Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med Nokian Hakka R3?

Startet av OlaM, fredag 05. november 2021, klokken 15:22

« forrige - neste »

OlaM

Har en bildelebil nå med R3, ikke imponert over grepet på våt vei i 8+, noe en kan regne med å kjøre mye i på vestlandet. Bil kommer i desember, har foreløpig med vinterdekk. Har mest lyst på CVC7, men det er jo litt mer styr å ordne dekk utenom.

Er R3 så ille på Model 3? Er det verdt å skaffe seg Conti eller Goodyear i stedet? Blir mest i Bergensområdet med fem-seks turer over fjellet per vinter
'21 3LR

knegg

Kjører med R3 rundt om i Ålesund.
Har opplevd vannplaning et par ganger uten at farten har vært spesielt høy. Så jeg kjører ekstra forsiktig på vått føre.
På snø derimot er de helt kanon :)
2020 Model 3

Wisd0m

Kjører som jeg har stjålet bilen på Hakka R3. Oftest kjappeste bilen på motorveien med masse regn, null problem med vannplaning  :police: Mulig det finnes dekk som sitter ørlite bedre på slikt føre, men det er ikke det som er viktigst for meg.

Hakka R3 har derimot berget bilen en gang på is. Lang nedoverbakke med underkjølt regn tidlig en morgen. Utrolig ta jeg greide å få ned farten uten å gå rett i grøfta. Det er etter min mening viktigere enn 8 grader og regn problematikken.


jlan

Jeg har kjørt både R2,R3,CVC6 og CVC7. Jeg synes kjøreegenskapene er ganske like, men CVC7 er stillere. Jeg kjører også mye på våt vei, så ut fra testresutatene  tror jeg Goodyear UG2 kan bli valget neste gang.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ViktorS

Kjører mye på glatt komprimert snø og is her oppe i Vestfinnmark. Mye -1 til +1 i overgangssespngene, som kan være ganske lang... Har kjørt på piggfritt med gammel Honda lenge, og det går "greit" men må være litt ekstra på vakt. Frister med piggfritt til M3, men er litt skeptisk... Hvordan er disse R3 på slike forhold.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

turfsurf

Sitat fra: ViktorS på lørdag 06. november 2021, klokken 11:46
Frister med piggfritt til M3, men er litt skeptisk... Hvordan er disse R3 på slike forhold.
R3 er en av de bedre piggfrie under slike forhold. Kjørte nettopp en tur med henger hvor det hadde frosset i løpet av natten, og ett par plussgrader nå. Såpeglatt, så måtte tilpasse farten, men ingen problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Takk for tilbakemeldiger. Jeg går for R3ene, så får det heller bli CVC8 eller 9 når den tid kommer.
'21 3LR

OlaM

Konklusjon etter 1800 km, R3 er helt topp! Skal sies at jeg ikke har fått testet skikkelig i dypt vann, heldigvis kan man si, men generelt på vinterføre er de veldig gode. Muligens litt mer støy enn CVC7, men ikke noe jeg plages av. Gleder meg til det er bra skiføre igjen så jeg kan kjøre i bakker med snø!
'21 3LR

Hallgrim86

Det er mange som opplever så myke dekk som uvant, og derfor tror det er dårlig grep. De gir veldig etter ved belastning og vil avbøye en god del. Det kan føles som slipp, og bilen kan kjennes litt ustø.

R3 er supert på snøslaps og dårlige forhold, men støyer mer enn gjennomsnittet. Har kjørt ca 2000 på de så langt på østlandet og til fjells.



Kartelaven

Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Handyman

Har kjørt Hakka 3 på både 3 og Y siden mars -19, og er meget fornøyd. Støyen som mange beskriver mener jeg er storm i et vannglass. Det noen beskriver som uutholdelig, er det andre som ikke en gang legger merke til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olekvi

Sitat fra: Handyman på fredag 21. januar 2022, klokken 19:19
Har kjørt Hakka 3 på både 3 og Y siden mars -19, og er meget fornøyd. Støyen som mange beskriver mener jeg er storm i et vannglass. Det noen beskriver som uutholdelig, er det andre som ikke en gang legger merke til.

Har kjørt samme dekk (18", vinterstid) siden 2019 på TM3 og er helt enig. 
Noe støy er det, men på ingen måte plagsomt.

Også enig i det som skrives lenger opp om at dekkene kan føles litt mjuke på asfalt og at man kan bli forledet til å tro at de har dårlig grep, men min erfaring er at så ikke er tilfelle.

Anbefales!
'19 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA