bil nr2 - familie på snart 4

Startet av Mrpositive, onsdag 02. februar 2022, klokken 18:22

« forrige - neste »

Mrpositive

Vi har i dag en TMX som fungerer fint. Men jeg begynner å nærme meg studieslutt, og vi vil da ha behov for to biler. Samtidig har vi ambisjoner om flytting, og ønsker derfor å bruke minst mulig penger, men samtidig dekke behovene vi har.

Vi er en familie på 3 stk, med en unge på 3 år, og venter en baby i sommer. Bilen må derfor kunne ha nogen lunde grei plass (for fører, jeg er 185cm) med to isofix stoler.

Bilen må minimum klare 6mil på vinterføre (med varme i kupen). Den vil kun bli brukt til butikk, trening og familiebeøk. Den burde også ha plass til en barnevogn i bagasjen.

Hittil har vi sett litt på en del brukte leaf'er. Hvor langt går disse realistisk på vinter? 24-kwh vs 30 kwh-batteri

Andre ting jeg burde tenke på? Om bilen varer i 3-5 år uten større reperasjoner, så tenker jeg den har gjort jobben sin.

vartli

Vi hadde en 2011 Leaf som ikke klarte jobbpendling 65 km t/r på kalde dager. Manglet tre streker på batteriet. Skulle over en høyde ca 250 meter over hjem og jobb. 80-sone det meste av veien. Ble løst med 5-10 minutter hurtiglading i nærheten av jobb når det var kaldt. I dette området er det kaldt når det er kuldegrader. Nyere Leaf har varmepumpe, men husker ikke helt når de fikk det. Kanskje fra 2015. Kan godt være de klarer seg bedre.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

kaiat

Leaf fikk varmepumpe i midten av 2013. Min 2014-modell klarer fint 60 km/t t/r i det daglige, men det er mest 60/70-soner da. Ellers er det vel knapt mulig å finne billigere bilhold.

En så ny som mulig 24 kWh er kanskje det mest solide valget om rekkevidden er tilstrekkelig. 30 kWh virker å ha en del mer degradering av batteripakken så vidt jeg har forstått.

geear

Blir vel trangt med bakovervendt sete bak en fører på 185 cm i de fleste mindre elbiler i denne sjangeren? Men når ene barnet kan snus så bør det endre seg litt. Med et barn bakovervendt og et forovervendt, og ikke mer enn 60 km og barnevogn som kriterie, så hadde jeg personlig kjøpt en norsk e-Golf med keyless, skinn og lys og siktpakke, eller hva det heter (auto lys/regnsensor) til 80-90 lapper. Mye penere enn Leaf, mye mindre plingplong-greier, god å kjøre, og klarer greit 60 km. Og kanskje jeg til og med bevisst hadde valgt en uten varmepumpe, fordi det er en betydelig risiko for høye repkostnader, og har liten effekt på en bil som går så kort i utgangspunktet.

Kristian O

Om du har en liten barnevogn bør du sjå på Kia Soul. Lite bagasjerom, men romslig kupe. Eg er 199cm og satt veldig godt den. Trur ikkje vi prøvde med bakovervendt bilstol bak meg, men verd å prøve.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Trekkoppbil

Når det gjelder forbruk på Leaf, så har jeg av og til lagt merke til at man kommer 5km/kwt på blanda pendlerkjøring om vinteren, men det meste av året kommer man lengre.  Så på 6 mil, kan det bli et forbruk på 12 kwt.
Til din bruk, kan du ha et annet forbruk.
Jeg overtok en gang en 2012 Leaf som var 2 år gammel, og kapasiteten var på i overkant av 18kwt. Den pendla jeg ca 60 km med, og når jeg starta med 80% lading, så kunne jeg komme hjem nede på 20% lading, på dårlige vinterdager. Da parkerte jeg innendørs dag og natt.
Man kan regne med noen prosent kapasitetstap hvert år, avhengig av hvordan man behandler batteriet. Klønete bilister taper noen prosenter  i løpet av en heteperiode, og de kan tape 1-1,5 kwt på et år. Mens andre kan kjøre 4-5 år uten å tape så mye. Det betyr litt om du taper ei mil rekkevide pr år, eller om du taper det hvert 5. år eller sjeldnere. Skal man vurdere bruktbil, kan det tryggeste være å lade den full, og deretter lese av antall kwt med f.eks Leaf Spy Pro. Jeg trur det skulle fungere med en nyere 24kwt eller en 30kwt med 12 barer. Jeg har inntrykk av at  30kwt-batteriene er følsomme for dårlig behandlig: Noen bilister kan ha vært slurvete med å legge inn softwareoppdatering, og bilisten har mulighet til å kjøre batteriet varmt, da 30kwt er åpnet for å hurtiglade med høy effekt på høy SOC. Mange 30kwt's batterier her i landet, ser ut til å ha høy kapasitet fortsatt, men i USA er det  standard at dårlige 30kwt batterier blir bytta  ut med 40kwt batteri. I sørstatene varer nok ikke 30kwt-batteriene så lenge.

Seteplassen bak langbeinte sjåfører, kan bli trang.

Nå kjenner jeg ikke helt reglene for å ha barn i forsetet, men isofix er kun i baksetet.  USA-Leafer har Nissan Occupy System som kopler ut airbag om man ikke har voksen passasjer. For at det skal fungere, så bør man ha fiksa eventuelle tilbakekallinger, som man kan sjekke med vin på nissanusa.com, og man ser det på lampa om airbag er av eller ikke.  Om man kan ha barn i europeiske Leafer, kjenner jeg ikke til.

Min erfaring med mange Leafer, er at de bare går  og går uten store reparasjoner.  Det forutsetter at man holder kupeen tørr, så det ikke blir irr i kontakter. Og det sies at de eldste Leafene som er kjørt her i landet har antydninger til rust. Det er sjeldent komponenter ryker, og de kan være dyre i teorien, men det finnes gjerne utveier for rimelige deler og fix. Vannvarmeren kunne ryke på 2011-2012. Bremsevaier kan ruste fast hvis man ikke bruker den, og bremseskiver kan ruste når de ikke brukes. Det oppstår mange feil som kan fikses ved at man lader startbatteriet og man har litt tolmodighet til feilkodene går av, eller i sjeldne tilfeller at man kopler det av og på for å restarte bilen.

Radial

Sitat fra: Mrpositive på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:22
Om bilen varer i 3-5 år uten større reperasjoner, så tenker jeg den har gjort jobben sin.

Akkurat der tror jeg du skal tenke deg om.
10-12år gammel bil ,VIL bety endel vedlikehold. Bremser som ruster fast, bremserør, mye understellskomponenter som må byttes, leaf ruster også veldig mye.

Så med mindre du fikser bil selv, ville jeg heller lagt litt mer i det og fått noe som virker hver dag uten for mye krøll.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA