Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQB

Startet av hELgenen, mandag 17. februar 2020, klokken 11:53

« forrige - neste »

E_S

Fraværet av hengerfeste virker som samme gamle "triksene" fra de tyske bilprodusentene som de har drevet med i alle år. Finn på noe som gjør elbilen mindre attraktiv, som manglende hengerfeste, latterlig lav hengervekt, lav nyttelast, 4-seter eller lignende, slik at de ikke kannibaliserer eget fossilbilsalg, som de tjener mye mer på både per bil og i ettermarkedet.

Ellers er vel 100 kW ganske utdatert, med mindre ladekurven er særdeles god..
:)

daktari

Sitat fra: E_S på søndag 09. januar 2022, klokken 13:48
Fraværet av hengerfeste virker som samme gamle "triksene" fra de tyske bilprodusentene som de har drevet med i alle år. Finn på noe som gjør elbilen mindre attraktiv, som manglende hengerfeste, latterlig lav hengervekt, lav nyttelast, 4-seter eller lignende, slik at de ikke kannibaliserer eget fossilbilsalg, som de tjener mye mer på både per bil og i ettermarkedet.

Ellers er vel 100 kW ganske utdatert, med mindre ladekurven er særdeles god..
Nå er det en del tester av EQA, som antagelig har samme lader og batteri som EQB, og der ladingen får mye skryt for rask effekt og fin kurve - antagelig stor buffer. TeslaBjørn sine f.eks. TU, TV2 osv. Forbruket til EQA er jo også lavt - den klarte bl.a. 10:20 på 1000 km testen til TB.

Jeg er mest spent på forbruket til EQB. Den har littegran lavere pris enn en ID.4 GTX, men tilbyr 7 seter og mer bagasjeplass i en mer boksete form. Samtidig har den 12 kWh mindre batteri som jo er nødt til å bety et sted mellom 4-8 mil kortere rekkevidde. Det er vel den største utfordringen.

Personlig bruker jeg bare HF til sykkelfrakt, men ikke optimalt akkurat det - ville også heller hatt 5-seter for å spare vekt og få mer rom bakerst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på søndag 09. januar 2022, klokken 20:13
Sitat fra: E_S på søndag 09. januar 2022, klokken 13:48
Fraværet av hengerfeste virker som samme gamle "triksene" fra de tyske bilprodusentene som de har drevet med i alle år. Finn på noe som gjør elbilen mindre attraktiv, som manglende hengerfeste, latterlig lav hengervekt, lav nyttelast, 4-seter eller lignende, slik at de ikke kannibaliserer eget fossilbilsalg, som de tjener mye mer på både per bil og i ettermarkedet.

Ellers er vel 100 kW ganske utdatert, med mindre ladekurven er særdeles god..
Nå er det en del tester av EQA, som antagelig har samme lader og batteri som EQB, og der ladingen får mye skryt for rask effekt og fin kurve - antagelig stor buffer. TeslaBjørn sine f.eks. TU, TV2 osv. Forbruket til EQA er jo også lavt - den klarte bl.a. 10:20 på 1000 km testen til TB.

Jeg er mest spent på forbruket til EQB. Den har littegran lavere pris enn en ID.4 GTX, men tilbyr 7 seter og mer bagasjeplass i en mer boksete form. Samtidig har den 12 kWh mindre batteri som jo er nødt til å bety et sted mellom 4-8 mil kortere rekkevidde. Det er vel den største utfordringen.

Personlig bruker jeg bare HF til sykkelfrakt, men ikke optimalt akkurat det - ville også heller hatt 5-seter for å spare vekt og få mer rom bakerst.

Greit å sjekke hva av utstyr følger med og, vil tippe id4 gtx uten noe ekstra er bedre utstyrt enn eqb med kun standard utstyr, vet eqa fort blir 600k med en del utstyr
Model 3 2019 LR Rwd

jalle

Hei - er det noen som vet om det er software som begrenser EQB 300 vs 350? Noen som har testet forskjell? Er det feks forskjell i lyd ved pådrag? Er litt kresen på støy, syns det var akseptabelt i 350 :)

CortezRecords

Noen som har fått bilen? - Hva er inntrykket?
Jeg fikk min for et par uker siden og er godt fornøyd. Men dette er min første elbil så jeg har ikke så mye å sammenligne med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA