Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kjøre elbilen for å lade 12V-batteri på en Nissan Leaf 2013 modell ?

Startet av Vikki, tirsdag 01. februar 2022, klokken 17:06

« forrige - neste »

Vikki

Er det så å forstå? eller lader 12V batteriet når jeg lader bilen ?
evt om den tar strøm fra hoved batteriet når den trenger det ? Noen som vet. ? ::)

hanche

Jeg kan ikke svaret for akkurat den bilen, men det vanlige for elbiler flest er vel at 12V-batteriet lader både når du kjører og når du lader. Derimot er det ikke like utbredt at bilen lader 12V-batteriet på egen hånd når den står parkert og ikke lader. Jeg tror det mest er nyere modeller som gjør det, men her kan vel andre bidra med mer detaljert kunnskap.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Erik Ola Ulvestad

Meinar at LEAF må vere påslått for å lade 12V. Kan bli for lite lading om 12V forbruk er stort (vifte, visker, lys, usikker på AC).

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Sitat fra: Vikki på tirsdag 01. februar 2022, klokken 17:06
Kjøre elbilen for å lade 12V-batteri på en Nissan Leaf 2013 modell ?
Er det så å forstå? eller lader 12V batteriet når jeg lader bilen ?
evt om den tar strøm fra hoved batteriet når den trenger det ? Noen som vet. ? ::)
Dette med å kjøre for å lade 12V batteri henger igjen fra eldre bensinbiler med svak generator og laderegulator. Der var det ikke uvanlig med lavt turtall på tomgang ikke gav tilstrekkelig ladespenning. Løsning var å øke turtall, ved å gi litt gass. Men, ikke alltid like populært blant naboer at en bil står med på "høy tomgang" over lengre tid. Dermed ble løsningen å kjøre bilen for å lade 12V batteri.

Elbiler skal være enklere å forholde seg til slik sett, de tilføres strøm. Litt av denne strømmen kan gå til 12V batteri og det skal aldri gå tomt, i teorien..

Men, uheldigvis har produsentene laget en del "smarte" funksjoner som kan lage forvirring. Eksempelvis, høy ladespenning på 12V batteri kombinert med varme vil svekke batteriet over tid. Slik jeg forstår har Nissan på Leaf mulig overdrevet reduksjonen av ladingen av 12V, som fører til at det i en del tilfeller går tomt. Men, her er det trolig også forskjeller mellom årsmodeller, og programvare versjoner.

Det kan også være andre årsaker, eksempelvis at deler av bilen ikke slår seg helt av, lys eller åpne dører kan resultere i tapping av batteri. Eller, at batteriet er slitt, og ikke lengre har nok kapasitet for helt normal bruk. Jeg har selv byttet 12V batteri på en C-Zero pga. kapasiteten på batteriet ble for lav. Bilen fungerte fint, men stod den stille en ukes tid var spenningen for lav. Ved regimessig bruk fungerte bilen fint.

Er batteriet utslitt må det byttes. Om et batteri som har akseptabel kapasitet går tomt må en finne ut om batteriet er ladet opp, eller hvor strømmen "blir av".

For å avklare årsak på en bestemt bil vil regelmessig måling av ladespenning være en hjelp for å lokalisere feilen. En spenningslogger som kan vise ladespenning over tid kan være til stor hjelp.

En test kan være under flere ulike situasjoner:
- bil slått av, der bilen "sover"
- bil under lading av hovedbatteri
- bil på, klar til å kjøres
- bil på, klar til å kjøres med hovedlys på / vindusvisker på / setevarmer på / rute og setevarme på

Her er et langt innlegg fra 2015-2019 som omhandler tomt 12V på Leaf: https://elbilforum.no/index.php?topic=20211.0

I følge innlegget, bruk av vindusvisker er omtalt å gi en kort økning i ladespenningen på Leaf   :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kaiat

Leaf lader 12V-batteriet både under kjøring og når bilen lader. I tillegg lader den av og til 12V-batteriet når bilen står i ro og ikke er tilkoplet lader (da vil det ene av de blå lysene på dashbordet blinke).

Dette siste kan være viktig å ha i bakhodet når du kopler av 12V-batteriet. Det er da en spesiell prosedyre som skal følges for å unngå at bilen prøver å lade 12V-batteriet når det er ute av bilen. Jeg mener å huske at det kan i så tilfelle skade bilens PDM.

Vikki

Sitat fra: kaiat på onsdag 02. februar 2022, klokken 09:10
Leaf lader 12V-batteriet både under kjøring og når bilen lader. I tillegg lader den av og til 12V-batteriet når bilen står i ro og ikke er tilkoplet lader (da vil det ene av de blå lysene på dashbordet blinke).

Dette siste kan være viktig å ha i bakhodet når du kopler av 12V-batteriet. Det er da en spesiell prosedyre som skal følges for å unngå at bilen prøver å lade 12V-batteriet når det er ute av bilen. Jeg mener å huske at det kan i så tilfelle skade bilens PDM.


Tusen takk for et kjapt og enkelt svar :)  :+1: :+1: :+1: :+1: :+1: :+1:

Trekkoppbil

DC/DC-konverteren går hovedsakelig når bilen er på og når man har blåblink.

Jeg trur det varierer litt fra bil til bil, avhengig av sw-versjon, hvor flink man er til å kjøre DC/DC i blandt, når bilen er forlatt.

Min erfaring, er at dersom bilen er forlatt i 3 uker, så vil man ofte trenge starthjelp etterpå, og etter 2 mnd, er det større sjanse for at man må bytte startbatteriet.

Jeg vil si at i enkelte situasjoner trenger man å koble vekk batteripolen og lade batteriet over natta, f.eks med en intelligent lader fra Biltema.
Intelligente ladere kan ha funksjoner for vedlikeholdslading over tid. En gang lot jeg en veteranbil stå til lading over vinteren.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA