Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk - anbefalinger?

Startet av AneEH, torsdag 01. juli 2021, klokken 10:37

« forrige - neste »

AneEH

Hei! Vi skal hente vår nye Kona 2020 fra forhandler, og har valget mellom to forskjellige piggfrie vinterdekk, Hankook iCept iZ2 eller Federal Himalaya Iceo.

Noen her som har erfaring med noen av disse? Der vi bor er det ordentlig vinter, lenge...!

AneEH

...evt andre piggfrie vinterdekk dere vil anbefale?

Limodriver

En pekepinn kan være Motor sin årlige dekktest. Du finner den på motor.no

Utifra beskrivelsen av bosted ville jeg definitivt valgt andre dekk. Hankook har et greit omdømme for sommerdekk, men jeg kjenner ikke til dem som vinterdekk. Federal er heller ikke noe å skryte av.

Personlig ville jeg foretrukket Michelin, Nokian, Continental, Goodyear eller Pirelli. Ingen av disse dekkene ville jeg hatt betenkeligheter med å sette på bilen før barna kjører den. Det er selvfølgelig viktig at du får de nyeste utgavene av dekkene og ikke billigere versjoner fra samme fabrikant. Slik jeg oppfatter det er dette også dekkene seriøse bilforhandlere tilbyr når en kjøper vinterdekk til ny bil.

Selvfølgelig litt avhengig av bruken, men jeg kjøper alltid dekk fra kjente merkeleverandører. En kan spare noen hundrelapper på å kjøpe dekk fra ukjente dekkprodusenter, men det er ikke pengene jeg velger å spare. Selvfølgelig er noen av dekkene fra ukjente leverandører gode, men ønsker jeg å finne ut av dette når jeg aller mest trenger hjelp fra dekkene for å unngå en ulykke?

Eksempelet mitt i denne sammenhengen er Nexen dekkene som stod på Kona da jeg fikk den levert. Nexen er ikke en ukjent produsent, men heller ikke av de mest anerkjente. På våt vei tør jeg påstå dekkene er tilnærmet livsfarlige.

TB

#3
Stjeler denne tråden da den har riktig emne, og var ikke så lang.

Har kjørt 70' med Hyundai KONA siden 2019.
Vinterdekkene Continental Viking Contact 7 215/55 R17 starter å bli slitt.

Beste vil være å bytte alle fire, men det blir ca 11 700 kr for fire, inkl dekk av/på felg og balansering.
Et (for meg) ukjent dekk som heter DYNAMO SNOW-H MWH01 koster 5 800 kr for fire, inkl dekk av/på felg og balansering.
 
Føler et bedre alternativ er å bytte dekkene som har vært benyttet fremme, de er mest slitt.
Ved å sette de nye fremme, og fortsette å bruke de gamle bak vil kostnaden bli samme som billigdekket.
Men, gir det bedre eller dårlige kjøreegenskaper?

Bør jeg kjøpe nye Continental Viking Contact 7 - eller er det andre som er bedre å kjøpe?

Forskriften sier "Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper."
Ved å bytte fremme vil dekkene på samme aksel være helt lik.
Dekk på frem og bakaksel trenger ikke være helt like.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:56Stjeler denne tråden da den har riktig emne, og var ikke så lang.

Har kjørt 70' med Hyundai KONA siden 2019.
Vinterdekkene Continental Viking Contact 7 215/55 R17 starter å bli slitt.

Beste vil være å bytte alle fire, men det blir ca 11 700 kr for fire, inkl dekk av/på felg og balansering.
Et (for meg) ukjent dekk som heter DYNAMO SNOW-H MWH01 koster 5 800 kr for fire, inkl dekk av/på felg og balansering.
 
Føler et bedre alternativ er å bytte dekkene som har vært benyttet fremme, de er mest slitt.
Ved å sette de nye fremme, og fortsette å bruke de gamle bak vil kostnaden bli samme som billigdekket.
Men, gir det bedre eller dårlige kjøreegenskaper?

Bør jeg kjøpe nye Continental Viking Contact 7 - eller er det andre som er bedre å kjøpe?

Forskriften sier "Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper."
Ved å bytte fremme vil dekkene på samme aksel være helt lik.
Dekk på frem og bakaksel trenger ikke være helt like.
Kjører på de samme dekkene, og synes de er gode. Og jeg skjønner tanken om å spare litt penger, spesielt om dekkene bake er OK mønster på ennå. Og i tilfelle du gjør dette, ville jeg helt klart satt de beste dekka foran, da det er både drivhjulene og styrehjulene.

Nå vil sikkert endel klage på at man ikke tenker nok på sikkerheten, og vinterdekkene er de viktigste og ha i gode utgaver. Og dekk eldes og rett og slett pga temperatursvingninger og påvirkningen fra sollys.

Mer enn seks år gamle dekk bør uansett skiftes selv om mønstrene er ok, da gummien herdes og det øker bremselengde og reduserer grep mot underlaget.

Uansett, motor sin forrige dekktest gir topp score til Nokian Hakka R5 SUV i en test som retter seg mot SUV-spesifikke dekk. Og der R3 fikk noe klager på støy, er visstnok ikke R5 plaget like mye med dette.

Så de kan jo være et alternativ å vurdere, men viktig at man leser delresultatene og ser på hvor de har sine styrker og svakheter. Kanskje er de best i ditt område og det føre du opplever der, kanskje er Conti bedre dekk for deg. Eller Goodyar UltraGrip 2 Ice 2. Det må du nesten vurdere selv.

https://nye.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2022
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Men fremdeles gir NAF bare 3 av 5 på støy. Ser og Continental V7 fikk 3, selv om NAF har gitt toppscore til dette dekket tidligere på støy, dog ikke SUV versjon, så er gjerne pga det.

Blir jo litt skeptisk når de gir R5 1 av 5 på vannplaning, så sikkert et dekk som er kjekkere på østlandet enn vestlandet...hvis de ikke bare er veldig strenge på karaktersettingen.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Goodyear Ultragrip Ice 2 begynner å bli en "gammel" modell nå, men det er knallbra på våt og tørr asfalt og passer derfor godt i kyststrøkene i Sør-Norge, bra på snø og is, veldig støysvakt (derfor fint på Kona) og prisen er fornuftig. :+1:  Har hatt i flere år og hadde lett kjøpt igjen.

Har også Conti CVC7, og det er ingenting å feile på det dekket heller, men det er dyrere enn Goodyear UGI2.

TB

#7
I Motors store vinterdekktest 2023 er rekkefølgen:
- Continental Viking Contact 7 - 89 poeng
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 87 poeng
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 83 poeng
- Michelin X-Ice Snow - 73 poeng
- Triangle SnowLink PL01 - 51 poeng
- 8 år dekkk med 6 mm mønster - 51 poeng

Interessant dette med at Motor har testet et brukt premiumdekk, 8 år gammelt. Dekket har seks millimeter mønster igjen, omlag som mine dekk bak.

Det piggfrie har en del av det opprinnelige isgrepet igjen slik jeg leser.
Vannplaningstesten viser egenskaper på våt asfalt er dårligere.

Konklusjonen til Motor er at det brukte dekket er omlag likt som et rimelig dekk, selv på is.

Det blir dermed to alternativ:
- Kjøpe to, eller fire dekk.
eller
- Sette dekkene på, og slite på dem litt mer. De er fortsatt godkjent.

(eller bytte bilen, Hyundai KONA Electric 2024 ...)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

#8
Sitat fra: TB på søndag 17. september 2023, klokken 21:57SNIP

(eller bytte bilen, Hyundai KONA Electric 2024 ...)
Kan ihvertfall garantere at jeg ikke bytter min Kona i en -24 Kona, selv om nesten alle feila er retta opp.

For til prisen av "full pakke", kan jeg like godt ta en TMY RWD, som tross alt er RWD og langt sprekere, med bøtter og spann mere plass og trekker mer enn dobbelt så mye på kroken (forutsatt BE-lappen eller B96). Og ikke minst, lader raskere.

TMY RWD Sort med vinterhjul og levering kommer på 466 744,- inkludert vrakpant, vektavgift og dokumentavgift. 431 844,- for "plain hvit uten vinterdekk. Og tar jeg en ferdigbygd bil, kan jeg nok komme noe under dette igjen om jeg er heldig (ligger bare LR ute, fra 517 719 nå, 529 427 i sort og med tillegg på 24 K for vinterhjul).

Startpris for Kona LR Premium med 17" men ingen takluke, er 432 900,- uten metallic-lakk, og  versjonen med "Vision pack" er 452 900,- og fremdeles ikke Metallic lakk i ønsket farge.



eneste er at jeg vil savne HUD, og får ikke V2L på denne...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 12:19Goodyear Ultragrip Ice 2 begynner å bli en "gammel" modell nå, men det er knallbra på våt og tørr asfalt og passer derfor godt i kyststrøkene i Sør-Norge, bra på snø og is, veldig støysvakt (derfor fint på Kona) og prisen er fornuftig. :+1:  Har hatt i flere år og hadde lett kjøpt igjen.

Har også Conti CVC7, og det er ingenting å feile på det dekket heller, men det er dyrere enn Goodyear UGI2.
Ser jeg må korrigere meg selv litt her, ser etter piggfrie vinterdekk i 245/40-19" til en av mine biler, og nå er faktisk Goodyear UGI2 dyrere enn Conti CVC7 på byttdekk.com, iallfall i denne dimensjonen.

Limodriver

Jeg mener det avgjørende om du skal kjøpe nye dekk eller ikke og merke ved kjøp av nye avhenger av ditt spesifikke bruksmønster.

Når det gjelder plassering av de beste dekkene hevder det at de beste dekkene alltid skal stå på bakakslingen slik at en unngår at bakenden slipper og treffer motgående kjøretøy eller sender en av veien. Ved like dimensjoner foran og bak plasserer jeg dekkene med mest mønster på drivakslingen. I og med at jeg sjekker dette ved hvert omlegg blir det aldri stor forskjell.

Jeg har kjørt mange år på europeiske vinterdekk som er bedre på våt og bar vei. Da må en enten la bilen stå eller ta hensyn til dette på de vanskeligste dagene.

Dersom du har behov for bilen uansett føre ville jeg kjøpt nye dekk av et premiummerke. Dersom du bar ca 6mm mønster på eksisterende dekk ville valget vært enkelt for meg - ikke kjøpe nye dekk, men tatt hensyn både med kjørestil og hvilke situasjoner du setter deg i. Ikke kjør ned den bratteste bakken på den glatteste dagen i sesongen.

R A G

Jeg byttet til Michelin X-north 4 i håp om bedre fremkommelighet ved utfordrende forhold. Dette er et piggdekk, så det er litt utradisjonelt da det både er mindre miljøvennlig, samtidig som det spiser en del rekkevidde.

For to år siden opplevde jeg å stå fast, og slite med å komme frem ved et par anledninger. Forrige vinter opplevde jeg ikke det. Foreløpig er jeg altså fornøyd med valget og kan anbefale dekket hvis du vil ha tips @AneEH.

TB

Jeg har "stålet" tråden fra @AneEH :angel: , ser trådstarter har ikke vært aktiv siden på en tid.

For min del kjører jeg mest på saltende veier, behovet for piggdekk vurderer jeg som lite.
Det blir nok Continental Viking Contact 7 slik jeg ser det pr nå.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA