Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S 11kWh lading

Startet av kirky, fredag 11. februar 2022, klokken 14:02

« forrige - neste »

kirky

Klarer Model S å utnytte 3 faser å få 11kWh på 16A (er dette it-nett /  230V?!) - altså ikke ved 400V hvor den klarer over 16kWh.

Vet at TMY og TM3 klarer 11kWh.



2019 Long Range S, HW3, CCS.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kirky

Hm ja, dette gjelder en 2019-modell.

"Model S & X (2017–>)   16,5 kW – Extended"

Men dette er vel på 400V. Hva er maks på 230V-trefase?

Mulig jeg er grønn her.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

jkirkebo

Sitat fra: kirky på fredag 11. februar 2022, klokken 14:02
Klarer Model S å utnytte 3 faser å få 11kWh på 16A (er dette it-nett /  230V?!) - altså ikke ved 400V hvor den klarer over 16kWh.

Vet at TMY og TM3 klarer 11kWh.

Nei, S og X klarer maks 4,2kW på 2x230V 16A 3-fase. Sannsynligvis vil oppgradert S og X klare det, men de leveres vel ikke hit før mot slutten av året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Storfe

3-fase 230V IT gir vel maks 6,4 kw uansett. Du kan ikke gange med 3 som ved 400V TN, men ganger med kvadratrota av 3.

geear

Sitat fra: kirky på fredag 11. februar 2022, klokken 14:02
Klarer Model S å utnytte 3 faser å få 11kWh på 16A (er dette it-nett /  230V?!) - altså ikke ved 400V hvor den klarer over 16kWh.

Vet at TMY og TM3 klarer 11kWh.
Nei, det gjør de ikke. TMY og TM3 får rett over 6 kW ved 16A 3-fas 230V.
X/S får ca. 4 kW på samme oppsett.

Har man derimot en ladeboks på 32A 3-fas 230V så får Y/3 11 kW (28A) mens X/S får i underkant av 8 kW.

På 400V 16A får alle sammen 11 kW.

Ewout

Hei dere,

Min 'gamle' S 70D fra sent 2015 får hjemme bare 7kw mens min 2021 M3 LRAWD får hele 11kw.

Vi har to 3rd Gen. TWC som lastbalanserer mellom de to biler når begge lader. Begge TWC er koblet opp med maks 32A 3 fase (IT nett).

Som sagt får S-en bare den 7kw (når han står og lader alene) og jeg lurer om det er et problem i oppsett (tenk gamle bug i TWC 2 som ikke klarte 11kw på en model 3). I dokumentasjon om bilen skal jeg kunne lade med 11kw hjemme og max. 120kw ved SuC. Akkurat nå har jeg kjørt 100km med navigering til SuC og der fikk jeg veldig kort 59kw (311km/t). Nå hadde jeg en SoC på 43%, men jeg tror jeg kunne ha fått litt høyere hastighet der og.

Jeg har fått reparert, eller heller erstattet, kjølevæske pumpen i dag fordi Tesla trodde at det kunne være årsaken til sakte lading. No such luck.

Jeg vet at jeg skulle ha ladet med lavere SoC, men det er ikke lett å få det til etter jobb, så jeg måtte bare prøve det sånn.

Jeg vil veldig gjerne teste AC lade hastighet på en '3 fas 2nd. Gen. TWC' på enten 'IT nett' eller 'TN nett'. Er der noen som vil hjelpe meg med å teste? Jeg bor i Hvittingfoss men kan gjerne kjøre litt til deg. Tenker selv alt mellom Drammen og Sandefjord osv.

Noen? :)

Mvh, Ewout
Life is electrifying :-)

Contango

#7
Her er andre mer kvalifisert enn meg, men m3 har en annen ombordlader og klarer mer enn S på 3-fas IT. S'en klarer vel max 8 kw hvis den har dobbeltlader. AC lading kan du jo teste svært mange steder på egen hånd. Bare å finne seg en offentlig lader som gir 22kw.
Du bør uansett sjekke at kabelen tar 3-fas 32a.

I fall du ikke har den allerede - oppdatert ladekurve S85. Din er vel temmelig lik. https://www.tocn.no/2019/08/endret-ladehastighet-pa-superlader/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Ewout på torsdag 17. februar 2022, klokken 21:09
Hei dere,

Min 'gamle' S 70D fra sent 2015 får hjemme bare 7kw mens min 2021 M3 LRAWD får hele 11kw.

...cut...

Noen? :)

Mvh, Ewout
Din TM3 er 'ustandard' og trikser det til med trekantkobling for 3fase på 230V IT for 11kW. Din TMS ladar med 1 fase 32A, 7.4kW på 230V IT nett iht standard. Dette er som det skal vere.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ewout

Lading har forbedret seg vesentlig ved SuC. Tesla fant ut at en kjølevæske pump var defekt. Den ble byttet og nå får jeg mye bedre ladehastighet på tur. Hjemme har jeg akseptert at det blir 'bare' 7,2kw og det er startsett mer enn nok. Trodde bare at jeg kunne få 11kw, men nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke får det.

Takk for svaret.

P.S. jeg fikk aldri mail at noen hadde kommentert og derfor svarer jeg så sent.

Ewout
Life is electrifying :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA