Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Indikert rekkevidde, batteriproblemer?

Startet av Eltraktor, søndag 20. november 2022, klokken 21:39

« forrige - neste »

Eltraktor

Beklager hvis dette er allmenn kunnskap, men jeg har søkt uten å finne et godt nok svar. Jeg har en bekjent som har kjøpt en brukt Ampera-e (2018 mod) hos Opel-forhandler som har gått ca 44.000 km. Bilen skal etter hvert få nytt batteri (ukjent når), og har jeg skjønt det riktig er batteriet midlertidig software-redusert med 20-25%. Nå som det er ca 0 grader ute så er indikert rekkevidde imidlertid bare 190 km. Kan det være korrekt, eller kan det skyldes batteri/celleproblemer?

Hva får dere andre i indikert rekkevidde ved ca 0 grader? Bilen står alltid i oppvarmet garasjeanlegg hvor den også lades, og bilen brukes for det meste til småkjøring (5-25 min. kjøring). Kan det ha betydning for rekkeviddeberegningen, og ville den i så fall ha vist lenger rekkevidde ved mer langkjøring?

Jeg er selv bare vant til Tesla og kjenner ikke helt til hva indikert rekkevidde på Ampera-e tar hensyn til.

sjokomelk

Gjettometeret i Bolt bruker de siste kilometerne kjørt som grunnlag for rekkeviddeberegning. Så hvis du har lang oppoverbakke siste biten før du parkerer, eller bare driver med småkjøring hvor varmeapparatet jobber for harde livet, så vil forventet rekkevidde være lav når du starter bilen. Hadde du hatt en veldig lang nedoverbakke derimot ville den vist unormalt høy forventet rekkevidde.
Det du beskriver er helt normalt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Eltraktor

Batteriet var nok ikke helt i orden uansett :) Batteriet ble testet av forhandler på tirsdag, onsdag ble det bestilt nytt og på fredag ble det installert. Indikert rekkevidde er nå 390 km.

TB

Sitat fra: Eltraktor på lørdag 26. november 2022, klokken 12:17
Batteriet var nok ikke helt i orden uansett :) Batteriet ble testet av forhandler på tirsdag, onsdag ble det bestilt nytt og på fredag ble det installert. Indikert rekkevidde er nå 390 km.
Hovedbatteri på bestemte årsmodeller av Opel Ampera-e/ Chevrolet Bolt  / Hyundai KONA Electric / Hyundai Ioniq har en produksjonsfeil som gjør de blir tilbakekalt for bytte. Dette har pågått siden ca mai 2021, men bytte av batterier går sakte slik jeg forstår.

Test av hovedbatteri tirsdag, og nytt montert fredag høres litt for effektivt ut. Da burde de vært ferdige med å bytte alle batteriene innen kort tid. Kan det være 12V batteri de testet og byttet med et nytt? Er 12V batteri svakt kan det føre til ulike feil med den elektroniske styring i bilen. Men, 12V batteri har ikke noe med selve fremdriften og rekkevidden å gjøre.

https://www.elbil24.no/nyheter/tilbyr-stotte-til-de-mest-utsatte-bileierne/74940890
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

1Ampera

Da fikk vår 2018 Ampera nytt batteri, estimert rekkevidde ved fulladet før skifte ca 230 km. Fikk bilen tilbake fra verkstedet med ca 90 km, ladet i natt og nå ved fulladet var estimert rekkevidde 470 km.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA