Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti m3 LR: Norge 5år/100’km vs Danmark 4/80’

Startet av GreenEyez, søndag 23. januar 2022, klokken 23:46

« forrige - neste »

GreenEyez

Drev og så på bruktannonser i Danmark og la merke til at det på samtlige står at garantien er 4 år. Sammenlignet så garantivilkårene på norske Tesla-nettsider mot de danske, og rett nok er det 5 år/100 000 km i Norge mot 4 år/80 000 km i Danmark hva gjelder den generelle garantien. Lurer på hvorfor det er slik. 5 års lovfestet reklamasjonsrett innebærer jo ikke en forpliktelse på selger til å avgi like lang garanti.

Mens batterigarantien ser ut til å være den samme: 8 år/192 000 km/70 % på LR. Men det er vel slik det er nå. Var det slik for mars 2019-modellene også? Når jeg går på min side og "Detaljer" står det kun at garantien er gyldig til 27. mars 2027. Km-tallet står ikke der.

Førstnevnte vil da si at jeg har et fortrinn her i Danmark mot andre tilsvarende biler. Regner ikke med at det er grunnlag for at jeg (eller evt. neste eier) kan avspises med nedsatte rettigheter fordi at jeg tok med meg bilen da jeg flyttet.

Forbrukervernet er ikke like sterkt i Danmark, men pussig at det skal være slike utslag.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

OlaM

USA har også 4 år / 80k, så det er ikke Danmark som blir avspist, men Norge som får ekstra. Kanskje Teslas interne systemer ikke har støtte for reklamasjon, så da var det enklere å bare forlenge garantien.  :laugh:
'21 3LR

Tom

Er vel konkuranse hensyn,andre bilmerker oppererer vel med 5år + garanti.. er vel ingen som har 4år her i norge..dumt å skille seg ut..negativt.

trykkertor

Sitat fra: GreenEyez på søndag 23. januar 2022, klokken 23:46

Førstnevnte vil da si at jeg har et fortrinn her i Danmark mot andre tilsvarende biler. Regner ikke med at det er grunnlag for at jeg (eller evt. neste eier) kan avspises med nedsatte rettigheter fordi at jeg tok med meg bilen da jeg flyttet.

Forbrukervernet er ikke like sterkt i Danmark, men pussig at det skal være slike utslag.
På 5. garantiår/80.000+ kan de nok kreve at du henvender garantireparasjon mot Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA