Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Uncorked eller ikke?

Startet av Hkon, fredag 04. februar 2022, klokken 12:42

« forrige - neste »

Hkon

Hei!

Jeg har nylig kjøpt en TMS 75D, og er helt ny i Tesla-gamet - så hvis dette er selvforklarende så beklager jeg på forhånd.
Har også prøvd å søke her inne en del, men får ikke helt svar på det jeg lurer på.

Som sagt, så kjøpte jeg en S75D fra bruktforhandler og fikk meg en grei tur hjem over fjellet fra øst til vest. Var ikke helt overbevist eller imponert på rekkevidden men nå er det nå tross alt vinterstid og minusgrader.

Etter å ha fått alt på plass i app osv, legger jeg merke til følgende:


  • App sier følgende; 75D Du kan ikke vise dette vedlegget.
  • På app > detaljer sier følgende: 60D - 60kWh Du kan ikke vise dette vedlegget.

Har jeg i realiteten kjøpt en 60D som er blitt uncorked, uten å ha blitt opplyst om dette, eller er det bare feil i app?

Hvis dette har blitt svart på tidligere men jeg har bommet på søkeord, post gjerne link til emne under!
 

1000kwh

Sitat fra: Hkon på fredag 04. februar 2022, klokken 12:42
Hei!

Jeg har nylig kjøpt en TMS 75D, og er helt ny i Tesla-gamet - så hvis dette er selvforklarende så beklager jeg på forhånd.
Har også prøvd å søke her inne en del, men får ikke helt svar på det jeg lurer på.

Som sagt, så kjøpte jeg en S75D fra bruktforhandler og fikk meg en grei tur hjem over fjellet fra øst til vest. Var ikke helt overbevist eller imponert på rekkevidden men nå er det nå tross alt vinterstid og minusgrader.

Etter å ha fått alt på plass i app osv, legger jeg merke til følgende:


  • App sier følgende; 75D Du kan ikke vise dette vedlegget.
  • På app > detaljer sier følgende: 60D - 60kWh Du kan ikke vise dette vedlegget.

Har jeg i realiteten kjøpt en 60D som er blitt uncorked, uten å ha blitt opplyst om dette, eller er det bare feil i app?

Hvis dette har blitt svart på tidligere men jeg har bommet på søkeord, post gjerne link til emne under!

Er 60D-logoen bak på bilen tatt bort?

geear

Uncorked handler om ytelse, ikke batterikapasitet. Uncorked utgave er ca. et sekund raskere på 0-100 enn om den ikke har blitt uncorked. Mange biler som ikke ble levert uncorked opprinnelig, kan uncorkes hos Tesla, men ikke alle.

Syns kanskje det ser ut som du har kjøpt en Model S som opprinnelig var en Model S 60D, med 75 kWh batteri, der det har blitt betalt for å konvertere den til 75D. Det er akkurat samme bilen som en 75, bare at den opprinnelig hadde batteriet softwarebegrenset til 60 kWh. Fordelen med disse bilene er at de fleste batteripakkene nok har hatt et godt liv, fordi de kunne lades til "100%", men som reellt sett var mye mindre.

Hkon


Hkon

Sitat fra: geear på fredag 04. februar 2022, klokken 12:52
Uncorked handler om ytelse, ikke batterikapasitet. Uncorked utgave er ca. et sekund raskere på 0-100 enn om den ikke har blitt uncorked. Mange biler som ikke ble levert uncorked opprinnelig, kan uncorkes hos Tesla, men ikke alle.

Syns kanskje det ser ut som du har kjøpt en Model S som opprinnelig var en Model S 60D, med 75 kWh batteri, der det har blitt betalt for å konvertere den til 75D. Det er akkurat samme bilen som en 75, bare at den opprinnelig hadde batteriet softwarebegrenset til 60 kWh. Fordelen med disse bilene er at de fleste batteripakkene nok har hatt et godt liv, fordi de kunne lades til "100%", men som reellt sett var mye mindre.

Takker for svar!

Jeg googlet meg frem til noen amerikanske Tesla-forum (hvorav jeg never Uncorked), hvor det ble diskutert forskjell i rekkevidde med oppgradering av software (60D til 75D), og uncorked i samme setning - da har jeg kanskje bare misforstått.

Klykken

Få det bekreftet av Tesla da. Opprett time i appen og be om å få svar på hvilken utgave av bilen er, siden det er motstridende informasjon å se.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SabreMan

Hva er rekkevidden din? 75 kWh-batteriet skal ha en reell rekkevidde på minst 300 km. I appen min står det rundt 367 km når jeg angir 100 %. En 75D skal ha noe bedre rekkevidde.

0–100 km/t skal gå unna på rundt 4,3 sekunder for en uncorked 75D, mener jeg.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Hkon

Sitat fra: Klykken på fredag 04. februar 2022, klokken 13:05
Få det bekreftet av Tesla da. Opprett time i appen og be om å få svar på hvilken utgave av bilen er, siden det er motstridende informasjon å se.

Har lagt det inn, da den allerede skal på service - får se hva de sier da.

Hkon

Sitat fra: SabreMan på fredag 04. februar 2022, klokken 14:07
Hva er rekkevidden din? 75 kWh-batteriet skal ha en reell rekkevidde på minst 300 km. I appen min står det rundt 367 km når jeg angir 100 %. En 75D skal ha noe bedre rekkevidde.

0–100 km/t skal gå unna på rundt 4,3 sekunder for en uncorked 75D, mener jeg.

Får 357km når jeg angir grense på maks/100%.

SabreMan

Da har du en 75D. Då får ikke den rekkevidden med et batteri på 60 kWh.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

alda

Räckvidden tilsier att du har en 75D, men det som står på bilden du visar säger 60D.... Har själv en 60D som blev uppgraderat till 75D i fjol, och där står det 75D på påloggad infosida (men finner inte den infoen du visar i appen, kan du specificerar var?)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

fonberg

Du har sannsynligvis en bil som ble solgt som en 60D, med et fysisk 75-batteri innabords som er software-begrenset til 60kWt. Akkurat som alda over her.
På disse bilene kan man kjøpe tilgang til hele batteriet. Dette krever kun en betaling til Tesla gjennom appen til eier, og "batteriutvidelsen" realiseres OTA.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Sitat fra: alda på torsdag 10. februar 2022, klokken 12:33
Räckvidden tilsier att du har en 75D, men det som står på bilden du visar säger 60D.... Har själv en 60D som blev uppgraderat till 75D i fjol, och där står det 75D på påloggad infosida (men finner inte den infoen du visar i appen, kan du specificerar var?)
Du må ha siste utgave av appen, så ligger det "vis detaljer" eller noe helt nederst på forsiden.

alda

Sitat fra: geear på torsdag 10. februar 2022, klokken 17:38
Sitat fra: alda på torsdag 10. februar 2022, klokken 12:33
Räckvidden tilsier att du har en 75D, men det som står på bilden du visar säger 60D.... Har själv en 60D som blev uppgraderat till 75D i fjol, och där står det 75D på påloggad infosida (men finner inte den infoen du visar i appen, kan du specificerar var?)
Du må ha siste utgave av appen, så ligger det "vis detaljer" eller noe helt nederst på forsiden.
Tack, hittade det nu. Ser annorlunda ut än hos trådstarter. Står bara 75D längst ned, inte på toppen som i hans bild. Har dessutom info om autopilot och superchargning, men det är kanske med utanför bild hos TS.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

chakili

Hva fikk du som et svar? Hva blir resultat for uncorking av en TMX 75D? Blir det også reduksjon i akselerasjon fra 6,2s til 5,1s?
Årsaken at jeg nevner det er at Tesla sier at bilen min er uncorked men fra 0-100km/h gjør den på 6,2sec

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA