Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee og strøm under oppvarming?

Startet av Model Y, fredag 28. januar 2022, klokken 10:26

« forrige - neste »

Model Y

Hei!
Jeg er bare vant med E-Up og forvarming når tilkoblet en Charge-Amps Aura. Der scannet man RFID, også har man strøm til bilen kobles fra, dette selv om man har ladet til 100% og så deretter starter forvarming.
Det virket da som strøm kom fra lader og ikke batteri. Programmet varte lengre, og bilen var alltid mye varmere.

Nå tester jeg med Easee og en IONIQ. Den var fulladet, og når jeg startet klima via app, så begynte varme som normalt, men så begynte laderen å gå, på 32A. Jeg fikk så varsel om at måltemperatur ville nås innen 5 min. Noen minutter etter fikk jeg beskjed om at lading var fullført fra Bluelink, og samtidig fra Easee at lading var stoppet.

Betyr dette at klima trekker fra batteri og bilen lades, eller gikk det faktisk «forbi» batteri og ga 32A til oppvarming?

Jeg ser det er en «strøm alltid på» innstilling under ladeanlegg hos Easee, men denne gir kun 6A, og virker mer tiltenkt de som har RFID kort for å starte ladeøkten. Evt for å reservere 6A fra lastbalanseringen?

Hva er deres erfaringer? Jeg har latt den innstillingen vært av, da e-Up trekker 16A under forhåndsvarming når den står på lader.

Vidar_S

Dette kan vel potensielt være avhengig av hvilken bil man har, men med min Hyundai Kona (2019) trekkes det fra Easee-boksen i alle fall. Den krever riktignok også at bilen er koblet til strøm for at det skal forvarmes i det hele tatt.

Har ellers samme erfaring som deg med de 6A som er satt som valgmulighet. Det er betydelig mindre enn hva min bil krever til oppvarming en vinterdag, så med kun 6A fungerer ikke forvarmingen for min del.

Når det gjelder erfaringen din med e-Up vs Ioniq så kan det skyldes at temperaturmålerene er litt ulike eller at e-Up varmer opp bilen i X minutter og holder den på gitt temperatur mens Ioniq bare varmer opp til måltemperatur er nådd og deretter slår av, men det blir mest tipping fra min side.

Meldingen fra Easee-boksen om at lading er fullført betyr nok primært at det ikke lengre trekkes strøm. Easee-boksen har ikke noe forhold til om strøm brukes til faktisk lading, forvarming eller helt andre ting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA