Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iV80 dårlig vinterrekkevidde

Startet av Trovi, onsdag 26. januar 2022, klokken 19:23

« forrige - neste »

02jan

Du sprer jo falsk informasjon,VW UP er nesten 50 cm kortere (3.60) en Polo (4.07).  Det var du som dro inn UP, mens det ble nevnt at Kona var i Polo/mini crossover klassen (jeg nevnte Honda Civic&Jazz).
Polo er 407, kona 418, Golf er 428 (463 i stasjonsvogn)   

I klassen mellom Crossover finner men f.eks Mazda CX5 458 og Enyaq (463)

Kona er basert på en bensinbil, levers med 3 sylindret 1.0 bensin, kan ikke se det er naturlig å sammenligne denne med CX5, CRV , Q5 osv. med unntak i den norske elbilverden da det er kun rekkevidde som teller og elbil er elbil.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Elbil er bedre enn sex

Men i heite... Dette er en tråd om den pinlige rekkevidden til Skoda Enyaq Iv80 om vinteren, og et innlegg tidligere dro inn Kona med sin utmerkede vinterrekkevidden med vesentlig mindre batteri enn Skoda, hvor Polo plutselig ble dratt inn. Når en Kona går 40 mil+ om vinteren med sitt batteri så er det komisk at ikke Skoda klarer å lage en bil som med sitt større batteri, som bør kunne kompensere for størrelsen den har ift Kona, som går 40 mil på mildt vinterføre.
Bare å innrømme at Skoda IV80 er en mislykket bil.
Skoda, bedre å gå, da.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

VoltWay

Det virker ikke som du har tenkt å kjøpe Enyaq, så hvorfor bry seg med denne kategorien når du bare lager dårlig stemning?

EriTom

09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

aageaasved

helt enig slike typer forsurer hele gruppa om å gjøre å få mest mulig inlegg trur sikkert han får premie

LaRo

#125
Jeg er enig at dette er en katastrofe og pinlig for Skoda og VAG konsernet, og mener innlegget bra og innafor.  Jeg har en Enyaq og er langt fra fornøyd med produktet. Det skal vel ikke vanskeligere å flytte på tsjekkisk stål, kontra kinesisk/amerikansk om vinteren. Fikk følgende varsling i displayet 14.02 "Elektro systemet virker ikke som det skal, oppsøk verksted" men det var jo info jeg hadde allerede. På verksted tok jeg opp problem vedr forbruk. De kunne informere at det ikke foreligger software oppdateringer som skal lette på problemet i uoverskuelig fremtid. Jeg kunne jo forvarme bil før kjøretur var løsningen til Skoda. Jeg spurt om bilen da la inn forbrukt strøm forvarming direkte fra nett i km regnskapet. Fikk følgende svar: Hæææ. Gadd ikke prøve å utdype spørsmålet mitt.

Rusalka

Problemene til iv80 ble jo i og for seg også «dokumentert» av Motor sin test.
Møller har kommet med ullne forklaringer og «egen» test ( som gikk bedre)
Det jeg savner er en skikkelig forklaring på hvorfor iv80x gjorde det merkbart bedre enn iv80 både på rekkevidde OG ladning i kulda! Kan ikke skylde på uerfaren sjåfør mhp. ladehastighet....(har en mistanke om at de vet årsaken, men vil holde det for seg selv ...krav om batteribytte mm...). Men det blir jo bare spekulasjoner 🤗

daktari

Er det noen biler som regner inn forvarming når tilkoblet i forbruksregnskapet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:32
Problemene til iv80 ble jo i og for seg også «dokumentert» av Motor sin test.
Møller har kommet med ullne forklaringer og «egen» test ( som gikk bedre)
Det jeg savner er en skikkelig forklaring på hvorfor iv80x gjorde det merkbart bedre enn iv80 både på rekkevidde OG ladning i kulda! Kan ikke skylde på uerfaren sjåfør mhp. ladehastighet....(har en mistanke om at de vet årsaken, men vil holde det for seg selv ...krav om batteribytte mm...). Men det blir jo bare spekulasjoner 🤗
Hvis du mener bilen din har et dårlig batteri er det jo bare å få lest av spenning på alle battericellene.

Forbruket skilte under 0,3 kWh/mil mellom de to bilene.  Det er lett forklarlig ved litt tilfeldigheter underveis på en så lang tur.

Eller hva mener du er problemet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

#129
Det hadde vært interessant å vite hvilke forskjeller det er mellom iV80 og iV80X som de testet. Jeg vet ikke om dagens programvare kan utgjøre sånne forskjeller. Bilene har ihvertfall ulike batterier, så det kan ligge noe der.

Håper uansett ikke at denne ballen ble lagt død. iV80X klarte seg fint, men de to andre leverte langt under hva en forventet. Bilen har jo gjort det bra på sommertesten (riktig nok også NAF's vanlige rute), så det bør være mulig å finne ut av noe om de går inn for det. Det er ikke rakettforskning.

Skoda har forresten en egen rekkeviddekalkulator med diverse parametre: https://rangecalculator.skoda-auto.com/004/en-com?mbv=5AZFF2&salesgroup=64001&season=Winter&drivingEnvironment=Highway&fbclid=IwAR1TbHsg1ROu2Z_uCgRDBWqC4GPrhLDSpaSmmqVGoU_WrzRmAZho1SvzXxM

Rusalka

Jeg har ikke iv80 ... venter ennå på iv80x. Kjenner flere som ikke er fornøyd med rekkevidden, men småkjøring i kulda var jo heller ikke billig når vi kjørte rundt i 240 DL .....
Det var noen her på forumet som mente å ha sett at 80x hadde et annet batteri. Har ikke sett lenke til den. Noen som har? Mhp ladehastighet forskjell på iv80 og iv80x mente jeg at jeg så det et sted i forrige uke .... Men finner ikke igjen .... Er nok alderen som har ..... Ellers gleder jeg meg til bilen komner og har ingen planer om å flippe!  Bilen har plenty rekkevidde og ladehastighet for meg. 

LaRo

Sitat fra: daktari på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:34
Er det noen biler som regner inn forvarming når tilkoblet i forbruksregnskapet?
Nei ikke som jeg vet, men det er jo tilført energi pr km

VoltWay

Sitat fra: Rusalka på tirsdag 15. februar 2022, klokken 18:00
Jeg har ikke iv80 ... venter ennå på iv80x. Kjenner flere som ikke er fornøyd med rekkevidden, men småkjøring i kulda var jo heller ikke billig når vi kjørte rundt i 240 DL .....
Det var noen her på forumet som mente å ha sett at 80x hadde et annet batteri. Har ikke sett lenke til den. Noen som har? Mhp ladehastighet forskjell på iv80 og iv80x mente jeg at jeg så det et sted i forrige uke .... Men finner ikke igjen .... Er nok alderen som har ..... Ellers gleder jeg meg til bilen komner og har ingen planer om å flippe!  Bilen har plenty rekkevidde og ladehastighet for meg.
Det var litt forskjellige meninger om det faktisk var forskjell på batteriene til iV80 og iV80X, men det blir uansett sagt at med Coupé-modellen introdusert så vil de gå over fra LG-batteri til CATL-batteri, med påstander om kortere ladetid sammenlignet med dagens modeller, med samme makseffekt. I praksis er det vel snakk om en litt bedre ladekurve.

Rusalka

Fant lenken til ladetesten på Broom. Men finner ikke de samme resultatene på Motor, selv om Broom viser til den. Mener de ikke testa både iv80 og iv80x .
Uansett ser vi på Broom at iv80x lader litt raskere enn iv80.
https://www.tv2.no/broom/14578670/
Tviler på at det er mindre enn feilmarginene for en slik test. (15 km på 25 min ladning)

VoltWay

#134
Verdiene kommer herfra: https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-vinter-2022

Der står både iV80 og iV80X. Ser ut som de har regnet seg frem til hvor mye den lader på 25 minutter, men så har de kanskje brukt resultatene fra rekkeviddetesten for å regne ut kilometer. Det er den eneste forklaringen jeg har på at iV80X kommer lengre på 25 minutter, selv om det burde vært omvendt iht. WLTP-tallene. Dersom de brukte km fra hver enkelt bil, men brukte ladekurven til en ladetest av iV80, så får begge bilene en viss prosent batteri på 25 minutter, men siden iV80X kom lengre i testen så mener de at den kommer lengre på 25 minutter. Som for øvrig stemmer så lenge bilen faktisk går lengre med like stort batteri.

Dersom det er som jeg tror, så drar de med seg de uheldige elementene ved rekkeviddetesten inn i denne ladetesten. ID.4 får flere km på 25 minutt enn GTX, så teorien kan stemme. Hele denne testen og alt som kommer ut av det synest jeg ikke er så imponerende og sterkt misvisende. NAF og Motor burde ikke bruke desse resultatene som de gjør. Det eneste de har oppnådd er en test av hvor lang en knippe biler kommer på akkurat den ruten de kjørte, under de forhold de hadde. Det er fremdeles ukjent hva som var greia med iV80-bilene.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA