Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefest i natt !

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 28. januar 2022, klokken 13:17

« forrige - neste »

Ingeniøren

Har fulgt litt med på nordpool om dagen og det er ikke gitt at strømmen er dyrest eller billigst på de samme tidspunktene på dagen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:03
Har fulgt litt med på nordpool om dagen og det er ikke gitt at strømmen er dyrest eller billigst på de samme tidspunktene på dagen....

Vindprofil kan snu mye mhp. priser. Og selvfølgelig solinnstråling - noe som er veldig tydelig enkelte dager på våren. Som regel har du også en ukeprofil da vinden ofte endrer seg gjennom uken. Mao. skal man lade til billigste pris må en nesten se på ukeprofil på vind også og kanskje ikke lade enkelte dager. Forøvrig løftes jo gulvet om dagen da frykten for krigens virkninger mhp leveranser på gass er stor.  Tyskere er spesielt kjent for å få panikk på råvaremarkedene........

geear

Ny ladefest, men nå midt på dagen på himmelspretten, ned i fem øre her i sør.

RJK

Ned i 0,04 i morgen 15-16. ;)

Pristopp 1,74 mellom 22 og 23, før det faller igjen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Perfekt timing når jeg ladet opp både VVB og husbatteri.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Gode tider for lading nå.

Under 100 øre minuttet nesten hele dagen, bortsett fra natta som har passert, og mellom 19 og 21, og det er i NO1 inkl. mva.

Nå 20,24 og 3,51 fra 14 og opp til 6,95 frem til 15:59.

Ladda nu!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sånne dager det tåpelig nok lønner seg å slå av solcelleanlegget og bruke mest mulig strøm. Jeg gjør det ikke, men det er for dumt at man klarer å få til et system som slår så tåpelig ut, spesielt nå når antall solcelleanlegg sikkert har nådd titusentallet?

RJK

Først og fremst, på en dag det nok mest sannsynlig er overproduksjon og det er vanskelig nok å få omsetning på all strømmen som lages, så klarer jeg rett og slett ikke å irritere meg over at noen med solcelle-anlegg tjener ekstra på dette. Dessuten er det overskyet vær her jeg er, så tenker produksjonen ennå er lav.

Derimot så gleder det mer at folk som ikke kan få installert solcelleanlegg eller ikke har råd til det, endelig kan få noen timer med billig strøm. Til å lade elbilen, til å vaske klær og kjøre oppvaskmaskin og kanskje fyre litt ekstra inne og få varmen tilbake.

Det inkluderer og elbileiere med hytte, som kan utsette hjemreisen noen timer, og dermed kanskje slipper en hurtiglading fordi man kan lade litt før man må starte turen...

Så, for meg er gleden langt høyere, enn viljen til å se det negative. For det er altids en eller annen fjottsekk med mer penger enn vett, eller med et råttent syn på alle som ikke er i den engere kretsen, som vil tjene penger uansett om andre sliter.

Så jeg velger heller å heie på alle oss andre som nå kan puste litt bedre noen timer og få unnagjort ting som krever strøm, og derfor er blitt forsøkt utsatt så lenge som mulig.

Nå kan vi kanskje og bryte første trinn på effektleddet uten at det påvirker fastavgiftene resten av måneden, siden man må ha et snitt over de tre dagene med høyest effekt for å bli straffet for dette.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Passet bra med hjemkomst fra hytta. Klesvask, dusjing, lade bilen helt opp og varmer huset godt opp på dagen i dag og natt til i morgen.
Kompenserer litt for rådyr strøm på hytta i det minste.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på mandag 10. april 2023, klokken 11:55Sånne dager det tåpelig nok lønner seg å slå av solcelleanlegget og bruke mest mulig strøm. Jeg gjør det ikke, men det er for dumt at man klarer å få til et system som slår så tåpelig ut, spesielt nå når antall solcelleanlegg sikkert har nådd titusentallet?
Helt enig....rart ikke dette blir rettet opp....følger de ikke med?

Øyvind.h

Å skru av solcelleanlegget noen timer tror jeg de færreste gidder.
Hva refusjonen ender på for april aner vi ingen ting om foreløpig. Den kan bli tilnærmet null, eller potensielt noen tiøre betalt per kWh. Men - skal en hente ut mye effekt ender en på høyt priset effektledd. Høyeste snitt for vår bolig er 4kW i april. Ikke noe poeng å dra den opp til 10kW med påslag på effektleddet bare for å muligens tjene noen kronestykker.
Fokus er primært å bruke den strømmen vi uansett ville brukt (lade bil, varme opp hus litt ekstra, vaske klær og dusje alle sammen.
Jeg kunne fyrt opp alle varmekabler og sløst inntil 20kW per time, men da vil effektleddet koste mer enn det jeg muligens "tjener" om refusjonen blir rundt 50 øre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Kan glede med at ladefesten fortsetter godt ut på natten i morgen. 2,05 ink mva på det billigste, og er grisebillig fra midnatt og til klokken 3:59, da øker det brått til 9,95.. :-)

Først kl. 06:00 spretter prisen opp i 118,83, får dagens første topp fra 07:00 med 146,52 øre. Men de fleste rekker vel å lade ferdig før da. Hvis ikke, faller det litt ned hhv 2 og 3 timer senere, første timen 126,09 og så 107,89 deretter.

Faller så gradvis til 101,87 ink mva fra 14:00 til 14:59, før det stiger igjen, og får dagens topp 21:00-21:59 på 161,36, for så å bare synke minimalt frem mot midnatt på tirsdagen.

Uansett, god påskehilsen for de som kommer hjem med en strømtørst bil, og kan styre ladingen enten fra bil eller via smartlader eller løsninger som Tibber og Jedix.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på mandag 10. april 2023, klokken 12:43Først og fremst, på en dag det nok mest sannsynlig er overproduksjon og det er vanskelig nok å få omsetning på all strømmen som lages, så klarer jeg rett og slett ikke å irritere meg over at noen med solcelle-anlegg tjener ekstra på dette. Dessuten er det overskyet vær her jeg er, så tenker produksjonen ennå er lav.

Derimot så gleder det mer at folk som ikke kan få installert solcelleanlegg eller ikke har råd til det, endelig kan få noen timer med billig strøm. Til å lade elbilen, til å vaske klær og kjøre oppvaskmaskin og kanskje fyre litt ekstra inne og få varmen tilbake.

Det inkluderer og elbileiere med hytte, som kan utsette hjemreisen noen timer, og dermed kanskje slipper en hurtiglading fordi man kan lade litt før man må starte turen...

Så, for meg er gleden langt høyere, enn viljen til å se det negative. For det er altids en eller annen fjottsekk med mer penger enn vett, eller med et råttent syn på alle som ikke er i den engere kretsen, som vil tjene penger uansett om andre sliter.

Så jeg velger heller å heie på alle oss andre som nå kan puste litt bedre noen timer og få unnagjort ting som krever strøm, og derfor er blitt forsøkt utsatt så lenge som mulig.

Nå kan vi kanskje og bryte første trinn på effektleddet uten at det påvirker fastavgiftene resten av måneden, siden man må ha et snitt over de tre dagene med høyest effekt for å bli straffet for dette.

8)
Vi tjener ikke ekstra, vi taper på å ha solceller, eller iallfall ikke slå av solcellene.

RJK

Sitat fra: geear på mandag 10. april 2023, klokken 16:41
Sitat fra: RJK på mandag 10. april 2023, klokken 12:43Først og fremst, på en dag det nok mest sannsynlig er overproduksjon og det er vanskelig nok å få omsetning på all strømmen som lages, så klarer jeg rett og slett ikke å irritere meg over at noen med solcelle-anlegg tjener ekstra på dette. Dessuten er det overskyet vær her jeg er, så tenker produksjonen ennå er lav.

Derimot så gleder det mer at folk som ikke kan få installert solcelleanlegg eller ikke har råd til det, endelig kan få noen timer med billig strøm. Til å lade elbilen, til å vaske klær og kjøre oppvaskmaskin og kanskje fyre litt ekstra inne og få varmen tilbake.

Det inkluderer og elbileiere med hytte, som kan utsette hjemreisen noen timer, og dermed kanskje slipper en hurtiglading fordi man kan lade litt før man må starte turen...

Så, for meg er gleden langt høyere, enn viljen til å se det negative. For det er altids en eller annen fjottsekk med mer penger enn vett, eller med et råttent syn på alle som ikke er i den engere kretsen, som vil tjene penger uansett om andre sliter.

Så jeg velger heller å heie på alle oss andre som nå kan puste litt bedre noen timer og få unnagjort ting som krever strøm, og derfor er blitt forsøkt utsatt så lenge som mulig.

Nå kan vi kanskje og bryte første trinn på effektleddet uten at det påvirker fastavgiftene resten av måneden, siden man må ha et snitt over de tre dagene med høyest effekt for å bli straffet for dette.

8)
Vi tjener ikke ekstra, vi taper på å ha solceller, eller iallfall ikke slå av solcellene.
Dere med solcelleanlegg har mulighet til å selge strøm tilbake til strømselskapet, og om jeg har forstått det riktig så får dere da pris uten reduksjon for strømstøtte, og kan nå bruke strøm og tjene strømstøtte om snittet er høyt nok.

De som har batterilagring i tillegg, kan vel med smartstyring lade batteriet med solstrøm OG strøm fra grid, igjen med strømstøtte. Og på dager som dette, styre at man bruker strøm fra grid.
Dere har vel sånn sett fått i både pose og sekk, dog ikke mulig å låse på fastpris, om jeg har forstått dette rett.

Jeg har vel uttrykt at jeg ikke helt synes det er fair, heller ikke at man får strømstøtte på fastpris etter at fastavgiften er gått under null, og dermed kan tjene på å bruke ekstra mye når prisen er som dyrest. Spesielt dette er jeg helt klar på at burde vært luket bort.

Forøvrig blir endel av disse smutthullene mindre når/om man får 90 % på faktisk bruk når pris overstiger 70 øre før mva. Altså blir det ikke strømstøtte på forbruk som gjøres når prisen er under 70 øre. Ulempen er selvsagt at man da ikke tjener like godt på smart forskyvning av forbruket.

Men det blir kanskje enda større incitament for å bruke ekstra mye på timer som er dyre, om man fremdeles har fastpris. Dog er vel de fleste slike avtaler enten utgått eller i ferd med å gå ut, så det problemet blir nok langt mindre både i høst og til kommende vinter.

Men som sagt, på en dag som dette klarer jeg bare ikke å irritere meg over slike uheldige utslag av strømstøtten. Derimot så kan jeg gjøre som jeg gjør nå, glede meg på alles vegne, også hytte-eierne som i dag kan bruke strøm uten å bli flådd. Ja, til og med bedrifter, sykehus og sykehjem som likevel driver på i dag, kan altså bruke strøm med god samvittighet nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

#29
Jeg rettet bare på feilopplysninger.

Og når man bruker opp all solstrømmen selv før man begynner å bruke fra nettet, så får jo ikke solgt solstrømmen til nettet.

Vil man ha folk over på solceller må det uansett være lønnsomt, ellers skjer det ikke, og med dagens priser på solceller er det en tvilsom investering. Selv med normale priser fra før covid, så var det ingen superinvestering, og kommer med ulemper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA