Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viser bilen for lavt batterinivå ved avsluttet tur?

Startet av gte-bjørn, lørdag 26. november 2022, klokken 15:36

« forrige - neste »

gte-bjørn

Igår hadde jeg en tur på 215km, og satte igang lading av min ID.3 Pro S rett etter at jeg kom hjem, fra ladeboks som leverer max. 7 kW. Før jeg startet lading sjekket jeg batterinivå og den viste 18%. Jeg hadde da fått det vanlige varselet "lad bilen" litt før.

Jeg ladet til 80% som vanlig, og appen til ladeboksen sa den hadde levert 43,9 kWh. Hvis det er 62% så er 100% omtrent 71 kWh. Men det skal jo være 77 kWh. Her er det noe som ikke stemmer, men hva?  ??? De første gangene jeg ladet bilen så fikk jeg tallene til å stemme.

Også etter forrige tur får jeg feil: den viste 15% og jeg ladet til 80, ladeboksen leverte 47,0 kWh. Det gir 100% lik ca. 72 kWh.

Men så kom jeg på at jeg hadde sjekket i We Connect-appen etter at jeg hadde startet lading og husker at den viste 24%. Det skal ta over en halvtime å lade fra 18 til 24% men jeg er ganske sikker på jeg bare akkurat hadde kommet inn døren, hadde ikke gått mer enn et par minutter.

Hvis vi istedet antar at faktisk ladenivå var 23% så stemmer tallene perfekt. Er det andre som har sett noe lignende? Altså at rapportert ladenivå går opp litt etter at man har avsluttet turen, evt. like etter at saktelading har startet? Utetemperaturen var forøvrig ca. +5. mens parkeringskjelleren holder ca. +18.

Jeg sjekket også idag hva som stod på skjermen i bilen. Den viste fortsatt data fra turen igår og påstod at snittforbruket var 15,9 kWh/100km. Det virker altfor lavt. Jeg startet turen med ca. 72% (rakk ikke lade helt til 80 før jeg dro) så forbruket skulle vært ca. 6 kWh mindre enn de 43,9 som ble brukt for å fylle til 80%, altså ca. 38. Men 15,9 * 2,15 gir et totalforbruk på 34,2. Her et det også noe som ikke stemmer. Snittforbruket skulle vært nærmere 17,6. Det var mellom 0 og +5 (Trondheim-Storlien t/r) og endel kraftig vind men tørre veier.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 26. november 2022, klokken 15:36
.... Er det andre som har sett noe lignende? Altså at rapportert ladenivå går opp litt etter at man har avsluttet turen, evt. like etter at saktelading har startet?
...

Bjørn opplevde det samme på Buzz, steg over natta.
https://youtu.be/9Whi0Xf75T8?t=500

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA