Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte.

Startet av Tormod Beck, tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43

« forrige - neste »

Vidar_S

Om du ser disse kupongene inne på "Minside" på chargemyhyundai så har Hyundai antakelig allerede registrert en avtale (med abonnement uten månedskostnad) på kortet du har fått. Er kupongene allerede lagt inn der kan de heller ikke selges videre til andre.

Gitt at jeg har forstått det rett er mitt beste tips at du hurtiglader litt og autentiserer med Chargemyhyundai-kortet, så får du testet at det fungerer og du får litt igjen for den kompensasjonen man har fått :) Så lenge du bruker av verdikupongene er det jo gratis lading og du slipper bekymre deg for "slitasje" på batteriet ifm hurtiglading siden det uansett skal byttes.

TB

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 19. april 2022, klokken 12:04
Jeg fikk kortet men ikke bestilt noe abonnement, har fått 2x1000 i kuponger som jeg ser på min side, men har ikke testet at disse fungere via kortet jeg fikk i posten.
Logg inn på https://chargemyhyundai.com/
Gå til kontrakter
Sjekk at kortet ligger inne som vist på bilde under.
Hvis ikke, legg til kortet ditt her, så vil det virke.

Merk: Jeg har opplevd at CMH kortet ikke kan leses på noen type 2 ladestolper fra Recharge. App fungerer.
Ikke testet mange steder, så kan være tilfeldig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Bør ikke legge ut bilde av serienummeret på kortet ditt, det er enkelt å endre dette, da kan andre bruke din konto.

Det er ingen pinkode som beskytter her..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tormod Beck


Vidar_S

Da kom det oppdatering fra Hyundai, gitt. De har nå oppdatert estimat for min bil til "..kan ikke gi noen god indikasjon på når din bil vil få time til skift av batteri" :)

På den positive siden informerer de nå åpent om at kupongene har gyldighetsperiode på 183 dager etter innløsing.

PS Jeg måtte fjerne "Med" fra lenken de inkluderte i smsen ettersom de har glemt å sette inn mellomrom etter lenke og før "Med vennlig hilsen"

RJK

Fasan, at jeg ikke så det... Hahaha!

Akkurat fyrt av gårde en epost til kundeservice, pga av at "Dette nettstedet er ikke tilgjengelig".

Nå fikk jeg selvsagt sett brevet, og skrevet det ut, så koden ikke forsvinner så lett, siden jeg bare nylig la inn forrige kode. Og oppdaget samtidig at forrige kode (den første på 1000,-) på 1000,- NOK forsvant, med ca 440 kroner i rest, om ikke det ble redusert noe av de siste ladingene.

Har riktignok brukt opp den på 500,- men synes jo ar de burde hatt minst 12 måneders gyldighet. Frykter at de siste påfyllingene (2 stykk) trekkes av den sist innlagte koden, istedet for det som gikk ut.

Jaja, fikk da fyrt av mere i samme slengen, f.eks. hvorfor dette ikke er tilgjengelig via MyHyundai, hvorfor servicehistorikken der er blank, og hvorfor man ikke kan sende raske meldinger til support og/eller forhandler derigjennom. Merkelig nok så kan man konfigurere ny bil for bestilling og/eller prøvekjøring.

Samtidig spurte jeg hvorfor ikke min Hyundai ladebrikke kan kobles mot min ChargemyHyundai-konto, siden brikke på nøkkelknippet er mye lettere enn kort, så lenge man ikke kan bruke nøkkelen eller ha innebygget brikke i det medfølgende nøkkelknippet. Selvsagt med et lite hint om at Plug'nCharge også er svært ønskelig...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 21. april 2022, klokken 12:22
Fasan, at jeg ikke så det... Hahaha!

Akkurat fyrt av gårde en epost til kundeservice, pga av at "Dette nettstedet er ikke tilgjengelig".

Hehe.. Kan trøste deg med at jeg måtte ha 4-5 forsøk før jeg så det selv  :D

Sitat fra: RJK på torsdag 21. april 2022, klokken 12:22
Nå fikk jeg selvsagt sett brevet, og skrevet det ut, så koden ikke forsvinner så lett, siden jeg bare nylig la inn forrige kode. Og oppdaget samtidig at forrige kode (den første på 1000,-) på 1000,- NOK forsvant, med ca 440 kroner i rest, om ikke det ble redusert noe av de siste ladingene.

Har riktignok brukt opp den på 500,- men synes jo ar de burde hatt minst 12 måneders gyldighet. Frykter at de siste påfyllingene (2 stykk) trekkes av den sist innlagte koden, istedet for det som gikk ut.

Enig med deg der. For å få maks utbytte av mine koder måtte jeg ty til en Sverigetur eller to her i starten av måneden (fra Bergen). Kjører særs lite langturer i vinterhalvåret så selv etter å ha droppet hjemmelading og kun ha ladet på Ionity siden november lå jeg an til å ikke rekke å bruke opp de to første kodene innenfor de 6 månedene før utløp.

Servicehistorikk var de gode på frem til høsten 2020 eller noe sånt. Etter det tror jeg ikke noen har fått oppdatert noe som helst, så MyHyundai er ikke mye verdt for tiden. Forhandler i Bergen pekte i fjor vår på Hyundai Norge, men det er jo grenser for hvor lenge det skal ta å fikse et software-problem (som jeg antar det er).

TB

Sitat fra: RJK på torsdag 21. april 2022, klokken 12:22
Samtidig spurte jeg hvorfor ikke min Hyundai ladebrikke kan kobles mot min ChargemyHyundai-konto, siden brikke på nøkkelknippet er mye lettere enn kort, så lenge man ikke kan bruke nøkkelen eller ha innebygget brikke i det medfølgende nøkkelknippet. Selvsagt med et lite hint om at Plug'nCharge også er svært ønskelig...
Årsaken er at Hyundai brikken som medfølger er en helt standard RFID brikke, med en Hyundai logo. Den kan benyttes / registreres mot ladeoperatører som tillater generelle RFID brikker.

Tjenesten Charge myHyundai levers av Digital Charging Solutions GmbH, som bare ønsker at sine egne kort, som de har kontroll på skal benyttes, i likhet med en del andre lade operatører. 

En "fornuftig" årsak er at sikkerheten på RFID brikker er ikke spesielt bra, slik at risiko for svindel blir kanskje mindre på denne måten. Men, det burde uansett vært åpnet for å bruke andre brikker, på "eget ansvar".
Slik jeg forstår er det ingen måte å sikre at serienummeret er unikt på to ulike RFID brikker, annet enn å sjekke når en registrerer brikken. Om en sjekker ved registering, og melder til bruker "kan ikke bruke denne RFID koden" vil det avsløre at iden er gyldig, og kan benyttes for å lade på noen andre sin konto.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tormod Beck

Prøver å finne noe kjente som kan bruke opp mine ubrukte tildelte lade kroner.
Uten hell. Ikke så mange som hurtiglader som jeg trodde.?

TB

Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 21. april 2022, klokken 18:52
Prøver å finne noe kjente som kan bruke opp mine ubrukte tildelte lade kroner.
Uten hell. Ikke så mange som hurtiglader som jeg trodde.?
Varierer nok mye..  Noen tanker...  De som har elbil som en ekstra bil, for jobb og småkjøring hurtiglader aldri, de kjører en annen, større bil når de skal langt.

De som har elbil som eneste bil, men ikke ladeplass hjemme hurtiglader ofte.

Og, opplagt nok: De som kjører langturer, lengre rekkevidden de hurtiglader på tur, men ikke i det daglige.

Jeg tilhører den siste kategorien. Nå har kompensasjonen fra Hyundai gjort jeg har hurtig, og sakteladet mye mer enn før, for å ikke "gå glipp av" kompensasjonen.  :angel:

Det blir som et gavekort som blir liggende i skuffen, til det går ut.

Men, det har også vært nyttig for å prøve hurtiglading mer. Mange nye hurtigladere som dukker opp. Spesielt Kempower hurtgladere er mye enklere å bruke enn de eldre hurtigladere.
Og, type 2 ladestolper er også mer aktuelt å benytte seg av, for å prøve dem - og se hvordan det fungerer. Nyttig når en senere trenger dem.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jansa

Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Dette var på en offentlig parkeingsplass, uten parkeringsavgift. Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh
Samme ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
ChargemyHyundai mener kanskje 800 kroner i påslag for å gjøre det "enkelt" for Hyundai-kundene er helt greit...?

Tormod Beck

Det høres dyrt ut. Har 4 E biler men bare 1 med hurtiglading.
Mulig det går å sakte lade disse, for da blir de fort brukt opp?.

Vidar_S

Sitat fra: jansa på fredag 22. april 2022, klokken 08:39
Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Dette var på en offentlig parkeingsplass, uten parkeringsavgift. Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh
Samme ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
ChargemyHyundai mener kanskje 800 kroner i påslag for å gjøre det "enkelt" for Hyundai-kundene er helt greit...?

Det finnes rikelig av latterlig dyre alternativer med ChargemyHyundai-kortet ja. De er i mine øyne bortimot ubrukelige på alt annet enn Ionity med abonnement. For øvrig lading betaler man merkbar overpris for DC-lading og latterlig overpris for AC-lading, da spesielt med abonnementet uten månedspris.

Så ja, Tormod, om du bare vil bruke opp pengene kan saktelading/normallading være et godt tips :)  Bare husk (om noen av dine 4 biler er ikke-Hyundai) at du ihht vilkår har bekreftet at du kun vil lade Hyundai-biler med CMH-kortet. Nå tror jeg ikke at det er noen reell fare for å bli "tatt" om man lader en annen bil, men man bryter med vilkårene sånn formelt sett.

TB

#43
Sitat fra: jansa på fredag 22. april 2022, klokken 08:39
Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.

:o Det var høy pris... 

Sist jeg ladet på type 2 lader kostet det:
kr 105,45   32 kWh 4t 15 =  3,3 kr/kWh Recharge
kr 148,47   45 kWh 6t 24  = 3,3 kr/kWh Recharge

Siste hurtigladinger:
kr 193,99 for 39 kWh = 5 kr / kWh Recharge
kr 156,33 for 31 kWh = 5 kr / kWh Recharge
kr 244,98 for 35 kWh = 7 kr / kWh Mer
kr 53,59 for 9 kWh = 5,95 kr /kWh Eviny

Har standard avtalen, uten månedskostnad.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. april 2022, klokken 11:23
Sitat fra: jansa på fredag 22. april 2022, klokken 08:39
Ladekupongene varer i alle fall ikke lenge om man benytter normalladere (3,7 kW) operert av Kople med ChargemyHyundai-kortet:
Ladet i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Dette var på en offentlig parkeingsplass, uten parkeringsavgift. Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh
Samme ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
ChargemyHyundai mener kanskje 800 kroner i påslag for å gjøre det "enkelt" for Hyundai-kundene er helt greit...?
Det finnes rikelig av latterlig dyre alternativer med ChargemyHyundai-kortet ja. De er i mine øyne bortimot ubrukelige på alt annet enn Ionity med abonnement. For øvrig lading betaler man merkbar overpris for DC-lading og latterlig overpris for AC-lading, da spesielt med abonnementet uten månedspris.

Så ja, Tormod, om du bare vil bruke opp pengene kan saktelading/normallading være et godt tips :)  Bare husk (om noen av dine 4 biler er ikke-Hyundai) at du ihht vilkår har bekreftet at du kun vil lade Hyundai-biler med CMH-kortet. Nå tror jeg ikke at det er noen reell fare for å bli "tatt" om man lader en annen bil, men man bryter med vilkårene sånn formelt sett.
Lader du hos Mer, men benytter egen brikke, blir du fremdeles belastet av CMH, selv om du ikke har aktivert kortet engang. Oppdaget etter sommerferien at alle mine ladinger der, ble fakturert gjennom CMH. Ikke noe dårligere pris, jeg fikk fremdeles "coop-rabatten", så det kostet absolutt ikke noe mere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA