Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterivarming - preconditioning og kjøring

Startet av Contango, søndag 30. januar 2022, klokken 23:50

« forrige - neste »

Contango

Jeg har bare noen få observasjoner, men har i alle fall noe. Gjelder 2020 modell. Først prøvde jeg preconditioning ikoblet lader med 98% på batteriet. No-go. Kupeen varmet men batteriet forble like kaldt. Ganske sært. Så prøvde jeg i dag med 100%. Da virket det. Utetemp var 0, batteriet +2 (etter lading), ikoblet 16a. Det meste jeg så var +19c ca en halvtime før satt avgang (en time etter programstart). Det falt til 17c etter den halvtimen mens kupeen varmet. Glemte å sjekke ved ankomst men hadde 15c etter en halvtime parkert ute.
Observasjon etter tidligere kjøring på E6 Oslo-Lillehammer (fartsgrense+10%) var batteritemp +3c ved start og +15c ved ankomst. Også rundt 0 i luften. Fikk det opp et par grader til ved å prøve litt gass og brems i oppoverbakkene i fjellheimen.
Kanskje varmingen av batteri før avgang er hensiktsmessig for lading på tur på vestlandsveier men er mer usikker på motorvei. For de fleste blir det sikkert vel mye dressur av familien for å treffe riktig avgangstidspunkt også.
Under forvarmingen brukte den ett eller to prosentpoeng batteri. Muligens begrenser den varmingen ift ladekapasitet og at den varmer mer aggressivt med mer enn 16a fra ladeboksen og ved hurtiglading. Gjør den det kan det vel neppe svare seg å bruke funksjonen med Schuko lading. Gjør den ikke det så hjelper det vel ikke allverden ved hurtiglading. Kanskje noen andre her vet mer enn meg.
Skal ikke legge skjul på at jeg synes dette er ganske tungvint, unødig komplisert og dårlig dokumentert. At Jaguar etter 4 år ikke klarer å gi eierne mer relevant styring av denne tross alt begrensede funksjonaliteten er ikke lett å forstå. Lurer på om de begrenses av kontraktsforholdet med LG eller om de rett og slett bare ikke klarer bedre. Er jo også litt perpleks over at de ikke en gang gidder å kopiere Wattcat funksjonaliteten i egen app.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Jeg bruker ikke å varme batteriet før det er under -10 og vet at jeg må lade underveis. Satt laderen på 20A og da er batteriet 100% og kupeen varm ved avgang. En fordel med å forvarme batteriet er at du får brukt mere av kapasiteten av batteriet. På min bil har jeg ca. 85kWh ved 20 grader og 75kWh ved -10grader.

Ellers er jeg enig i dine betraktninger om hvor omstendelig og tilfeldig forvarming, avgang etc. er. Virker også helt meningsløst at batteriet må være 100% for å forvarmes, bedre å kjøre 80-20 enn 100-40.

Andre ting som kunne ha vært brukerstyrt er å varme batteriet når den står stille eller under kjøring (duty cycle med kupeen), stille fordeling av effekt bakhjul/forhjul (Som Tesla3 Performance), senke bilen under kjøring, demper stivhet etc.....Og ikke minst gitt mere info i displayet om hvor strømmen går.

Virker som de har mistet litt av interessen.

Men for all del jeg er kjempefornøyd med bilen men de kunne enkelt laget litt mere entusiasme rundt den.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 31. januar 2022, klokken 15:16
Virker som de har mistet litt av interessen. ... de kunne enkelt laget litt mere entusiasme rundt den.
Sukk, ja. God beskrivelse. Kanskje det kommer noe vidunderlig i år.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

I øyeblikket for prioriterer JLR komponenter til Land Rover. Internt i Jaguar prioriteres komponenter til de modellene som gir størst margin I-Pace står aller sist i køen. I UK er det mer enn 6 mnd leveringstid på I-Pace. Dette skyldes ikke at kundene står i lange køer, men ganske enkelt at det bygges få I-Pace.

Ingeniøren

Problemet er vel og at dette er de fleste bare sånn passe opptatt av, undertegnede inkludert....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:58
Problemet er vel og at dette er de fleste bare sånn passe opptatt av, undertegnede inkludert....
Det er nok en selvoppfyllende profeti. Det du ikke ser av utvikling vet du heller ikke at du går glipp av. Hadde Jaguar prioritert bilen hadde vi helt sikkert sett forbedringer av SW både i bilen og i appen. Jaguars elektrifiseringsmål må åpenbart tyte ut andre steder enn i iPace. Eller kanskje de egentlig ikke er særskilt troverdige. iPace er i alle fall en parentes nå. Den solgte 10,000 enheter i 2021 og er om ikke en flopp så i alle fall en stor skuffelse ift forventninger. Jaguar solgte totalt 86,000 biler og Jaguar LandRover 420,000. Skjer det ikke noe dramatisk med 2023 modellen tror jeg vi ganske trygt kan regne med at iPace er et avsluttet kapittel fra Jaguars side.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ardevd

Bare så alle vet hvordan prekondisjonering av batteriet fungerer:

Batteriet på I-Pace forhåndsvarmes kun under følgende omstendigheter, og med forhåndsvarming mener jeg oppvarming av batteriet til optimal temperatur (25C).

- Avreisetidspunkt satt via app eller infotainment til minst 4 timer i forveien
- Bilen er tilkoblet lader og er full-ladet minst 4 timer før avreisetidspunkt.

Da, og kun da vil batteriet forhåndsvarmes. Det høres kanksje merkelig ut men det er egentlig veldig logisk ettersom forhåndsvarmingen av batteriet krever ganske mye energi. Dermed er ikke rekkeviddegevinsten stor nok til at det er verdt å tappe batteriet for strøm for å varme seg selv hvis den ikke kan trekke strøm fra ekstern kilde. Hvis batteriet ikke er full-ladet er det heller ikke vits å bruke tid på å varme opp batteriet istedenfor å lade.

I WattCat kan du se hvorvidt batteriet forhåndsvarmes.

RodeoKlovn

Varmes batteriet i det hele tatt under kjøring, eller er det kun varme generert fra faktisk bruk som gjør at temperaturen stiger?
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

ardevd

Sitat fra: RodeoKlovn på mandag 21. februar 2022, klokken 16:21
Varmes batteriet i det hele tatt under kjøring, eller er det kun varme generert fra faktisk bruk som gjør at temperaturen stiger?

Ingen aktiv forvarming, kun naturlige varmeutvikling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA