Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kameraer går i svart etter vask

Startet av thasle, mandag 07. februar 2022, klokken 14:32

« forrige - neste »

thasle

Etter vask i maskin gikk alle kameraer i svart.   Prøvde reset/reboot uten at det hjalp.  Ringte Tesla veihjelp, som sa at de ikke anbefalte å vaske bilen i maskin!!! Hva skal man da med bilvaskemodus?

Ga meg de tipsene jeg allerede hadde prøvd, og endte opp med å bestille service.  1,5 måneds ventetid i Porsgrunn, 14 dager i Moss.

Gikk en runde til, og  valgte Power off, menyvalg Sikkerhet/Skru av, ventet en halv time, og kameraene var tilbake :)
Har meldt tilbake til Tesla.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Klykken

Ganske kraftige dyser på vaskemaskinene, og børstene gir bilen skikkelig juling. Tipper sidekameraene i blinklysene ikke er særlig fornøyde med den behandlingen alltid.

Der er kapitlet som omhandler "rengjøring av bilens overflater"
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-65384C1F-86F2-44E8-A8BC-8A12E7E00A40.html

Angående maskinvask
SitatBruk kun børsteløs vask ved vask i automatisk bilvask. Disse bilvaskene har ingen deler (børster osv.) som berører overflatene på Model Y. Noen berøringsfrie bilvasker bruker kaustiske løsninger som over tid kan føre til misfarging på utvendig dekorkledning. Unngå bruk av såper og kjemikalier over pH 13. Hvis du er usikker, ser du på produktetiketten eller spør de ansatte ved bilvasken. Skader forårsaket av feilaktig vasking dekkes ikke av garantien

og

Sitat
Ved vask i en automatisk bilvask må du sørge for at kjøretøyet er låst. I tillegg må du unngå å bruke kontroller på berøringsskjermen som kan føre til at dører eller bagasjerom åpnes mens kjøretøyet vaskes. Eventuelle skader som forårsakes, dekkes ikke av garantien.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

#2
Prøv en vinter med mye minusgrader å få ren bil kun med børsteløs vask. Om en ikke får svampvasket eller brukt børster nå og da blir det ikke bra for lakk det heller. Så om det er tilfelle vil Tesla slite med salg vs andre bilmerker. Bilvaskmodus fungerer fint bare en finner den i menyene under service.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

#3
Finnes ofte selvvaskehaller i byer. F.eks de i lille Namsos er åpne hvis temperaturen ikke faller for mye under -5C. Disse er også oppvarmet, og man får (hånd)vasket og tørket bilen hvis man tar seg tid til det, gitt at man har med litt medbrakt utstyr. Planlegger man så har man forholdsvis ren bil gjennom hele vinteren.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

thasle

#4
Poenget mitt var ikke å starte en diskusjon om bilvask, bare tipse om en løsning som Tesla ikke visste om.

Tipset gjør at man kan spare et verkstedbesøk.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

tmn

Sitat fra: thasle på tirsdag 08. februar 2022, klokken 11:05
Poenget mitt var ikke å starte en diskusjon om bilvask, bare tipse om en løsning som Tesla ikke visste om.

Tipset gjør at man kan man spare et verkstedbesøk.

Bra tips dette som gjerne også kan brukes ved andre små/store ruskeproblemer. Om det er ladeproblemer eller kamera eller noe annet. Mange tyr til reset med scrollhjulene, som gjere løser de underligste ting, men den type reset tar vel hovedsakelig bare MCU-en. Power Off kan kjøre en power cycle på hele bilen.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Klykken

Sitat fra: thasle på tirsdag 08. februar 2022, klokken 11:05
Poenget mitt var ikke å starte en diskusjon om bilvask, bare tipse om en løsning som Tesla ikke visste om.

Tipset gjør at man kan man spare et verkstedbesøk.
Leste det som at "man får ikke ren bil med børsteløs", men ser nå at jeg leste litt fort. Uansett er det jo å regne som tips det i mitt innlegg også hvis man vil skåne lakken for tung kjemi og ha litt kontrollen selv. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hallgrim86

Sitat fra: Autowinder på mandag 07. februar 2022, klokken 18:19
Prøv en vinter med mye minusgrader å få ren bil kun med børsteløs vask. Om en ikke får svampvasket eller brukt børster nå og da blir det ikke bra for lakk det heller. Så om det er tilfelle vil Tesla slite med salg vs andre bilmerker. Bilvaskmodus fungerer fint bare en finner den i menyene under service.

Det er null problem - men når du blåser i bilen din lenge nok - bruker den felgbørsten på lakken, drar grus rundt på bilen med en sliten svamp eller kjører bilen i en børste vask.

Bilen blir matt og skitt sitter bedre - plutselig sitter du der med en bil som ikke kan vaskes skånsomt lenger og sprer fake news på internett 😂 Poler bilen og start på nytt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA