Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan fungerer egentlig smartlading med Easee / Tibber?

Startet av Godot, søndag 26. september 2021, klokken 18:14

« forrige - neste »

Godot

Har en nyinstallert Easee lader og en helt fersk Tesla Model Y. I dag skulle jeg teste Tibber sin smartlading på Easee-boksen, men det fungerte ikke helt som jeg forventet.

Jeg plugget inn bilen, og får straks feilmelding fra Teslaen at noe er galt. Jeg sjekker Tibber-appen, og på plugin for Easee står det at den ikke lader nå fordi strømprisen er høy, og vil starte senere. Jeg skrur av smartlading, og da starter den å lade.

Er det slik det er meningen det skal fungere? Altså at den kutter strømmen helt til bilen fram til rett tidspunkt? I så fall virker det litt rart, da er jo kabelen ulåst for eksempel.

Testet også smartlading via Tesla plugin i stedet, da startet den umiddelbart å lade, som jo også er feil... den burde ventet til prisdippen i natt.

sjokomelk

Sitat fra: Godot på søndag 26. september 2021, klokken 18:14
Er det slik det er meningen det skal fungere?
Ja.

Sitat fra: Godot på søndag 26. september 2021, klokken 18:14
I så fall virker det litt rart, da er jo kabelen ulåst for eksempel.
Nei. Kabelen sitter låst i boksen så lenge den er koblet til en bil i andre enden. Du må koble den fra bilen før den løsner fra ladeboksen. Og så lenge bilen din er låst med kabelen koblet til, er den låst i ladeboksen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Godot

Hmm... da får jeg prøve igjen senere med bildøra lukket, det føltes som om den bare låste seg opp med det samme den fikk feilmelding. Men nå ser jeg at smartlading gir melding om at den tar pause til kl 0100 på Tesla-powerupen, så da virker det som om den faktisk funker etter hvert. Sikkert best å satse på den da framfor Easee sin.

Wisd0m

Har du Tesla er det bedre å bare bruke Tesla-integrasjonen i Tibber og hoppe over Easee-integrasjonen. Tesla-integrasjonen forteller bilen hvor mye strøm bilen har (og dermed trenger å fylle). Den informasjonen får ikke Tibber når du bruker kun Easee.

geear

... men den vekker bilen jevnlig, og gir høyere standbyforbruk.

Vurderer en elbil

Sitat fra: geear på tirsdag 28. september 2021, klokken 09:43
... men den vekker bilen jevnlig, og gir høyere standbyforbruk.
hvilken løsning mener du her?
Er det Teslasystemet som vekker bilen jevnlig, eller er det Tbber, eller er det Easee?
Fossilbil

cra

Så kort oppsummert:

Med Tesla-Tibber integrasjon
+ Man får vite mengde strøm på batteriet, og kan da lade til minimum betemte % (f.eks alltid lade til minst 30% uavhengig av strømpris, deretter når strøm er billigst)
+ Man kan ha bilen ferdigladet til bestemt tidspunkt (f.eks. kl 0700)
- Bilen holdes våken med påfølgende høyere standby-forbruk

Med Easee-Tibber integrasjon
+ Bilen sover, og standby-forbruk holdes minimalt
- Lading styres kun etter strømpris; ingen lade til minimum X% eller alltid klar til kl 0700
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Wisd0m

Sitat fra: cra på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:48
Så kort oppsummert:

Med Tesla-Tibber integrasjon
+ Man får vite mengde strøm på batteriet, og kan da lade til minimum betemte % (f.eks alltid lade til minst 30% uavhengig av strømpris, deretter når strøm er billigst)
+ Man kan ha bilen ferdigladet til bestemt tidspunkt (f.eks. kl 0700)
- Bilen holdes våken med påfølgende høyere standby-forbruk

Med Easee-Tibber integrasjon
+ Bilen sover, og standby-forbruk holdes minimalt
- Lading styres kun etter strømpris; ingen lade til minimum X% eller alltid klar til kl 0700
Jeg vil tro at direkte tilknytning mot Tesla APIet gir en lavere snittpris, som iallfall vil delvis veie opp for noe standbyforbruk.

Men strengt tatt er nok alt dette styret veldig marginalt mot å bare sette bilen til å være ferdigladet til klokken 6 og lade på ca. 5 kW.

Model Y

Til info, Easee smartlading (uten bil-spesifikk API) tar utgangspunkt i at du har 50% batteri ved ladestart.

Så det gir vel kanskje mer mening å bruke bil-spesifikk integrasjon hvis tilgjengelig.

turfsurf

Sitat fra: DIYglenn på onsdag 26. januar 2022, klokken 17:54
Til info, Easee smartlading (uten bil-spesifikk API) tar utgangspunkt i at du har 50% batteri ved ladestart.

Så det gir vel kanskje mer mening å bruke bil-spesifikk integrasjon hvis tilgjengelig.
Koble til bilintegrasjonen (uten smartlading) så bruker Tibber SoC fra den, men skru på smartlading på Easee så styres det via laderen. Det var ihvertfall anbefalingen fra øverste hold i Tibber.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Model Y

#10
Syns det er vanskelig å finne god info.
Noen ganger sier de bruk bilens power-up, andre ganger Easee sin Power-Up, eller bare ha på begge.

Men det virker mer tungvint med Easee Power-Up, for da må man vel velge hvilken bil som står og lader hver gang?

Men hvordan vet ellers Tibber hvilken bil du har tenkt å lade hvis to forskjellige biler står hjemme og begge er tilkoblet 4G? Må man dermed ha Easee Power-Up aktivert uansett, og gå inn der og velge hvilken bil man skal lade hver gang?

Målet mitt er å få Hyundai IONIQ til å lade smart, da den trekker 7.7kWh og skal lade opptil 38kWh.
Min lille E-Up har bare 16kWh å lade, og lader bare 3.5kWh uansett. Det er veldig sjelden vi lader mer enn 10kWh der, og den brukes mindre.

Så da ønsker jeg at E-Up starter lading tvert den er plugget i, og at Hyundai har smartlading når den plugges i.

Jeg ønsker helst å slippe å måtte gå inn i Easee Power-Up og endre hver gang jeg bytter bil.

Wisd0m

Sitat fra: DIYglenn på torsdag 27. januar 2022, klokken 08:46
Syns det er vanskelig å finne god info.
Noen ganger sier de bruk bilens power-up, andre ganger Easee sin Power-Up, eller bare ha på begge.

Men det virker mer tungvint med Easee Power-Up, for da må man vel velge hvilken bil som står og lader hver gang?

Men hvordan vet ellers Tibber hvilken bil du har tenkt å lade hvis to forskjellige biler står hjemme og begge er tilkoblet 4G? Må man dermed ha Easee Power-Up aktivert uansett, og gå inn der og velge hvilken bil man skal lade hver gang?

Målet mitt er å få Hyundai IONIQ til å lade smart, da den trekker 7.7kWh og skal lade opptil 38kWh.
Min lille E-Up har bare 16kWh å lade, og lader bare 3.5kWh uansett. Det er veldig sjelden vi lader mer enn 10kWh der, og den brukes mindre.

Så da ønsker jeg at E-Up starter lading tvert den er plugget i, og at Hyundai har smartlading når den plugges i.

Jeg ønsker helst å slippe å måtte gå inn i Easee Power-Up og endre hver gang jeg bytter bil.
Det blir kun mulig om du bruker powerup til bilen. Easee vet ikke hvilken bil som er koblet til.

Model Y

Det ser ut til at E-Up bare begynner å lade når den plugges i. Så det ser jo bra ut.

Skulle ellers ønske at det var satt en terskel for smartlading av Hyundai, for nå tester jeg det, og den starter når prisen går opp noen få øre. Så nå står den på pause med strømpris på 20 øre og venter til den blir 17 øre.
Akkurat det er vel ganske unødvendig, mye mas fra både bil og lader om start/stopp av lading.

Litt synd det ikke er mer kommunikasjon direkte mellom bil og lader.

turfsurf

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:09
Det blir kun mulig om du bruker powerup til bilen. Easee vet ikke hvilken bil som er koblet til.
Du kan gå inn på laderen og si "nå er det bil X som skal lades".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA