Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF vintertest 2022

Startet av elektro, onsdag 26. januar 2022, klokken 08:53

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ReneM på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:16
Ladetesten bør inneholde en ladegrafikk. Dersom en bil lader til 70% i 25 minutter og bruker 10 minutter for de siste 10% er det viktig informasjon).

Egentlig er konklusjon at alle elbiler duger til lading om vinteren. Positiv er Audi, Porsche og Tesla, negativ er Xpeng. Resten ligger innenfor et 15 minutters tidsramme. Jeg ser også store forskjeller på samme batteripakker (for eksempel P2 - C40 og Q4 - 80X). Det indikerer for meg at det er flere faktorer som spiller inn.
Er det akkurat samme batteripakker, da? F.eks. KIA e-Niro og Hyundai Kona, som også er søstre, deler det meste av teknikken, men de har allikevel battericeller fra forskjellige produsenter.

ReneM

Sitat fra: geear på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:26
Sitat fra: ReneM på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:16
Ladetesten bør inneholde en ladegrafikk. Dersom en bil lader til 70% i 25 minutter og bruker 10 minutter for de siste 10% er det viktig informasjon).

Egentlig er konklusjon at alle elbiler duger til lading om vinteren. Positiv er Audi, Porsche og Tesla, negativ er Xpeng. Resten ligger innenfor et 15 minutters tidsramme. Jeg ser også store forskjeller på samme batteripakker (for eksempel P2 - C40 og Q4 - 80X). Det indikerer for meg at det er flere faktorer som spiller inn.
Er det akkurat samme batteripakker, da? F.eks. KIA e-Niro og Hyundai Kona, som også er søstre, deler det meste av teknikken, men de har allikevel battericeller fra forskjellige produsenter.

For Polestar og Volvo er jeg rimelig sikker. Audi og Skoda er jeg litt mer usikker. Det er selvfølgelig også BMS software som spiller inn. Muligens at Skoda gir rom for litt høyere ladehastighet.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

jlan

Synd at de ikke tok ladetest på Enyaq iV80. Det kunne avslørt om den hadde et iV60 batteri.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Sitat fra: ReneM på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:16
Ladetesten bør inneholde en ladegrafikk. Dersom en bil lader til 70% i 25 minutter og bruker 10 minutter for de siste 10% er det viktig informasjon).

Egentlig er konklusjon at alle elbiler duger til lading om vinteren. Positiv er Audi, Porsche og Tesla, negativ er Xpeng. Resten ligger innenfor et 15 minutters tidsramme. Jeg ser også store forskjeller på samme batteripakker (for eksempel P2 - C40 og Q4 - 80X). Det indikerer for meg at det er flere faktorer som spiller inn.
Dette tenker jeg også. De lader i praksis ganske likt.

Tesla sitt forsprang på lading er borte hvis man ser på rent tidsforbruk:
EQS med sitt 107 kWh brutto batteri lader til 80 raskere enn Model 3 LR.
ID.4 og Enyaq lader littegrann raskere enn Y (i praksis vil det oppfattes som likt).
Tesla blir slått av Taycan/Audi GT på rekkevidde/min ladet, men det bør neppe avgjøre bilkjøpet.
Digre NIO ES 8 bare 4 minutter bak Y.

En alternativ regnemåte er jo "timer ny rekkevidde tilført"/minutt ladet og da vil det uansett være mer enn nok for de fleste. De kjører i 6 timer, lader 30 min +/- og kan så kjøre ca 5 timer til... lang nok dag i bilen det.

iX50 skuffer litt. Men den gikk jo nesten like langt som EQS, så hva Merce skal gjøre med EQS SUV for å matche BMW på rekkevidde vil jo bli spennende. På den annen side vil vel EQS SUV lade dobbelt så fort som BMW kanskje, slik at man på 1000 km test vil EQS SUV vinne?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: jlan på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:44
Synd at de ikke tok ladetest på Enyaq iV80. Det kunne avslørt om den hadde et iV60 batteri.
???

Har ikke iV60 bare et 60ish kWh batteri, da? Her har de fått ut ca. 70,5 og nesten 73 kWh på de to bilene, pluss buffer/brick protection. Er vel ingen som helst sjanse for at dette er 60-batterier.

daktari

Sitat fra: geear på torsdag 03. februar 2022, klokken 13:12
Sitat fra: jlan på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:44
Synd at de ikke tok ladetest på Enyaq iV80. Det kunne avslørt om den hadde et iV60 batteri.
???

Har ikke iV60 bare et 60ish kWh batteri, da? Her har de fått ut ca. 70,5 og nesten 73 kWh på de to bilene, pluss buffer/brick protection. Er vel ingen som helst sjanse for at dette er 60-batterier.
Enig. Det er antagelig et godt degradert batteri som også får ut litt for lite strøm pga. kulde/dårlig software.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

Kan du egentlig regne ut kapasitet på bilen ved å multiplisere forbruket bilen oppgir med kilometer kjørt? Er de målingene bilen oppgir pålitelige til det formålet? Jeg ser på nett at noen sjekker kapasitet ved å måle hvor mange kWh som blir levert ved lading, medregnet at det er litt tap.

jlan

#157
Sitat fra: geear på torsdag 03. februar 2022, klokken 13:12
Sitat fra: jlan på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:44
Synd at de ikke tok ladetest på Enyaq iV80. Det kunne avslørt om den hadde et iV60 batteri.
???

Har ikke iV60 bare et 60ish kWh batteri, da? Her har de fått ut ca. 70,5 og nesten 73 kWh på de to bilene, pluss buffer/brick protection. Er vel ingen som helst sjanse for at dette er 60-batterier.
Det spørs helt hvordan forbruket måles. Hvis bilen "tror" at den har et 80 kWh batteri, men egentlig har 60 kWh, og baserer forbruket på spenningsmåling, så kan det bli feil. Som @VoltWay sier, en ladetest kan vise hvor mye de får inn på batteriet. 

Det hadde ihvertfall vært interessant om de tok med en Enyaq iV60 på test nr.3.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kln66

Sitat fra: ReneM på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:16
Ladetesten bør inneholde en ladegrafikk. Dersom en bil lader til 70% i 25 minutter og bruker 10 minutter for de siste 10% er det viktig informasjon).

Her er grafikken: https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-vinter-2022

elektro

#159
Sitat fra: daktari på torsdag 03. februar 2022, klokken 12:39
Digre NIO ES 8 bare 4 minutter bak Y.

Dette er egentlig ganske oppsiktsvekkende. Tatt i betraktning det ryktet Tesla har og at ladehastighet er noe som har blitt fremholdt som en ulempe ved ES8.

Ellers er jeg enig i det du er inne på over her. I praksis begynner 10-80% målet å bli litt unyttig. De færreste haster videre etter så lang tid i bilen hvis man har planer om å ta fatt på en ny, nesten like lang etappe. Hvis man trenger å lade i det hele tatt. Motorvei med takboks eller i stor fart over lange avstander (nedover i Europa) blir litt annerledes. Det er vel eneste grunn til at vi fortsatt har bruk for  raskere lading og mer rekkevidde.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Sitat fra: elektro på søndag 06. februar 2022, klokken 23:55
Motorvei med takboks eller i stor fart over lange avstander (nedover i Europa) blir litt annerledes. Det er vel eneste grunn til at vi fortsatt har bruk for  raskere lading og mer rekkevidde.
Nei, det er virkelig ikke eneste grunn. Overnattinger uten lademulighet (enten det er med campingvogn, telt eller på p-plass/hytte uten strøm), eller generelt kjøring med henger.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 07. februar 2022, klokken 09:42
Overnattinger uten lademulighet (enten det er med campingvogn, telt eller på p-plass/hytte uten strøm), eller generelt kjøring med henger.
Enig. Kjøring med stor henger er PITA. Med modell 3 betyr det 1,5-2 timer kjøring med 45-60 minutt lading for hver stopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VoltWay

Kom over en artikkel fra ADAC om rekkevidde på vinteren. Litt overrasket over forskjellene på hastighet. Større forskjeller jo lavere hastighet de hadde, og størst tap i byen. Nå er i-MIEV en liten bil, så det kan kanskje variere fra modell til modell.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/info/elektroauto-reichweite-winter/

hav4rd

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 08. februar 2022, klokken 09:53
Kom over en artikkel fra ADAC om rekkevidde på vinteren. Litt overrasket over forskjellene på hastighet. Større forskjeller jo lavere hastighet de hadde, og størst tap i byen. Nå er i-MIEV en liten bil, så det kan kanskje variere fra modell til modell.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/info/elektroauto-reichweite-winter/

Interessant test - men strømforbruk til oppvarming av kupé spiller vel en stor rolle her?
Ved lav hastighet må kupéen holdes varm i en lengre periode pr lading enn ved høy hastighet.
ID.4 GTX (2022)

geear

#164
Den har heller ikke varming av batteripakke, og med så kort rekkevidde i utgangspunktet så får man ikke noe varmeoppbygging i pakken, før den er tom, heller. 40 graders forskjell på batteripakken betyr en STOR forskjell i tilgjengelig kapasitet fra batteripakken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA