Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El familiebil med plass til 2 småbarn ++

Startet av godarn, lørdag 12. februar 2022, klokken 10:19

« forrige - neste »

godarn

Vi er en familie på fire med to voksne og 2 småbarn (4 og 2 år). I tillegg har jeg en voksen datter og barnebarn som av og til er med på tur.

Vi kjører en Ford Galaxy 7 seter i dag som er optimal som familiebil, og gir oss den plassen vi trenger.

Jeg vurderer å gå over til elbil for familien, og er usikker på hvilket valg vi bør gjøre.
Dobbel barnevogn er nå ikke i bruk lengre, så vi trenger ikke like mye plass som før til dette. Men to og av og til tre barneseter vendt bakover vil det være i bilen en god stund til. Er derfor usikker på hvilken bil en bør velge.

Kan sette opp noen punkter for kriterier:

- må ha hengerfeste
- plass til 2-3 barneseter vendt bakover og fremdeles ha god førerplass. Jeg er 188cm høy
- 5-7 seter (usikker på om vi trenger 7 seter, men kjekt på ha)
- har mye korte turer, men til tider kjører vi strekningen Bergen - Stavanger - Kvinesdal
- bygger hus for tiden, så budsjettet er ikke all verden. Tipper rundt 500k er det vi kan klare

I eget hode har jeg vurdert ny Tesla Model Y opp mot brukt Model X.
Begge har hengerfeste og bra med plass, men X versjonen har 7 seter som er fristende.
Men det å kjøpe en brukt Model X fra ca 2018 gjøre meg usikker på om er lurt. Garanti tid og kilometer stand er jo ofte helt på grensen da.

Bør jeg avvente med å bytte bil til en av ungene har fått snudd sete f.eks?

Noen innspill på argumenter for /mot noe her?

turfsurf

Brukt Model X er helt klart den som har  plass til barnestoler sammenlignbar med Galaxy. Samtidig må du påregne kostnader til understell hvis den er utenom garantitid. X må kjøres veldig pent hvis understellet skal holde lenge. Enten kjøp en brukt hvor mye av disse kostnadene er tatt allerede, eller en med veldig lav km stand og innenfor garanti ett par år til.

Model Y og tre bakovervendte ville jeg prøvd. Den har heller ikke de fantastiske dørene som er helt supre med små barn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

godarn

Ser en nabo her har en Model Y som kunne vært kjekt å ta en titt inni.
Dette med brukt Tesla utenom garanti er jeg veldig usikker på kjenner jeg, men har også hørt at en kan kjøpe utvidet garanti for bilene? Dørene på X liker jeg og det hadde fristet, men spørs om det frister nok.

Hva vil banken si om en brukt X kontra ny Y. Samme for de tenker en, eller vil de være restriktive til å gi lån på 500k for en brukt Tesla?

turfsurf

Sitat fra: godarn på søndag 13. februar 2022, klokken 13:50
Hva vil banken si om en brukt X kontra ny Y. Samme for de tenker en, eller vil de være restriktive til å gi lån på 500k for en brukt Tesla?
Nei, det har vel mindre betydning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

godarn

Greit å vite. Hus og slikt er planlagt ferdig om en god måned eller to. Lettere å se finansbildet når den prosessen er ferdig.
Får også se hva banken er med på når den tid kommer  :)

godarn

Når det gjelder takboks og hengerfeste så er jeg litt delt på dette. Hengerfeste er et krav, men takboks trodde jeg før at også var et krav, helt til vi innså med Galaxy'en at vi hadde mer enn nok plass inni bilen til å ha bruk for det.
Med andre biler jeg har hatt før (Audi A6 f.eks) så har takboksen permanent på plass oppå der.

Ser for meg at en Model Y vil gjøre at takboksen er tilbake på plass, mens X vil være mer likt Galaxyen?

espenri

Hva gjør dere med ski når dere ikke har takboks? Jeg har relativt ofte med meg 2-3 par slalomski, 4 par langrennski og 2-3 snowboard i vinterhalvåret. Hadde vært sjanseløs uten takboks :)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

godarn

I Galaxyen har jeg bare lagt ned midtsetet bak og da er det god plass til ski.
Regner med X utgaven fungerer likt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA