Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte.

Startet av Tormod Beck, tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 16:18
Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).

Bra! Godt jobba av Hyundai.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 16:18
Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).

Bra! Godt jobba av Hyundai.

Mjaa.. Jeg vet ikke om vi skal skryte så altfor mye av dem. Jeg måtte blant annet mase på dem i 6 måneder før de kunne bekrefte at det ble noe kompensasjon for å bare kunne lade til 90% mens man ventet på nytt batteri.

"Helt ok jobbet" blir mer presist :)

Electric cars in Norway

Sitat
"Helt ok jobbet" blir mer presist :)
Ja jeg er enig med deg i det. Helt ok jobbet

RJK

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 19:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 16:18
Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).

Bra! Godt jobba av Hyundai.

Mjaa.. Jeg vet ikke om vi skal skryte så altfor mye av dem. Jeg måtte blant annet mase på dem i 6 måneder før de kunne bekrefte at det ble noe kompensasjon for å bare kunne lade til 90% mens man ventet på nytt batteri.

"Helt ok jobbet" blir mer presist :)
Sorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Jeg skulle fått byttet i uke 17, om jeg husker rett. Har enda ikke fått byttet. Når da en med estimert bytte i uke 35 får batteribytte før meg, så må jeg si jeg føler at dette har de ikke kontroll på i det hele tatt.

Blir å ta en tlf til forhandler i morgen, og mase. Noe som burde være totalt unødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat
Sorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Ok, da er jeg enig meg deg. Vi går for elendig

Jeg har ikke opplevd det - var jo i perioden lenge før dette ble et tema.

MinID


Sorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Jeg skulle fått byttet i uke 17, om jeg husker rett. Har enda ikke fått byttet. Når da en med estimert bytte i uke 35 får batteribytte før meg, så må jeg si jeg føler at dette har de ikke kontroll på i det hele tatt.

Blir å ta en tlf til forhandler i morgen, og mase. Noe som burde være totalt unødvendig.
[/quote]

De må jo ha glemt deg. Trodde de hadde byttet nesten alle nå. Jeg har bil like gammel som deg. Fikk byttet i vår. Omtrent til skjema.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

RJK

Sitat fra: MinID på onsdag 19. oktober 2022, klokken 13:35

SitatSorry, men er langt mer negativ. Jeg vil karakterisere dette som elendig.

Jeg skulle fått byttet i uke 17, om jeg husker rett. Har enda ikke fått byttet. Når da en med estimert bytte i uke 35 får batteribytte før meg, så må jeg si jeg føler at dette har de ikke kontroll på i det hele tatt.

Blir å ta en tlf til forhandler i morgen, og mase. Noe som burde være totalt unødvendig.

De må jo ha glemt deg. Trodde de hadde byttet nesten alle nå. Jeg har bil like gammel som deg. Fikk byttet i vår. Omtrent til skjema.
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:11
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.

Er det mulig... Det er jo også litt spennende at du blir kalt inn til en avtale for at de skal sjekke behovet for batteribytte. Jeg var av den oppfatning at dette var noe som ble avgjort av understellsnummer / produksjonsdato på bilen og at de via dette kunne se hvilken batch batteriet kom fra og hvorvidt det var berørt av batterifeil. Det kan vel neppe være mye mer enn serienummeret på batteriet de er på jakt etter og det burde jo sånn sett kunne tas uten man må vente en måned på verkstedstime.

Ikke alle som er like opptatt av service, nei.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 19. oktober 2022, klokken 23:41
Sitat fra: RJK på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:11
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.

Er det mulig... Det er jo også litt spennende at du blir kalt inn til en avtale for at de skal sjekke behovet for batteribytte. Jeg var av den oppfatning at dette var noe som ble avgjort av understellsnummer / produksjonsdato på bilen og at de via dette kunne se hvilken batch batteriet kom fra og hvorvidt det var berørt av batterifeil. Det kan vel neppe være mye mer enn serienummeret på batteriet de er på jakt etter og det burde jo sånn sett kunne tas uten man må vente en måned på verkstedstime.

Ikke alle som er like opptatt av service, nei.
Skulle levert bilen til denne sjekken, og service i samme slengen, i dag. Pga. nattevakter så valgte jeg å levere dagen før, og fikk jammen beskjed i går ettermiddag om at bilen var ferdig. Så da kunne jeg heller hente den ut igjen idag. Det, og at servicen kostet 1681,- (avtalt pris) istedet for 2500,- var positive overraskelser.

Positivt var det og at de faktisk konkluderte med at det skulle byttes, selv om jeg egentlig ikke hadde ventet annet resultat. De har og kjørt en test på batteriet, der de målte det til 13,88V, målt det til 377A og rating 410A. Konklusjon, "Battery health": "Good Battery". Noen "batterinerder" som kan si meg hva dette i realiteten vil antyde av degradering?

Som ventet blir det nå godt en uke fra 1 mnd å vente på det faktiske batteribyttet, så da blir det ikke flere ladekreditter på meg. Men da kan jeg snart bruke bilen/batteriet som forventet igjen. Det blir deilig å kunne fylle det til 100 % før langtur igjen. så man får kjørt endel lengre før man må lade i disse tilfellene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: RJK på onsdag 16. november 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 19. oktober 2022, klokken 23:41
Sitat fra: RJK på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:11
Ja, jeg er nok blit forglemt og oversett av Hyundai/Mobile Skøyen, så det er jeg temmelig skuffet over, noe jeg og gav klart inntrykk av.

Men da ble jeg satt på avtale til 2. halvdel av november, for å sjekke om jeg faktisk må ha batteribytte, for visstnok var det ikke alle som trenger dette, ble det påstått.

Jeg har mine sterke tvil om det stemmer, men har ikke egentlig grunnlag for å si noe, annet enn at dette trodde de før og men så brant det noen biler med batteri som "ikke var feil på".

Og tvilsomt at jeg har fått batteri fra en annen batch enn de som har fått bil før og etter meg.

Uansett, da går det minst en måned til uten at mitt batteri blir byttet, og fra de har gjort sjekken, så tar det sikkert minst en måned før de får batteri til meg, om det må sendes helt fra Sør-Korea.

Om det hadde vært tilfelle, så burde de utelukket dette for lenge siden, slik at jeg ville sluppet å ha 90 %-begrensningen, og de hadde sluppet å sende meg ladekreditter.

Forøvrig en ordning med så store begrensninger, ar det nesten irriterer mer enn noe annet. Hadde gladelig byttet kredittene mot å kunne utnyttet batteriet. Ble faktisk mer interessant å vurdere bilbytte nå.

Er det mulig... Det er jo også litt spennende at du blir kalt inn til en avtale for at de skal sjekke behovet for batteribytte. Jeg var av den oppfatning at dette var noe som ble avgjort av understellsnummer / produksjonsdato på bilen og at de via dette kunne se hvilken batch batteriet kom fra og hvorvidt det var berørt av batterifeil. Det kan vel neppe være mye mer enn serienummeret på batteriet de er på jakt etter og det burde jo sånn sett kunne tas uten man må vente en måned på verkstedstime.

Ikke alle som er like opptatt av service, nei.
Skulle levert bilen til denne sjekken, og service i samme slengen, i dag. Pga. nattevakter så valgte jeg å levere dagen før, og fikk jammen beskjed i går ettermiddag om at bilen var ferdig. Så da kunne jeg heller hente den ut igjen idag. Det, og at servicen kostet 1681,- (avtalt pris) istedet for 2500,- var positive overraskelser.

Positivt var det og at de faktisk konkluderte med at det skulle byttes, selv om jeg egentlig ikke hadde ventet annet resultat. De har og kjørt en test på batteriet, der de målte det til 13,88V, målt det til 377A og rating 410A. Konklusjon, "Battery health": "Good Battery". Noen "batterinerder" som kan si meg hva dette i realiteten vil antyde av degradering?

Som ventet blir det nå godt en uke fra 1 mnd å vente på det faktiske batteribyttet, så da blir det ikke flere ladekreditter på meg. Men da kan jeg snart bruke bilen/batteriet som forventet igjen. Det blir deilig å kunne fylle det til 100 % før langtur igjen. så man får kjørt endel lengre før man må lade i disse tilfellene.
Og da har jeg hatt bilen i snart 2 uker etter batteribytte. Kan ikke si jeg har merket så mye forskjell hittil, annet enn at bilen nå stod uten 90 % ladegrense. Skal bli deilig å igjen lade til 100 % når jeg skal på langtur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 14:42

Og da har jeg hatt bilen i snart 2 uker etter batteribytte. Kan ikke si jeg har merket så mye forskjell hittil, annet enn at bilen nå stod uten 90 % ladegrense. Skal bli deilig å igjen lade til 100 % når jeg skal på langtur.

Jeg har samme opplevelsen. Hadde meg en langtur her før jul og det er akkurat samme grenseverdier som gjelder for minimumstemperatur i batteriet opp mot ladehastighet, så det virker å være mer eller mindre 100% samme egenskaper, sånn rent bortsett fra brannfaren da :)

RJK

Sitat fra: Vidar_S på mandag 02. januar 2023, klokken 10:57
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 14:42

Og da har jeg hatt bilen i snart 2 uker etter batteribytte. Kan ikke si jeg har merket så mye forskjell hittil, annet enn at bilen nå stod uten 90 % ladegrense. Skal bli deilig å igjen lade til 100 % når jeg skal på langtur.

Jeg har samme opplevelsen. Hadde meg en langtur her før jul og det er akkurat samme grenseverdier som gjelder for minimumstemperatur i batteriet opp mot ladehastighet, så det virker å være mer eller mindre 100% samme egenskaper, sånn rent bortsett fra brannfaren da :)
Nå har jeg egentlig ikke orket å bekymre meg for brannfare, har vel mer eller mindre forventet at jeg ikke vil være så (u)heldig...

Men absolutt greit at det nå er byttet, og man kan føle seg enda sikrere, siden det selvsagt lå "og ulmet" litt i bakhodet... Pun intended!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Har bestilt 60 ' km service nå.

Spurte om status på bytte av batteri.
De skriver de skal sjekke høyvolts batteriet, og sende tall til Hyundai fabrikken, og batteriet vil da bestilles inn til forhandler.

Kan virke som batteriene byttes der som tallene viser de bør bytte først. Kan sikkert være logikk, men trodde de gikk mer kronologisk til verks.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Dersom de nå bytter etter «målt batterihelse» tror jeg dette er en endring. Da jeg fikk byttet batteriet virket det som de slavisk fulgte bilens alder.

Jeg ser at det kan virke irriterende, men detsom de har funnet målbare parametre som indikerer brannrisiko er det jo bedre for Hyundaipopulasjonen å følge en slik metodikk.

RJK

Fikk nå en melding fra Hyundai, der jeg fikk en ny ladekreditt på 1 000,- selv om jeg har fått byttet batteriet. Det var en positiv overraskelse som jeg ikke forventet, siden jeg som sagt har fått byttet.

Kudos, Hyundai!

 :+1:

I SMS'en står følgende:

"Du som er registrert eier av "skilt#" mottar denne meldingen fordi din bil står på venteliste for å motta nytt batteri eller du har i den siste tiden fått skiftet batteri eller blitt sjekket ut av aksjonen. Uansett vil du ved å følge lenken kunne motta nye kuponger som utgjør ladekompensjonen. Merk at kupongkodene har begrenset varighet, ubenyttet kreditt vil ikke refunderes.

For de som fremdeles venter på nytt batteri, vil det finnes mer informasjon om selve aksjonen ved å følge lenken.

"Lenke med kode"

Med vennlig hilsen
Hyundai Kundeservice"
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA