Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptiv cruise har streika

Startet av elektro, søndag 23. januar 2022, klokken 10:16

« forrige - neste »

elektro

Adaptiv cruise lar seg ikke aktivere. Kan ikke se noe møkk/skade på noen sensorer eller frontruta og bilen er relativt ren og fri for snø/is. Det har nå vært sånn i mange dager.

Ingen feilmelding på selve systemet, utover at den henviser til instruksjonsboka når jeg aktiverer den. Har imidlertid feilmelding på venstre frontlykt, uten at jeg kan se noe galt.. Har service på dette om én uke, men skal på en lengre tur først - og har ikke lyst til å kjøre uten adaptiv cruise. ::)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Jeg regner med at du også har sjekket lidar i bunn av frontfanger. Hvis ikke: Det legger seg fort en tynn salthinne på denne som ikke går av kun med den innebygde spylerdysen. Gå over med en myk klut/svamp når du vasker bilen, evt bruk en kork Salt-X i spylervæsketanken.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Takk for tips, skal sjekke. Det har blitt mye spyling, men lite svamp i det siste.

(Til de som lurer; 2020 modeller og senere har annet design hvor denne lidaren er erstattet av en radar skjult bak grillen.)

EDIT: Vasket glasset på lidar grundig med spylervæske og papir nå, og spylte rent med vann. Samme problem på to turer i klarvær i etterpå. Skal gi bilen en grundig vask, men den pleier ikke være spesielt følsom. Begynner å lure på om noe er galt under overflaten. ???
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

el-H

Det var det samme hos meg tidlig i vinter, adaptiv cruise virket ikke i kuldegrader og fikk opp feilmelding på avstandskontroll. Feilen var da at varmeelementet rundt radaren var defekt.

elektro

Sitat fra: el-H på søndag 23. januar 2022, klokken 20:34
Det var det samme hos meg tidlig i vinter, adaptiv cruise virket ikke i kuldegrader og fikk opp feilmelding på avstandskontroll. Feilen var da at varmeelementet rundt radaren var defekt.

Får kun melding om at adaptiv cruise er utilgjengelig når jeg prøver å aktivere den her. Men, det er en rekke feilmeldinger under «Laser Scanner» i OBDeleven. Én med teksten «Cleaning not successful» resten er «Laser for adaptive cruise could not start. Malfunction».

Jaja.. skal uansett på service om noen dager, så får melde inn dette og. Napper ut OBD leseren først da.

elektro

En liten oppdatering her, ACC måtte bare kalibreres ingenting var defekt.

Ift. feilmelding på lys, som jeg også hadde, så  måtte de «bytte en boks».

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA