Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte.

Startet av Tormod Beck, tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43

« forrige - neste »

TB

375 kr / 48 kWt = 7,8 kr/kWt
Dette er ikke uvanlig pris, Ionity bruker å ta 8,4 kr/kWt. Tesla tar 6,9 kr/kWt

Pris varierer mellom leverandørene. Recharge koster eksempelvis 4,9 kr/kWt.

Saktelading koster mindre, eksempelvis sist jeg ladet:
142 kr / 37 kWt =3,8 kr/kWt
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:38
Ja, det er helt riktig, har gitt det til en god venn.
Men begynner ikke hurtig lading å bli ganske dyrt da?
Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.
375 kr / 48 kWt = 240 - 320 km rekkevidde.
320 km * 0,5 l/mil = 16 liter * 352 kr

Dvs, omlag samme prisen.

Men, så lenge en kan gjøre mye av ladingen hjemme blir ikke sammenligningen med bensin og diesel helt riktig.
Hurtiglading er en tjeneste, betaler for mer enn selve energien.

Som Viking bilen som kommer med reservekanne når en har kjørt tomt... Liters prisen blir forholdsvis høy..

Om en ikke kan lade hjemme finnes det avtaler som gjør at pris pr kWt går ned. Men, det er uten tvil en stor fordel å kunne lade hjemme.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vidar_S

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:38
Ja, det er helt riktig, har gitt det til en god venn.
Men begynner ikke hurtig lading å bli ganske dyrt da?
Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.

Jo, med denne prisen er det dyrt, men vet du hvor det ble ladet? Det må nesten ha vært et "kaldt" batteri og minuttprising, alternativt særdeles dårlig kWh-pris involvert et sted.

Et godt tips er nok å lade hos Eviny eller bruke Recharge sine lynladere (150kW) med CMH ettersom disse ikke har minuttpris i tillegg til prisen per kWh. Mer og Recharge 50kW har etter hva jeg kan se begge minuttpris og det blir fort en dårlig deal med Kona.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 14:26
Ikke noe er Morro med bil lenger, når en har fått kjøreforbud.

Uff Tormod, det var jeg ikke klar over. Håper det ordner seg for din del.

Tormod Beck

Det er ladet på Mer ser jeg, Det er en Kona 2019 mod ,

Vidar_S

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:33
Det er ladet på Mer ser jeg, Det er en Kona 2019 mod ,

Hmmm.. For Mer ser jeg at jeg i min CMH-app får en annen pris for Mer enn det som ligger i prislisten den samme appen linker til. I appen vises en pris på kr 4,25 / kWh og i tillegg en pris på kr 75,- / time, dvs kr 1,25 / minutt. Prislisten sier derimot kr 4,25 / kWh og kr 2,50 / min.

Gitt prisen i prislisten og de 48 kWh som ble ladet er det 204 kroner ren kWh-prising og 171 kroner for minuttprising, dvs ca 68 minutter og en gjennomsnittelig ladehastighet på 42 kW, noe som kan stemme relativt bra med et kaldt batteri og/eller lading til nesten helt fullt batteri.

Men det er jo litt dårlig om appen viser feil pris for disse laderne...

Vidar_S

https://www.tv2.no/a/14766037/

Ikke så mye nytt som fremkommer i denne artikkelen, men Hyundai Motor Norge sier de nå har byttet batteri på ca 2500 av 5000 berørte Hyundai Kona, at to mann (sikkert også to kvinner) kan bytte batteri på 3 biler per arbeidsdag så lenge de har nok tilgang på batterier og at de forventer å være ferdige i november i år.

Tormod Beck

Lurer litt på hvorfor ikke alle 2019 mod skal bytte batteri?

RJK

Sitat fra: Tormod Beck på lørdag 04. juni 2022, klokken 11:28
Lurer litt på hvorfor ikke alle 2019 mod skal bytte batteri?
Nå var det vel bare batterier fra en fabrikk som hadde problemer, så kanskje de som ansees som ikke berørt, har fått batteri fra andre fabrikker eller fra batcher som ansees som trygg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Da er nye koder ramlet inn. Er jo litt interessant at jeg fikk 2 koder nå, og ikke bare en som sist. Det tyder på at de må ha store forsinkelser på batterikampanjen sin. Skulle hatt bytte i uke 17 etter opprinnelig plan, så nå er vi 15 uker forsinket.

Har ikke sjekket hva de verdikodene er på (verdien), siden det får man ikke gjort uten å aktivere de. Og jeg aktiverte forrige kode bare rett før ferien, og omstendigheter gjorde at jeg kjørte langt mindre enn jeg planla, så brukte bare strøm for 2-300 kroner på DC-lading.

Så får vel sikkert nye koder før jeg rekker å bruke opp de siste. Eller så må jeg begynne å kjøre langt mere, eller bruke dyrere ladealternativer. Kanskje like greit å la Ionity-avtalen gå ut, eller velge lite-versjonen om den fremdeles er tilgjengelig. Og så heller gå på ny foran neste feriesesong.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på fredag 12. august 2022, klokken 14:48
Da er nye koder ramlet inn. Er jo litt interessant at jeg fikk 2 koder nå, og ikke bare en som sist. Det tyder på at de må ha store forsinkelser på batterikampanjen sin. Skulle hatt bytte i uke 17 etter opprinnelig plan, så nå er vi 15 uker forsinket.

Har ikke sjekket hva de verdikodene er på (verdien), siden det får man ikke gjort uten å aktivere de. Og jeg aktiverte forrige kode bare rett før ferien, og omstendigheter gjorde at jeg kjørte langt mindre enn jeg planla, så brukte bare strøm for 2-300 kroner på DC-lading.

Så får vel sikkert nye koder før jeg rekker å bruke opp de siste. Eller så må jeg begynne å kjøre langt mere, eller bruke dyrere ladealternativer. Kanskje like greit å la Ionity-avtalen gå ut, eller velge lite-versjonen om den fremdeles er tilgjengelig. Og så heller gå på ny foran neste feriesesong.

8)

Jeg fikk også to koder nå før helgen og de var på kr 500 hver. Beløpet var altså likt som sist. Mulig de bare velger å ta hensyn til de som ikke lader veldig mye slik at de kan spre ladingen over lengre tid ved å aktivere neste kupong når forrige nærmer seg tom.

Jeg hadde meg en rundtur i Europa nå i ferien med lading kun på Ionity (har Ionity-avtalen via CMH), så jeg fikk brukt opp alt av gamle gavekort og enda litt til :)

RJK

Sitat fra: Vidar_S på mandag 15. august 2022, klokken 10:06
Sitat fra: RJK på fredag 12. august 2022, klokken 14:48
Da er nye koder ramlet inn. Er jo litt interessant at jeg fikk 2 koder nå, og ikke bare en som sist. Det tyder på at de må ha store forsinkelser på batterikampanjen sin. Skulle hatt bytte i uke 17 etter opprinnelig plan, så nå er vi 15 uker forsinket.

Har ikke sjekket hva de verdikodene er på (verdien), siden det får man ikke gjort uten å aktivere de. Og jeg aktiverte forrige kode bare rett før ferien, og omstendigheter gjorde at jeg kjørte langt mindre enn jeg planla, så brukte bare strøm for 2-300 kroner på DC-lading.

Så får vel sikkert nye koder før jeg rekker å bruke opp de siste. Eller så må jeg begynne å kjøre langt mere, eller bruke dyrere ladealternativer. Kanskje like greit å la Ionity-avtalen gå ut, eller velge lite-versjonen om den fremdeles er tilgjengelig. Og så heller gå på ny foran neste feriesesong.

8)

Jeg fikk også to koder nå før helgen og de var på kr 500 hver. Beløpet var altså likt som sist. Mulig de bare velger å ta hensyn til de som ikke lader veldig mye slik at de kan spre ladingen over lengre tid ved å aktivere neste kupong når forrige nærmer seg tom.

Jeg hadde meg en rundtur i Europa nå i ferien med lading kun på Ionity (har Ionity-avtalen via CMH), så jeg fikk brukt opp alt av gamle gavekort og enda litt til :)
Takk for info. Ja, det ville jo hjelpe på for mange. Et annet alternativ er å øke gyldigheten til 12 måneder. Og at de endret slik at de trakk prisen for Ionity-avtale fra kreditten, som en reell kreditt, og ikke en med store begrensninger. Forøvrig og månedskost for de avtalene som koster penger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Ved å ikke tegne Ionity-avtale går det raskt å bruke opp kodene..  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 15. august 2022, klokken 15:30
Ved å ikke tegne Ionity-avtale går det raskt å bruke opp kodene..  ;D
Alt for raskt for min del... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sett sånt! Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at de har fått et erstatningsbatteri til meg. Da var ikke Hyundai så langt unna i sitt opprinnelige estimat som sa uke 35 2022 (bil førstegangsregistrert i august 2019).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA