Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Wenche

På TMC USA er det noen bra betraktninger rundt Teslas markedssituasjon i Kina :
Post 11 har gjort en stor jobb i helgen

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/28966-China-Market-situation-and-outlook/page2
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016


hhartes

Når en ser på nyhetssendinger fra Beijing så blir jeg ikke overrasket om Tesla blir populær og tilrettelagt for. Og bare vent til E-modellen kommer. De må være desperate etter å få forbedret luftkvaliteten i den byen (og andre byer).
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

cito13

Sitat fra: cyber på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:59
Tesla har store planer for Kina  :D

Og her forklarer samme forfatter hvorfor Teslaen vil være så mye dyrere i Kina enn tilsvarende BMW, Mercedes og Audi.

http://www.forbes.com/sites/jackperkowski/2014/02/12/can-tesla-outsell-porsche-in-china/

Begynner å bli litt off topic her, men utviklingen i Kina er sentral for aksjekursen.

JohanH

#1564
Sitat fra: cito13 på onsdag 26. mars 2014, klokken 08:50
Sitat fra: cyber på tirsdag 25. mars 2014, klokken 21:59
Tesla har store planer for Kina  :D

Og her forklarer samme forfatter hvorfor Teslaen vil være så mye dyrere i Kina enn tilsvarende BMW, Mercedes og Audi.

http://www.forbes.com/sites/jackperkowski/2014/02/12/can-tesla-outsell-porsche-in-china/

Begynner å bli litt off topic her, men utviklingen i Kina er sentral for aksjekursen.

Omvendt. Billi i forhold til Audi, Mercedes etc. i Kina. Fair pricing. Les Elons blogg:
http://www.teslamotors.com/blog/fair-price

Epleskreller

Hei,
for de av oss som handlet mye i opsjoner og den slags ting i 2013, er det noen som har en oppskrift på hva som må gjøres ovenfor skattemyndighetene? Jeg har "fasitsvaret" på hvor stor fortjenesten ble, men regner med at de ønsker en mer detaljert informasjon enn at jeg tjente X antall kroner på spekulasjon i utlandet..

Noen som har planen klar? jeg handlet i optionsxpress.com og de har lagd greie utskrifter av totlaen, men så kommer jo utgifter til kjøp av dollar og salg av dollar, samt kursvariasjoner..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

JohanH

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 26. mars 2014, klokken 20:38
Hei,
for de av oss som handlet mye i opsjoner og den slags ting i 2013, er det noen som har en oppskrift på hva som må gjøres ovenfor skattemyndighetene? Jeg har "fasitsvaret" på hvor stor fortjenesten ble, men regner med at de ønsker en mer detaljert informasjon enn at jeg tjente X antall kroner på spekulasjon i utlandet..

Noen som har planen klar? jeg handlet i optionsxpress.com og de har lagd greie utskrifter av totlaen, men så kommer jo utgifter til kjøp av dollar og salg av dollar, samt kursvariasjoner..

Jeg var på mitt lokale skattekontor (Drammen) og snakket personlig med en dame der. Noen fakta: 1) man bruker en dollarkurs som er et snitt for året, d.v.s. må ikke omregne hver handel med kurs for den handelens dato, denne kursen ligger ut på skatteetaten.no og norgesbank.no 2) kurtasje/avgifter kan trekkes fra.
Konklusjon: det vil være nok å fremlegge en detaljert oversikt over kjøpt og solgt og totalt vinst/tap i løpet av året (etter kurtasje) fordi det er dette du skal betale skatt på (forutsatt gevinst). Så det er slik jeg kommer til å gjøre det.

Wenche

Jeg ser heller ikke frem til å gyve løs på selvangivelsen  ???.

Opsjoner som er kjøpt og deretter solgt, føres vel i prinsipp som vanlige aksjer. (1 opsjon er på 100 underliggende aksjer)

Håper noen som har erfaring med rullering av opsjoner, kan avklare om følgende stemmer, i forhold til skatten/føring:

Når det gjelder opsjoner som er rullert til en annen opsjon, har jeg oppfattet det slik at den opprinnelige opsjonen regnes som bortfalt, og at opprinnelig kjøpspris (premie) fradragsføres mot eventuelt mellomlegg utbetalt som gevinst. Deretter føres kostprisen på den opsjonen man har rullert til, som ny verdi for formue, men uten at den delen av gevinsten som benyttes til ny opsjon beskattes/er skattepliktig gevinst før den er solgt igjen. 

Eks: Jan16, 100 Call kjøpt for $52, (verdi $140) => rullert til Jan16, 200 Call (verdi $78),
mottatt mellomlegg: $62

Skal/kan denne føres som følger; rullert; opsjonsbortfall:
Mellomlegg mottatt $62 - inngangsverdi $52 = $10 i gevinst (x100)
(Formue: Jan16, 200 Call ligningsverdi og inngangsverdi $78)

Hvis kjøp, og vanlig salg: solgt for verdi $ 140 - $ 52 = $ 88 gevinst (x100)
(Formue: Jan16, 200 Call ligningsverdi og inngangsverdi $78)

Mitt første år med opsjonshandel, så jeg håper noen barmhjertige kan oppklare skatte-reglene ved rullering.
På forhånd takk :)





Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

JohanH

Rulling er salg av en opsjon og kjøp av en ny, enkelt og greit. Skattemessig to ulike transaksjoner.

christian1986

Noen som har tro på at vi nærmer oss bunnen? Solgte meg ut på 245, men vil på sikt inn igjen...

Havebigfun

Sitat fra: christian1986 på torsdag 27. mars 2014, klokken 22:25
Noen som har tro på at vi nærmer oss bunnen? Solgte meg ut på 245, men vil på sikt inn igjen...
Det er avhengig av evt uavklarte bilbranner eller andre uforutsette hendelser i fremtiden.

Wenche

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. mars 2014, klokken 23:11
Sitat fra: christian1986 på torsdag 27. mars 2014, klokken 22:25
Noen som har tro på at vi nærmer oss bunnen? Solgte meg ut på 245, men vil på sikt inn igjen...
Det er avhengig av evt uavklarte bilbranner eller andre uforutsette hendelser i fremtiden.

Bunn eller ikke, ikke godt å si, men virker billigere enn på lenge ... , så jeg handler  :)
Søkte, og fikk godkjent Portfolio margin på IB mandag. Søkte hovedsakelig fordi IB belaster ca 0,5 % rente på margin, mens innskuddsrente i Norge er ca 3%. Det er også mindre valutarisiko også når du har "lån" og verdier i samme valuta.

I stedet for å sende penger til USA, bruker jeg heller den marginen. Har benyttet anledningen til å laste opp en god del lange opsjoner (leaps; jan 16) de siste dagene, og satser på at de gode nyhetene snart når pressen  ;)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Arha

#1572
Nå kommer kraftigere beskyttelse under batteriene på nye og gamle TMS, dette kan vel gi et lite løft på kursen:

Tesla Motors Inc. said it would add titanium shielding and an aluminum deflector plate to the underbody of its Model S luxury electric car to prevent possible fires that could be caused by running over objects.

http://www.marketwatch.com/story/tesla-to-install-new-battery-shields-on-model-s-2014-03-28-81034331

Dette var visst oppdaget tidligere
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13436.0.html
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

satheesh.net

Ganske god opptur på børsen i dag. TSLA opp 6,14%. :D

Mye av grunnen var det enormt gode mars resultatet, samt at Tesla nå går til sak mot den nye bilsalgsloven i New Jersey. Blir spennende å følge med fremover... ;)

Lille Lance

På tide å trekke seg ut mens det ennå er få noen kroner å tjene? ... kanskje lenge til nye stor nyheter som vil dra kursen oppover igjen. Model X er vel priset inn, og da henger det på Model E i 2017 ....
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA