Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 - tips og erfaringer etter 1 år

Startet av Dieselgubben, fredag 11. februar 2022, klokken 22:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 12. februar 2022, klokken 11:16
En til? Kan ikke få for mange biler, si...
Skyldes at jeg ikke var så fornøyd med IONIQ5 som forventet, og så dukket det opp en mulighet for GTX på kort varsel. Bestilte derimot en nå med alt jeg vil ha. Kommer om et år kanskje, så det blir en hyggelig overraskelse ut av det blå en gang i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løytnanten

#16

Forumet frekventeres ofte av flippere - det er mao flere her inne som driver å bytter biler mange ganger i løpet av ett år.

De siste 7-8 år har det vel egentlig vært penger å tjene også.
Så lenge det er ventelister og lang levering så vil det alltid være et marked for slikt.

Jeg driver ikke med slikt, men det er mye fornuftig tips å plukke opp blant "proffene" her inne når det kommer til å velge biler og utstyr.
[/quote]


hELgenen - vi flippere er også mennesker som har en funksjon. Merk deg at vi skaper et marked og bevirker til å sette et høyt prisnivå på bilen du eier. Så - som så dann bør vi også ønskes velkomne som forumdeltakere. Vi velger altså ikke VW ID.4 ut ifra de samme følelsesmessige forhold som de fleste som frekventerer dette forumet, men det betyr samtidig at våre synspunkter av og til kan være verdt å lytte til.

Olemann


Bilentusiast eller flipper eller kynisk spekulant eller rotehue eller spontankjøper eller techno freak eller bleeding edge eller bare en med for mye tid eller kanskje for mye penger?

I alle fall; Jeg er en som har hatt ca. 8 elbiler på 10 år og er ikke flipper, men passer nok i noen av betegnelsene over, hvilke er uinteressant for andre enn kona og kanskje barna. 
Men ser at andre synes det er interessant hva andre måtte være og også har behov for å dele ut karakterer.  Det interesserer meg mindre.
Derimot; har en person hatt mange biler er vedkommende ofte bedre egnet til å sammenligne, noe som er av verdi. Så, velkommen til alle som gidder bytte bil ofte OG gidder skrive her inne.

Facts: Jeg har tapt på omtrent like mange biler som jeg har tjent på.  Ja, det er ikke så galt det, men tar man med antall timer brukt på  diverse fora, diverse ventelister og email og tlf med forhandlere så er det ikke noen butikk man blir fet av.

GTX beholder jeg inntil videre, en romslig og komfortabel cruiser som jeg mener er best i klassen pr. krone, for mitt behov.

ENTO

Snakket med en idag som tok ut en ID4 1st i mai ifjor. Han er selger og har pr dd kjørt   40 tusen km. Har punktert to ganger ( som selvfølgelig ikke har noe med bilen å gjøre). Utover det: INGEN TING å bemerke. Det lover jo bra !

hELgenen

Sitat fra: Løytnanten på lørdag 12. februar 2022, klokken 16:44

hELgenen - vi flippere er også mennesker som har en funksjon. Merk deg at vi skaper et marked og bevirker til å sette et høyt prisnivå på bilen du eier. Så - som så dann bør vi også ønskes velkomne som forumdeltakere. Vi velger altså ikke VW ID.4 ut ifra de samme følelsesmessige forhold som de fleste som frekventerer dette forumet, men det betyr samtidig at våre synspunkter av og til kan være verdt å lytte til.

Nå hørtes det ut som du gikk til forsvar for flippere med utgangspunkt at jeg skulle ha gått til angrep. Vel - om du leser innlegget mitt en gang til så vil du se at jeg IKKE går til angrep på flippere eller snakker negativt om dem - så du trenger ikke forsvare dem overfor meg.

Jeg bytter bil relativt ofte og henter mange tips her inne - og det er ofte gode poeng å hente fra flippere. Jeg har merket meg et par som gir gode råd og håper de kan fortsette med å gi gode tilbakemeldinger - vi trenger definitivt ta vare på de med erfaring fra mange elbiler her inne.

ID.4 har jeg hatt 2 av - er på min andre nå - gikk fra 1st RWD til GTX - og jeg synes som flere her inne at bilen gir mye bil for pengene - både RWD og GTX - og forstår godt at den er populær.
Sitter også på en Polestar 2 og dersom noen kunne parret interiør og infotainment fra den med en ID.4 uten at prisen gikk til himmels,så tror jeg bilen hadde gjort rent bord.  Tenk deg en GTX der en skrotet infotainment systemet til VW.....For det eneste som jeg finner litt traust er nettopp infotainment systemet VW har.

Trond.m

#20
Tja, si ikke det 😉 Har ikke punktert på 10 år, men etter 2 uker med id.4 skjedde det. Var på vei hjem fra Beitostølen da jeg fikk varsel om trykkfall. Så varslingen fungerte akkurat som det skulle. Heldigvis lå VW i Fagernes rett i nærheten. Der fikk jeg topp service. De sjekket dekket mens jeg kunne nyte en god kopp kaffe. Så kom de tilbake og viste fram en skrue som satt i dekket. Dekket var plugget og jeg kunne kjøre hjem. Og det tok de som gratis ekstraservice, selv om bilen ikke var kjøpt der og skrue i dekk uansett ikke er dekket av garantien. Sånne episoder gjør at man blir ekstra fornøyd med bil og serviceapparat 👍 Og ellers har jeg ikke hatt noen problemer med bilen. Framstår som et at de beste kjøpene man kan gjøre i prisklassen ca 500K. Er klar over at dette er litt OT. Men det at det nesten alltid er et VW verksted i nærheten er en av fordelene med å velge VW.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:01
Men det at det nesten alltid er et VW verksted i nærheten er en av fordelene med å velge VW.
Ja så fint - fordelene ligger ikke alltid i vel gjennomført elgtest, rekkevidde vinterstid og siste skrik i software.

Trond.m

#22
Definitivt ikke. Kjører du eksempelvis Tesla er det ikke veldig sannsynlig med et verksted i nærheten hvis du er på biltur til nord-norge og får problemer med bilen. Serviceapparatet er en del av totalpakken, men det betyr naturligvis ikke noe for den som bare skal selge bilen videre og som uttaler seg i øst og vest om bilen uten engang å ha satt rompa si i den (ref. Løytnantens eget utsagn)

ihaal

Har hatt både 1st og GTX.

Likte veldig godt svingradiusen med 1st, den var utrolig enkel å parkere. GTX har litt mer krefter, men satte mer pris på kort svingradius i daglig bruk.

Er veldig godt fornøyd med rekkevidde (kjørte 45 mil fra Sørlandet til Bergen i sommer med 1st med 15 prosent restbatteri ved ankomst) og plass, både foran, bak, og i bagasjerom. God komfort på både korte og lange turer. Liker travel assist bra.

Software synes jeg er ok. Telefonen kobler seg enkelt til trådløst via Apple Carplay.

Irriterer meg litt over mangelen på knapper. Eg hjul for volumkontroll og fysiske knapper for klima hadde ikke skadet. I tillegg synes jeg rattskjermen har et litt billig preg over seg og dessuten blir overflødig med HUD.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Gnilre

Føler meg ikke som en flipper, men har solgt to elbiler etter kun én uke fordi jeg ikke syntes de tilfredsstilte mitt behov. Økonomisk gikk det i pluss for meg. I neste uke henter jeg en GTX, min sjette elbil, som jeg helt sikkert blir fornøyd med. Min forrige elbil var ID4 1st. Begge mener jeg gir mest elbil for pengene i den bilklassen. Fortsatt kommer jeg til å ha elbil i maksimalt 1-2 år fordi prisene ikke faller særlig på nyere brukte elbiler og at jeg er redd for at teknologiutviklingen plutselig kan gå veldig fort. Tror det er smart å ha en nyere elbil hvis det skal være lett å selge den.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

sk0yern

Pluss:
Flott bil å kjøre, komfortabel, lite støy, grei rekkevidde.
Minus:
App relativt håpløs, ladestyring funker dårlig, lovt oppdateringsfrekvens er vel foreløpig langt unna.
Også veldig irriterende at man ikke kan overstyre at bilen skrur seg av når man løfter rompa ut av setet.

Jambo

Sitat fra: sk0yern på søndag 13. februar 2022, klokken 14:31
Pluss:
Flott bil å kjøre, komfortabel, lite støy, grei rekkevidde.
Minus:
App relativt håpløs, ladestyring funker dårlig, lovt oppdateringsfrekvens er vel foreløpig langt unna.
Også veldig irriterende at man ikke kan overstyre at bilen skrur seg av når man løfter rompa ut av setet.
Mens du kjører kan du i alle fall ha på selen og da skrur den seg ikke av. Jeg må alltid huske å ta på selen når jeg rygger ut av garasjen om morgenen, ellers stopper den fordi jeg løfter meg litt ut av setet når jeg skal se bakover.

Dieselgubben

Jeg trykker på "start" knappen hvis jeg skal la bilen være på mens jeg er ute. Lar nøklene ligge i bilen, men har ikke sjekket om det er nødvendig.

biggern


Houseman

Sitat fra: Trond.m på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:01
Tja, si ikke det 😉 Har ikke punktert på 10 år, men etter 2 uker med id.4 skjedde det. Var på vei hjem fra Beitostølen da jeg fikk varsel om trykkfall. Så varslingen fungerte akkurat som det skulle. Heldigvis lå VW i Fagernes rett i nærheten. Der fikk jeg topp service. De sjekket dekket mens jeg kunne nyte en god kopp kaffe. Så kom de tilbake og viste fram en skrue som satt i dekket. Dekket var plugget og jeg kunne kjøre hjem. Og det tok de som gratis ekstraservice, selv om bilen ikke var kjøpt der og skrue i dekk uansett ikke er dekket av garantien. Sånne episoder gjør at man blir ekstra fornøyd med bil og serviceapparat 👍 Og ellers har jeg ikke hatt noen problemer med bilen. Framstår som et at de beste kjøpene man kan gjøre i prisklassen ca 500K. Er klar over at dette er litt OT. Men det at det nesten alltid er et VW verksted i nærheten er en av fordelene med å velge VW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA