Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Etterlading" etter at batteriet er fulladet?

Startet av euper, søndag 29. januar 2023, klokken 10:28

« forrige - neste »

euper

I det siste har jeg lagt merke til følgende: Når jeg kobler min Ampera-e til ladeboksen hjemme lader den først inntil batteriet er fulladet. Så lader(?) den igjen i kortere perioder med 1-2 timers intervaller og bruker da gjerne opp mot 1 kWt per "ekstrarunde", iflg data fra ladeboksen. Dette blir noen kWt i løpet av natten eller helgen, så jeg vil helst unngå det. Jeg har ikke programmert noe oppvarming av bil eller liknende.

Har andre observert noe liknende og har en idé om hvordan å unngå det? Jeg finner ikke noen innstillinger i bilen. Mine work-arounds for tiden er å programmere lading opp mot forventet avgangstid, stoppe lading via ladeboksen app eller å ta ut kontakten, men de siste to er litt upraktisk midt på natten.



RJK

Sjekk om du har en setting og for minimum ladenivå. Det høre nemlig ut som noe tapper bilen for strøm (lys som står på, kanskje pga dårlig lukket dør/bagasjeromsluke eller noe tilkoblet utstyr som trekker energi.

Og om minimum ladenivå står for høyt, så vil den raskt begynne å lade for å erstatte det som er tappet ut, etter at den nådde 100 %.Nprmalt bør man ihvertfall ha minimumsnivået 20 prosentpoeng under maksnivået. Da kan den tappe seg for inntil 20 % før den begynner å toppe opp igjen.

Og du får dessuten sjekket om det er en strømtyv som spiser store deler strøm i løpet av natta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Arha

Kan det være batterivarming?  Når bilen er tilkoplet strøm mener jeg at den vil sørge for at batteriet holder en viss minimumstemperatur.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

euper

@Arha Du har rett, jeg finleste brukerveiledningen igjen: under 0C varmer og over 32C kjøler bilen batteriet når bilen er tilkoblet for å sikre god arbeidstemperatur. Er det under -25C skal man ha denne batterivarmingen på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA