Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med utvidet garanti

Startet av Tai, mandag 24. januar 2022, klokken 15:56

« forrige - neste »

Tai

Nå begynner X`en vår å nærme seg 5 år og mitt første instinkt er å selge. Men så finnes denne utvidede garantien man kan kjøpe, den koster 25000 for 3 år. Dette er jo noe som et tredjepart selskap tilbyr, de heter Helvetia Swiss insurance company.

Har noen her inne erfaringer med å kjøpe en slik garanti? I utgangspunktet virker det greit nok, men jeg har en snikende mistanke om at det ikke er så bra som det virker på papiret.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Orbit

Listen av hva de ikke dekker er i alle fall ganske lang:
SitatForsikringen dekker ikke spesielt følgende risikoer og komponenter:
x Defekt som påvirker HV-batteriet, drivenheten;
x Reparasjoner og deler relatert til vanlig slitasje, korrosjon eller malingsfeil;
x Blankt metall, metallplater, støtfangere, støpt dekor, tepper, trekk og polstring, lakk, luftfjæringsmoduler og støtdempere, 12V batteri, batterikabler, nøkkelbatterier, lykteglass, lyspærer, frontlyktenheter og utvendige lys, glass (f.eks. frontrute), hjul, interiørdetaljer, karosseritetninger og pakninger (f.eks. tetningslister);
x Dekk og hjul;
x Anskaffelse av et annet kjøretøy (f.eks. Tesla Service Loaner) eller tilbakebetaling av utgifter til leiebil, drosje eller avgifter/kostnader for samkjøring osv.
x Som følge av kraftige støt på kjøretøyet Ditt, for eksempel ulykker, kollisjoner osv.;
x Når kilometertelleren på kjøretøyet Ditt er unøyaktig;
x Forårsaket av mangel på eller uegnet reparasjon eller vedlikehold, manglende overholdelse av tilbakekallingsveiledninger eller bruk av andre væsker, deler eller tilbehør enn de som er spesifisert i Din eierdokumentasjon;
x Forårsaket av uaktsomhet, feil bruk eller misbruk av kjøretøyet Ditt, svindel og forsettlig skade eller forsettlig upassende oppførsel;
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JLie

Jeg har denne forsikringen på min model S og har uten problemer fått utbedret en lekkasje i vinduet og en treveisventil (kjølesystemet). Det eneste jeg har gjort er å opplyse om at jeg har utvidet garanti så har fakturaen blitt satt til 0,-.
Tesla Model S 90d - 2016

Tai

Sitat fra: Orbit på mandag 24. januar 2022, klokken 16:18
Listen av hva de ikke dekker er i alle fall ganske lang:

Jeg så den listen, men det eneste som virkelig bekymrer meg er jo luftfjæringsmoduler. Dette er jo et kjent problem på disse bilene, og noe som koster svært mye å utbedre. Jeg har hatt ganske mye problemer med bilen min, går nesten og venter på at luftfjæringen skal ta kvelden.
Når Helvetia ikke vil inkludere denne komponenten i forsikringen sin, viser det at dette er en dårlig konstruksjon som Tesla burde tilbakekalle og utbedre.

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

k0kk0

Jeg har en sak med Tesla/Helvetia nå - da begge sidekamera sluttet å fungere.
De nekter å dekke dette og skylder på korrosjon i ledning/kobling til sidekameraene og ønsker 10´for å fikse det.

Så jeg får se om jeg kommer noen vei.

I betingelsene så er korrosjon nevnt her:

Korrosjons- eller malingsdefekter inkludert, men ikke begrenset til,
følgende:
– Korrosjon fra defekter på materialer eller utførelse, som ikke er
produsert eller levert av Tesla, som forårsaker perforering (hull)
i karosseripaneler eller rammen fra innsiden og ut;
– Overflate eller kosmetisk korrosjon som forårsaker perforering i
karosseripaneler eller rammen utenfra, for eksempel
steinspon eller riper

Vaduz

Litt artig å lese hva de ikke dekker, da har man en anelse om hva som kommer til å ryke de neste tre årene. Pakninger på falkedørene, frontlykter og luftfjæring er vel det som koster litt og som har en ganske stor sjanse for å ryke. Tror jeg ville droppet forsikring og heller kjøpt litt tredjepartsdeler for pengene ved behov.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA