Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tyveri av varmepumpe fra E-Niro

Startet av jbil1, søndag 13. februar 2022, klokken 09:46

« forrige - neste »

jbil1

Jeg oppdaget i dag når jeg skulle fylle spylevæske på min E-Niro at varmepumpen er blitt stjålet! Er det noen andre som har hatt lignende erfaring?

Vet ikke når det har skjedd, er en måned siden jeg fylte spylevæske på bilen. Har kjørt med bilen men ikke oppdaget det før nå. Bilen har vært parkert på gaten på Bislett i Oslo. Tydligvis gjort av noen proffinger.

geear

I all verden!  :o

Ikke er det første april heller...

Har du ikke fått noen form for feilmeldinger?

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

vinterdekk

#3
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 14. februar 2022, klokken 10:16
Skal det være noe der til venstre, da.

E-Niro som er levert med varmepumpe har det til venstre. Det kan variere med utstyrsnivå på importbiler om dette er med, men biler fra merkeforhandler bør ha varmepumpe om det står på utstyrslisten på kia.no. Jeg ser at bare 64kWh har dette som standard på den siste utstyrslisten.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rav4_EV

Siden det ikke er slanger eller rør-ender som er eksponert og andre E-Niro med varmepumpe har slanger/rør fremført på en annen måte, må varmepumpen allerede vært "stjålet" på fabrikken.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

geear

Varmepumpe er vel standard på norske biler, var iallfall det i starten, men hvis det er importbil er den nok levert slik originalt. Når trådstarter hevder det har blitt stjålet så må han vite at han faktisk har hatt vp før, men basert på Shell stickeren i motorrommet så ser det ut som en spansk e-Niro. KIA Motors Iberia S.L.

tomatchili

Lite off-topic kanske: men vad är det Varmepump-delen gör? Är egentligen inte en värmepump bara ACn som "kör baklänges" (med tillägg för evenentuell avfrostning)? Eller har en bil med värmepump 2 olika kompressorer och kuldemedium slingor? Eller är delen som inte är med på bilen någon sorts värmeväxlare för att kunna bruka spillvärme från kylsystemen i värmepumps-mode?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA