Kjøpte en ny Mokka-e i starten på desember. Prøvde mange biler i sommer da vi ønsket en nyere nummer to bil med grei rekkevidde. Rekkevidde var ingen prioritet så lenge den var en god del lengre enn det vi hadde i en egolf fra 2016. Så 300 kilometer eller 400 kilometer var likegyldig for oss. Det ble Mokka-e da vi satt utrolig stor pris på en stille kupe, spesielt utseende som ikke alle har, fantastiske lys i denne prisklassen, gode seter og ikke minst oversiktlig og fint interiør. Mulig det høres ut som jeg er mye eldre enn 34 år når jeg sier dette, men jeg syns Opel har funnet balansen mellom skjermer og knapper. Så har det seg også slik at vi har en trang garasje, så at den er smalere og kortere enn sine søsken i Stellantis passet fint.
Tilbake til spørsmålene dine. Hurtigladingen er også ganske så god selv vinterstid syns nå jeg, selv om den er langt fra klasseledende. Men den er som mange andre, veldig nøye på varmt batteri. Sett opp mot i3, egolf og e-up! leverer den bra. Opp mot f.eks. Tesla, så blir det jo noe annet. Men da snakker vi fort om epler og pærer. Mitt forbruk hittil er rett i underkant av 20kWh/100km, men det er kun på mine første 1500 kilometer så det er gjerne ingen spesielt god peikepinn. Finner heller ikke ut hvor jeg kan lese av snitthastighet på dette. Så har den ladeluken på riktig side, om du ønsker å bruke tesla sine ladere uten problemer og irritasjon hos andre.
Hva syns jeg ikke er like bra med bilen? Jo, lys innvendig. Hvorfor og hvem bestemte seg for at de skullle droppe lys i baksetet? Ei heller i hanskerommet finnes det lyskilde. Irriterende. Den sorte plasten mellom setene fremme liker jeg heller ikke spesielt godt. Der kommer det riper enten du vil det eller ei. Kan selvfølgelig folieres. Syns vel gjerne også det burde vært USB C og trådløs Apple CarPlay/Android Auto. Ryggekamera syns jeg også blir veldig lite på skjermen, spesielt når det sitter så utsatt til og blir skittent bare du kjører på Bunnpris.
Jeg har ikke hatt noen problemer med appen, men så bruker jeg helst tibber/easee for å styre lading mm.
Avslutningsvis noen korte ord om de andre vi prøvde opp mot Opelen:
- Citroen e C4: Veldig komfortabel bil. Gjerne i overkant syns jeg. Forstår godt at folk velger denne.
- VW id3: Dyr. Svak infotainment. Lang leveringstid. Trenger vel ikke si mer. Bilen er egentlig helt fin å kjøre, forresten.
- MG ZS EV: Jeg falt av allerede da jeg fant ut at rattet ikke kunne stilles i lengderetningen. Når jeg er 188cm så blir det fort uaktuelt å kjøpe en ny bil uten denne funksjonen (Leaf pre 2023 har heller ikke dette).
- MG 4: Rekkevidde punktum. Slet med vond sittestilling, midtkonsollen var ikke behagelig å hvile låret/foten mot. Så var bilen også veldig anonym og kjente ikke akkurat på noe "må ha begjær". Men en veldig fin bil for de som liker designet og ønsker mest mulig rekkevidde for pengene.
- Mazda MX-30: Utrolig lekker bil, både på innsiden og utsiden. Men, så var det rekkevidden. Jeg forstår konseptet og tankegangen Mazda, men det blir akkurat for lite rekkevidde for oss.
- Hyundai Kona/Kia eSoul: Helt greie biler. Men som med MG, ikke noe jeg fikk lyst til å kjøpe. Føltes også noe gammeldags. Men har tro på at den oppgraderte Konaen kan bli en skikkelig bra bil, sett i lys av Ioniq 5 og 6.
- Tesla Model 3 SR: Vi har hatt Tesla i 5 år nå, så jeg var litt skeptisk til å måtte forholde meg til Tesla på to biler. Anekdotisk, men likevel. Så syns jeg den ble veldig stiv, og ei heller veldig spesiell. Men objektivt sett det beste kjøpet under 400.000 i dag etter prisnedgangen.
- "De lave søskenene fra Stellantis": Vi ønsket en høyere bil, dermed falt disse ut.
Dette ble langt, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med bilen. En smule rar og spesiell, med mange gode egenskaper. Så er den gjerne ikke klasseledende på noe.