Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med Mokka?

Startet av Vollis47, mandag 31. januar 2022, klokken 00:05

« forrige - neste »

Vollis47

Vi lurer på å kjøpe en Mokka og lurer derfor på hvilke erfaringer dere har dere som har kjøpt en slik? Lading, rekkevidde, hurtiglading og kjørekomfort.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Vollis47

Er det noen som har erfaring med hvor mye strøm batteriet taper seg om bilen blir stående parkert i tre uker?
Bør den være tilkoblet ladeboks eller går det bra uten?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Syklist

Vår Corsa-e som har samme drivlinje og batteri, taper seg veldig lite når den er parkert.

Burde være fullstending uproblematisk om du har 50-60% SOC og lar den stå uten tilkopling.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

fatso83

#3
Min erfaring med Opel Mokka er at det er en god hverdagsbil, og alt i alt er jeg en fornøyd eier, men som det alltid er med Opel skorter det på programvaresiden. For min aldrende Opel Adam spiller det liten rolle, men tilhørende programvare er stadig viktigere for eierne i den elektrifiserte bilflåten. Dette trekker litt ned.

F.eks. den tilhørende appen, myOpel, har krisedårlig rating og kan nesten aldri stoles på. Det betyr at forvarming av kupeen og batteri ikke kan finne sted. Det er kjipt.

Synes de fleste anmeldelser oppsummer pro/con ganske bra, men dette er de største aberne for meg:

  • Svak lading vinterstid: 17-22 kW på en typisk kald vinterdag med minus ti. 50-65 kW sommerstid
  • For kort rekkevidde vinterstid. På kalde dager med sludd og slaps kommer fort forbruket 50% høyere (25kWh/100km) og da er jo rekkevidden bare 18 mil. Siden man ikke kjører til 0% betyr det at man typisk må lade hver 15. mil ... Så 300+ km på WLTP virker litt snaut i praksis.
  • Ikke takskinner ("rails") gjør at typiske takstativ må inn over dørene og skaper bulker. Jeg bruker norske VacuumRack av den grunn, men det er ikke uten ulemper det heller ...

Eksempler på anmeldelser av myOpel

odahle

Kjøpte en ny Mokka-e i starten på desember. Prøvde mange biler i sommer da vi ønsket en nyere nummer to bil med grei rekkevidde. Rekkevidde var ingen prioritet så lenge den var en god del lengre enn det vi hadde i en egolf fra 2016. Så 300 kilometer eller 400 kilometer var likegyldig for oss. Det ble Mokka-e da vi satt utrolig stor pris på en stille kupe, spesielt utseende som ikke alle har, fantastiske lys i denne prisklassen, gode seter og ikke minst oversiktlig og fint interiør. Mulig det høres ut som jeg er mye eldre enn 34 år når jeg sier dette, men jeg syns Opel har funnet balansen mellom skjermer og knapper. Så har det seg også slik at vi har en trang garasje, så at den er smalere og kortere enn sine søsken i Stellantis passet fint.

Tilbake til spørsmålene dine. Hurtigladingen er også ganske så god selv vinterstid syns nå jeg, selv om den er langt fra klasseledende. Men den er som mange andre, veldig nøye på varmt batteri. Sett opp mot i3, egolf og e-up! leverer den bra. Opp mot f.eks. Tesla, så blir det jo noe annet. Men da snakker vi fort om epler og pærer. Mitt forbruk hittil er rett i underkant av 20kWh/100km, men det er kun på mine første 1500 kilometer så det er gjerne ingen spesielt god peikepinn. Finner heller ikke ut hvor jeg kan lese av snitthastighet på dette. Så har den ladeluken på riktig side, om du ønsker å bruke tesla sine ladere uten problemer og irritasjon hos andre.

Hva syns jeg ikke er like bra med bilen? Jo, lys innvendig. Hvorfor og hvem bestemte seg for at de skullle droppe lys i baksetet? Ei heller i hanskerommet finnes det lyskilde. Irriterende. Den sorte plasten mellom setene fremme liker jeg heller ikke spesielt godt. Der kommer det riper enten du vil det eller ei. Kan selvfølgelig folieres. Syns vel gjerne også det burde vært USB C og trådløs Apple CarPlay/Android Auto. Ryggekamera syns jeg også blir veldig lite på skjermen, spesielt når det sitter så utsatt til og blir skittent bare du kjører på Bunnpris.

Jeg har ikke hatt noen problemer med appen, men så bruker jeg helst tibber/easee for å styre lading mm.

Avslutningsvis noen korte ord om de andre vi prøvde opp mot Opelen:
- Citroen e C4: Veldig komfortabel bil. Gjerne i overkant syns jeg. Forstår godt at folk velger denne.
- VW id3: Dyr. Svak infotainment. Lang leveringstid. Trenger vel ikke si mer. Bilen er egentlig helt fin å kjøre, forresten.
- MG ZS EV: Jeg falt av allerede da jeg fant ut at rattet ikke kunne stilles i lengderetningen. Når jeg er 188cm så blir det fort uaktuelt å kjøpe en ny bil uten denne funksjonen (Leaf pre 2023 har heller ikke dette).
- MG 4: Rekkevidde punktum. Slet med vond sittestilling, midtkonsollen var ikke behagelig å hvile låret/foten mot. Så var bilen også veldig anonym og kjente ikke akkurat på noe "må ha begjær". Men en veldig fin bil for de som liker designet og ønsker mest mulig rekkevidde for pengene.
- Mazda MX-30: Utrolig lekker bil, både på innsiden og utsiden. Men, så var det rekkevidden. Jeg forstår konseptet og tankegangen Mazda, men det blir akkurat for lite rekkevidde for oss.
- Hyundai Kona/Kia eSoul: Helt greie biler. Men som med MG, ikke noe jeg fikk lyst til å kjøpe. Føltes også noe gammeldags. Men har tro på at den oppgraderte Konaen kan bli en skikkelig bra bil, sett i lys av Ioniq 5 og 6.
- Tesla Model 3 SR: Vi har hatt Tesla i 5 år nå, så jeg var litt skeptisk til å måtte forholde meg til Tesla på to biler. Anekdotisk, men likevel. Så syns jeg den ble veldig stiv, og ei heller veldig spesiell. Men objektivt sett det beste kjøpet under 400.000 i dag etter prisnedgangen.
- "De lave søskenene fra Stellantis": Vi ønsket en høyere bil, dermed falt disse ut.

Dette ble langt, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med bilen. En smule rar og spesiell, med mange gode egenskaper. Så er den gjerne ikke klasseledende på noe.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

syklisten

Sitat fra: odahle på mandag 23. januar 2023, klokken 20:48
Så har det seg også slik at vi har en trang garasje, så at den er smalere og kortere enn sine søsken i Stellantis passet fint.

Prøvde du å rygge alle bilene du prøvekjørte inn i garasjen også?
Vi har også en veldig smal garasje, og Soul er det absolutt bredeste vi med litt klaring kan få inn.
Hvordan var f.eks. MG 4 og Mokka i forhold? (men siden du også prøvekjørte TM3 så er neppe garasjen din så smal som min).

Det er mange sider på nett hvor man kan sammenligne lengde, bredde, høyde på biler, men ingen som spesifiserer at det inkluderer utfoldede speil.

odahle

Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. januar 2023, klokken 07:48
Sitat fra: odahle på mandag 23. januar 2023, klokken 20:48
Så har det seg også slik at vi har en trang garasje, så at den er smalere og kortere enn sine søsken i Stellantis passet fint.

Prøvde du å rygge alle bilene du prøvekjørte inn i garasjen også?
Vi har også en veldig smal garasje, og Soul er det absolutt bredeste vi med litt klaring kan få inn.
Hvordan var f.eks. MG 4 og Mokka i forhold? (men siden du også prøvekjørte TM3 så er neppe garasjen din så smal som min).

Det er mange sider på nett hvor man kan sammenligne lengde, bredde, høyde på biler, men ingen som spesifiserer at det inkluderer utfoldede speil.
Model 3 prøvekjørte jeg egentlig aldri med det formålet, men jeg hadde en lånebil av den typen tidligere i sommer. Det ble vel trangt i vår garasje. Jeg opplevde MG4 som litt vanskelig for oss. Både fordi den vel er 3-4 cm bredere i utgangspunktet, men også fordi det er en lavere bil. Det gjør at «en faller mer ned i bilen» når det er trangt. Men klart, smak og behag. Kia eSoul kom vi aldri så langt med faktisk, den falt av i vurderingen tidlig på grunn av utseende og kjørefølelse. Igjen, smak og behag. Bilen er nok veldig god.


Det som gjorde Mokka-e veldig fin er vel gjerne det som mange ikke liker med bilen, nemlig de litt korte bakdørene og den smale inngangen til baksetet. Det gjorde det veldig praktisk for oss kontra de andre vi vurderte. Litt irriterende å måtte sette bredde på bilen som en viktig del av bilkjøpet, men vi må ha en bil i garasjen. Vi har enden av rekken med «hus i kjede», så de har nok tatt en liten snarvei med 15-20 cm i manko. For å si det slik, vår Model X kommer IKKE inn.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA