Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf på Tesla Wall Connector

Startet av Nilz1, mandag 24. januar 2022, klokken 09:53

« forrige - neste »

Nilz1

Hei

Har en Tesla M3 som lades på Wall Connector, har også en 2012 Leaf som bruker samme lader. Vi har nå også annskaffet en 2014 Leaf men den vil ikke lade på samme ladestasjon, noen som har råd/tips?
Nissan Leaf 2012 (til salgs)
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2016 (solgt)
Tesla M3

Lars C. Krogenæs

Teknisk sett kan du bruke en overgang, enten en enkel enhet i plasthus:
https://elbilhjelpen.no/shop/product/zencar-t2---t1-kanne?tm=ladekabler
(Da blir kobling mellom bil og ladestasjon relativt lang og sårbar for ytre påvirkninger)

Eller en overgangssump med kontakter i hver ende:
https://elbilhjelpen.no/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a?tm=ladekabler

Merk at slike overganger strider mot gjeldende forskrifter (NEK).
Tar vi en enkel risikovurdering, vil jeg selv ikke ha problemer med å bruke en slik overgang. Jeg mener det blir en mye bedre løsning enn å bruke ladekladd fra vanlig schuko-kontakt. Men det må du selv avgjøre. Det vil uansett ikke være grovt uaktsomt og vil dermed ikke påvirke evt. utbetaling fra forsikring.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Nilz1

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 24. januar 2022, klokken 11:59
Teknisk sett kan du bruke en overgang, enten en enkel enhet i plasthus:
https://elbilhjelpen.no/shop/product/zencar-t2---t1-kanne?tm=ladekabler
(Da blir kobling mellom bil og ladestasjon relativt lang og sårbar for ytre påvirkninger)

Eller en overgangssump med kontakter i hver ende:
https://elbilhjelpen.no/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a?tm=ladekabler

Merk at slike overganger strider mot gjeldende forskrifter (NEK).
Tar vi en enkel risikovurdering, vil jeg selv ikke ha problemer med å bruke en slik overgang. Jeg mener det blir en mye bedre løsning enn å bruke ladekladd fra vanlig schuko-kontakt. Men det må du selv avgjøre. Det vil uansett ikke være grovt uaktsomt og vil dermed ikke påvirke evt. utbetaling fra forsikring.

Det er den i lenke 2 jeg har fra før, og den fungerer på min gamle 2012 versjon, men ikke på min 2014, så det må være noe med ombordladeren?
Har nå også forsøkt en annen 2014 modell med samme problem. :(
Dumt å bruke stikkontakt når man har en vegglader som står ubrukt 5 dager i uken.
Nissan Leaf 2012 (til salgs)
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2016 (solgt)
Tesla M3

el-H

Er det ikke en bryter i Hjemmeladeren til Tesla som må stilles om for å lade andre biler.

Nilz1

D
Sitat fra: el-H på mandag 24. januar 2022, klokken 16:43
Er det ikke en bryter i Hjemmeladeren til Tesla som må stilles om for å lade andre biler.
Ja, det er det nok, men jeg tørr ikke begynne med det uten å vite hva jeg skal sette den til. Ser det er 2 brytere og en rotary switch
Nissan Leaf 2012 (til salgs)
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2016 (solgt)
Tesla M3

Nilz1

Nissan Leaf 2012 (til salgs)
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2016 (solgt)
Tesla M3

Lars C. Krogenæs

Lader Leaf 2012 på denne, er nok TWC stilt riktig. Hadde den stått på TEsla only ville du ikke fått ladet andre biler enn Tesla. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Hvis du allerede lader en 2012 med T1-T2 adapter så er vel allerede TWCen satt til kompatibilitetsmodus? Hadde vel ikke funket ellers, feil kommunikasjonsprotokoll?

Hva slags lysstatus får du på TWC? Den skal indikere hvis det er problemer med en ikke-Tesla. Du finner oversikten over alt det i manualen. I manualen er det også en kontaktmail til TWC-folkene hos Tesla.

el-H

Jeg har hørt om denne problemstillingen tidligere og tror det var slik at eldste Leaf kunne lade men ikke nyere modeller og andre biler uten at man gjorde en omstilling i laderen.

Rævedilter

Eg har ein 2014 Leaf som lader på TWC G2 som heller ikkje fungerer alltid.
Ofte må me lade litt på Teslaen før eg kobler til Leafen, da fungerer det alltid.
Kobles det rett på Leafen fungerer det ofte, men som sagt ikkje alltid.
Virker som TWC "henger opp" og blir resatt av å lade litt på Teslaen.

Nilz1

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 25. januar 2022, klokken 07:05
Eg har ein 2014 Leaf som lader på TWC G2 som heller ikkje fungerer alltid.
Ofte må me lade litt på Teslaen før eg kobler til Leafen, da fungerer det alltid.
Kobles det rett på Leafen fungerer det ofte, men som sagt ikkje alltid.
Virker som TWC "henger opp" og blir resatt av å lade litt på Teslaen.

Forsøkte det akkurat, det fungerte ikke.
Får rødt lys i TWC når jeg forsøker dette, men hvis jeg holder inne resetknappen i 2-3 sekunder slik at den fjerner feilmelding men ikke restarter, og så forsøker så går det kanskje. Nå var selvfølgelig batteriet fullt slik at den ikke startet lading, men fikk ikke rødt lys i TWC. Forsøker igjen om litt når jeg har vært ute en tur.
Nissan Leaf 2012 (til salgs)
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2016 (solgt)
Tesla M3

geear

Sitat fra: el-H på mandag 24. januar 2022, klokken 21:11
Jeg har hørt om denne problemstillingen tidligere og tror det var slik at eldste Leaf kunne lade men ikke nyere modeller og andre biler uten at man gjorde en omstilling i laderen.
Jøss. I så fall er kanskje ikke laderen innstilt riktig allikevel? Antok at den MÅTTE være det, ettersom det fungerte på den ene Leafen.

Da må du sjekke om bryter 2 står opp eller ned (ref. manualen lenger oppe). Står den opp, så er den egentlig "Tesla only", så da må du vippe den ned. Da vil TWC i så fall ikke lenger kunne softwareoppdateres eller fjerndiagnostiseres via Teslaen din, men det er ikke så ofte det kommer oppdateringer, og får du problemer er det ikke verre enn å vippe den opp igjen før du ringer til Tesla.

Nilz1

Sitat fra: geear på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:36
Sitat fra: el-H på mandag 24. januar 2022, klokken 21:11
Jeg har hørt om denne problemstillingen tidligere og tror det var slik at eldste Leaf kunne lade men ikke nyere modeller og andre biler uten at man gjorde en omstilling i laderen.
Jøss. I så fall er kanskje ikke laderen innstilt riktig allikevel? Antok at den MÅTTE være det, ettersom det fungerte på den ene Leafen.

Da må du sjekke om bryter 2 står opp eller ned (ref. manualen lenger oppe). Står den opp, så er den egentlig "Tesla only", så da må du vippe den ned. Da vil TWC i så fall ikke lenger kunne softwareoppdateres eller fjerndiagnostiseres via Teslaen din, men det er ikke så ofte det kommer oppdateringer, og får du problemer er det ikke verre enn å vippe den opp igjen før du ringer til Tesla.
Så du mener det er ok å sette bryter to til ned selv om Tesla sier:
Switch Position 2:
• DIP Switch Position 2 should
always be in the UP position
Nissan Leaf 2012 (til salgs)
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2016 (solgt)
Tesla M3

Rævedilter

Ja

"A Dip Switch needs to be changed in the charger. The manual for the domestic chargers documents this switch as "Switch Position 2: DIP Switch Position 2 should always be in the UP position." – where the UP position is "Normal (SWCAN) Communication". On the inside of the wall charger there is a sticker which says "Dip Switch 2 | Function: Communication | Up (ON): Normal | Down (OFF): Legacy* | * Contact Tesla before using this setting"."

https://cablesforcharging.com/using-a-type-2-to-type-1-adaptor-with-a-tesla-wall-charger/

Nilz1

Aha, da skjønner jeg hvordan hoteller kan ha Tesla only og Other cars TWC'r  :+1:

Litt morro at min gamle 2012 Leaf bare fungerer da :D
Nissan Leaf 2012 (til salgs)
Nissan Leaf 2014
Nissan Leaf 2016 (solgt)
Tesla M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA