Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norsk 20mod eller importert 21mod

Startet av Pallen, onsdag 09. februar 2022, klokken 19:13

« forrige - neste »

Pallen

Hei, kikke på min første elbil og en av de som vurderes er Kia Soul, enten en norsk 20mod med 20-40k på telleren eller en importert 21 modell m så godt som 0km på telleren, men de har oftest mindre ustyr.
Er d noen forskjeller mellom en 20 og 21mod som det er viktig å tenke over? Noen av importbilene manger varmepumpe, vil tro de mangler endel  andre "standardting" som norske biler har. Hvis du har eller  har hatt en Soul, hva  ville du savnet m en importbil m lite utstyr? Noen som har erfaring med hvor stor forskjell d vil bli m en bil uten varmepumpe i Norge på vinteren? Holder til sør i  norge, så vinterentemp er typisk +5 til -10.
Har kikket på Niro au, ønsket m bilen er at skal være "billigst mulig", ha "stort" batteri (min 50kW) og ikke blant de aller minste elbilene. Så om noen har andre tips tas de  imot m takk :)


eikerkongen

#2
Det er noe forskjell mellom 2020 og 2021.
Hvis det står M på understellsnummer posisjon nr. 10, så er det en 2021 modell og den kan ha hengerfeste. De med bokstaven L kan ikke ha hengerfeste og er 2020 modeller.

Min 2021 er importert fra Tyskland, men kjøpt av BOS-forhandler i Norge. Den har 11KW ombordlader og fylles opp raskt med Easee Home hjemme i garasjen. Jeg vet ikke om noe utstyr denne importbilen ikke har, som "norske" biler har. Min har f.eks. kjøling i forsetene og varme i forsetene og to av baksetene. Rattvarme er også på plass. Jeg er superfornøyd med bilen på alle måter, men har en VW Tiguan 4WD å spe på med når det kniper med bagasjeplass og trekkraft.

oroar

Både 20 og 21-modell kan ha hengerfeste. Koster ca kr 10.000 ferdig montert. Forskjellen er at 21-modellen kan trekke henger på inntil 300 kg. 20-modellen har ikke lov å trekke henger. Kun til sykkelstativ, skistativ ol.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

eikerkongen

Vil ikke akkurat kalle den kula du kan feste sykkelstativ på for et hengerfeste...
Hengerfeste kan du bruke til å trekke henger. Hvis du ikke kan trekke henger, er det ikke et hengerfeste i min bok!
(Så kan man argumentere om hvorvidt henger og lass på 300 kg kvalifiserer. Med normal henger på ca 150 kg kan du fint hente materialer, kjøleskap, fryser, komfyr eller frakte hageavfall. Det holder til manges bruk!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA