Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte.

Startet av Tormod Beck, tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: Tormod Beck på søndag 06. mars 2022, klokken 21:42
Er det 2019 batteri som blir satt inn, så rekkevidden blir den samme.
Opel amper'a / Bolt skal få et større batteri.

Litt usikker på hva du spør om her (om noe)..?
Om det hjelper: Etter bytte av batteri får man et med samme kapasitet som før, bare mindre fare for brann.

RJK

Spørsmålet er egentlig godt. Vi vet allerede at Opel Ampera-E/Chvrolet Bolt får et batteri som er litt større i kapasitet. Dette er sannsynligvis pga høyere energitetthet i cellene som benyttes.

Det er derfor en viss sannsynlighet for at det samme vil gjelde Kona-batteriene, da det å produsere etter gamle teknikker/kjemier sannsynligvis er dyrere.

Problemet er at Hyundai har ikke sagt noe, og intet er kommet ut av info fra folk som har fått nye batterier. Men så er kanskje ikke alle like "nerdete" at de har målt kapasiteten på både gammelt og nytt batteri, på samme måte som endel andre merkers eiere gjør/har gjort i sine biler.

Jeg har f.eks. ikke gjort det, bare vært fornøyd med tilstrekkelig kapasitet til å kunne kjøre normalt med bilen. Men alt i alt, enhver forbedring er ønsket, også når det gjelder rekkevidde.

Innser at det nok ikke er lurt å ta en slik måling nå som man skal begrense seg til 90 SoC, men håper noen har målt med gammelt batteri, og bare venter på nytt batteri for å få målt med det, eller at noen som har fått byttet allerede har gjort det, og vil dele resultatet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Njaaa.. Det er vel ikke noen grunn til å anta at man ved batteribytte får et batteri med bedre kapasitet enn de som leveres med nye Hyundai Kona i 2022 (som fremdeles er 64kWh)?

RJK

Absolutt et sterkt poeng for at det ikke blir noen endring i kapasiteten, gitt at det ikke er en software capping som holder tallet nede. Kunne vært en fin bonus og overraskelse om de jekket opp tilgjengelig kapasitet straks alle byttene er gjennomført.

Men som du er inne på, sannsynligvis ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#19
Å måle anvendelig kapasitet på nytt (og gammelt) batteri er enkelt ved å kjøre batteri ned mot tomt, og lade opp igjen. Det skal være 64 kWh (og 39 kWh?) som en kan benytte på Hyundai KONA. Å måle et gammelt batteri, ved å lade det til 100% skal en dermed være forsiktig med. Lade til 90% vil da være en metode.

Om LG Chem benytter en nyere teknologi / kjemi i de nye batteriene vil det være enkelt å begrense kapasiteten i programvare til 64 kWh. Vil være en fordel med tanke på mindre risiko for brann å ikke lade cellene så høyt opp, det er vel også årsaken til at vi bare skal lade til 90% frem til batteriet er byttet.

Programvare begrensingen kan gjerne være i BMS, slik at bilen "ser ikke" at batteriet er endret, det oppfører seg likt som før.
LG Chem lager mange batterier til Hyundai, ikke utenkelig de har laget et spesial erstatningsbatteri, med oppdatert kjemi, som fortsatt er på 64 kWh. Med tanke på antall, om de kan spare litt, så gjør de gjerne det..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Batteriene vil jo ikke være balanserte nå, siden en lader bare til 90 %. Det skjer vel bare ved 100% SoC Dermed kan det å lade til 90, kjøre tomt og så lade til 90 få litt feil verdier. Det kan gi en indikasjon, riktignok. Usikker på om problemene gjaldt det mindre batteriet. Er vel bare det store så vidt jeg vet.

Nå har jo Kona vært gjennom to "facelift"-operasjoner, så helt utenkelig at en justering av batterikapasitet pga bedre kjemi ville ikke være utenkelig. Men det ville kanskje vært feil å annonsere slikt før de faktisk er ferdig med utskiftningen.

Og så er det som sagt en vurdering av hva endret kapasitet er best brukt til. Bedre levetid med en i praksis større buffer, ikke kjøre batteriene like høyt opp i spenning eller å kunne skryte av noen få kWh ekstra.

Det siste er vel en grei erstatning for at man nå kommer i en situasjon der man sannsynligvis må bytte batterivæske ved faste intervall slik 2020-batteriet må. Og som sagt, et plaster på såret for en ellers dårlig kompensasjonsordning.

Ladebonusen er så full av unntak og begrensninger, at jeg er egentlig mer irritert over den nå, enn fornøyd med kompensasjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tormod Beck

Trodde at det var samme fabrikk som produserte til både Bolt og Kona'n jeg har begge typene. Derfor mitt spørsmål.
Ang å måle kapasiteten på batteriet, så lader jeg min Rav 100%, tar så av minus Polen og lar den stå natten over. Setter den på trykker 1 gang på startknappen med bremsen inne. Da oppdaterer den seg og en kan lese av kapasiteten på batteriet.

Vidar_S

Etter forespørsel til Hyundai KS fikk jeg en oppdatering på status for batteribytter. Utviklingen siden forrige nyhetsbrev har ikke vært helt optimal og de forventer nå ikke lengre å bli ferdige i løpet av første halvår men sier de har en forsinkelse på 8-12 uker for de vanligste batteritypene. Så da er det antakelig bare å lene seg tilbake og vente på neste verdikupong fra CMH :)

RJK

Brukt opp den første på 500, har mer enn 50 % av den første 1000-lappen og koblet den siste 1000-lappen mottatt rundt årsskiftet, her om dagen.

Ventet med den, siden det står at de løper 6 mnd fra registreringsdato. Så må nesten skynde meg å bruke de siste fra første 1000-lappen før de utgår. :-) Men den siste skal rekke til sommerferien.

Skulle ha fått bytte i uke 17, som er siste uka i april, men det kan se ut som det holder hardt, ja. Så da daler det vel ned en 1000-lapp til da CMH. Med sommerferien i vente, så kan det sikkert være greit å ha 2 å ta av...

Men håper nå de rekker å bytte før jeg kjører på ferie, så man får utnytte batteriet helt og fullt i sommer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Har nå klart å bruke opp de første 1500 kr vi mottok for halvt år siden. Utløper i morgen for meg, da jeg var for rask å registrere.

1000 kr vi mottok rundt årsskiftet ventet jeg med å legge inn, for å unngå de utløper så raskt.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Må sies at jeg kjøpte Ionity-pakken, så "koser meg" med 1,65 per kWh på de fleste ladede kWh'ene. Hadde nok gått fortere ned om jeg måtte ladet på andre nettverk i hovedsak, men når de ligger så riktig plassert for min del, så passet det godt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tormod Beck

Min sønn har ikke fått brukt noen av de 2000 jeg har fått, første utgår i April,
Vet ikke om de fungerer,har ikke testet de. Har jo et kort, men ikke noe abonement
Kan jeg da selge kortet, eller kan det bli misbrukt?

TB

#27
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:35
Min sønn har ikke fått brukt noen av de 2000 jeg har fått, første utgår i April,
Vet ikke om de fungerer, har ikke testet de. Har jo et kort, men ikke noe abonnement
Kan jeg da selge kortet, eller kan det bli misbrukt?
For å benytte kodene er det flere kriterier som må være riktig:
- Må bekrefte bilen lades til maks 90% for å få kodene.
- En må opprette konto på https://chargemyhyundai.com 
- Kan velge mellom tre ulike abonnement, der Flex er uten kostnad pr mnd. Smart koster 39,95 pr mnd og Easy 72.50 kr pr mnd. Smart og Easy koster mindre å benytte. Måneds avgiften trekkes fra kredittkort, ikke fra ladebonus.

- Når en oppretter konto / abonnement, må en legge inn et gyldig kredittkort. Kommer ikke videre hvis ikke det gjøres?

- Koden en mottar registreres og er gyldige i 6 mnd. etter registreringstidspunkt.
- For å starte lading kan en enten benytte app på mobil, eller kort en mottar pr post fra chargemyhyundai.com
- Kort er koblet mot personlig konto, tviler på kort kan flyttes til annen konto. Kortet har i seg selv ingen verdi, det er bare et standard RFID kort.

Nå ønsker neppe Hyundai at en selger ladingen videre, men om de har nektet dette er jeg usikker på.
Dvs, om en gir bort eller selger koden, før den er registrert på https://chargemyhyundai.com vil være teknisk mulig. Om det er et brudd på retningslinjer er jeg usikker på.

Digital Charging Solutions GmbH som leverer tjenesten chargemyhyundai.com skriver:

Sitat5.7. Kunder kan la familiemedlemmer eller deres ansatte bruke Charge myHyundai (spesielt Charge myHyundai-kortet), forutsatt at kunden ikke tar betalt for slik bruk og at Charge myHyundai bare brukes til belaste kundens eget kjøretøy. Før slik bruk må kunden informere brukeren om riktig håndtering av ladestasjonene. Eventuell annen tredjeparts bruk av Charge myHyundai krever forhåndsgodkjenning fra DCS. Kunden kan ikke bruke Charge myHyundai for ulovlige formål eller tillate tredjepart å gjøre det.

Dvs, å gi tilgang på https://chargemyhyundai.com kontoen for å lade andre kjøretøy er utenfor retningslinjene. Ved at kredittkort er registrert vil kredittkortet bli belastet om ladebonus brukes opp.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vidar_S

Jeg har samme forståelse som TB her.

Men kodene er (som TB også skriver) ikke låst mot din CMH-konto / ditt CMH-kort, så rent teoretisk kan du i alle fall selge / gi bort disse. Jeg har i alle fall ikke lest noe som tilsier at dette ikke er mulig. Markedet er riktignok begrenset siden det kun er Hyundai-eiere med Chargemyhyundai-konto man kan selge til og om man ikke allerede har Ionity-pakken er det ikke akkurat billig lading man får tilgang til, så verdien av disse kodene er nok relativt begrenset når det gjelder videresalg.

Tormod Beck

Jeg fikk kortet men ikke bestilt noe abonement, har fått 2x1000 i kuponger som jeg ser på min side, men har ikke testet at disse fungere via kortet jeg fikk i posten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA