Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HJELP!!! Tesla Model S, "Parkeringsbrems ble ikke frigjort"

Startet av Tesse, lørdag 22. januar 2022, klokken 18:40

« forrige - neste »

Tesse

Har en Tesla Model S 2015 85. Venstre parkeringbrems vil ikke frigjøres. Den sitter fast og om jeg prøver å kjøre så hører man og føler at den sitter på. Har restartet den store skjermen, tilbakestilt parkeringsbremsen ved å holde inn knappen på girspaken men dette fungerer heller ikke. Har prøvd å sette den i Taue-modus flere ganger. Kjørte en tur på 2 km fram og tilbake hjem og når jeg stoppa så begynte det å ryke fra bremseskiva/parkeringsbremseklossene. Akkurat nå står bilen utenfor garasjen med glovarme bremseskive venstre bak. Noen her som kan gi råd/tips/triks for å frigjøre parkeringsbremsen eller å få vekk feilmeldingene?

sjokomelk

Håndbrekkaliperen på bakbremsene dine har låst seg. Så den må byttes ut. Du må for all del IKKE kjøre bilen i denne tilstanden. Da ber du bare om å ødelegge enda mer av bremsesystemet og gjør det enda dyrere for deg å reparere.
Du må av med hjulet og demontere ting fysisk. Dette kan ikke la seg gjøre med omstart av et program.
Ring verksted og få de til å hente bilen med flakbil.
Se forøvrig tråden til BMW850 som ligger 3 tråder ned i forumet om akkurat denne jobben: https://elbilforum.no/index.php?topic=59239.0
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

BMW850

#2
Eller du kan rett og slett demontere el.motor/gir (3 torxskruer) og vri stempelet som holder klossen inntil skiva tilbake med en 14 mm fastnøkkel. Ett annet alternativ er å demontere hele kaliperen - to bolter og støpselet til kontakten. Jeg gjorde det siste. Det er sannsynligvis motoren som er full av saltsørpe som hos meg som er årsaken.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tesse

problemet med å ta av hjulet og caliperen er at boltene til dekkene sitter fast som et helvete. Jeg har forsøkt å åpne boltene med to personer samtidig men det går heller ikke. Har hørt at Tesla vil ha betalt rundt 15 000kr for å bytte calipere på begge sider, når dette er en jobb som kan gjøres på 45 minutter. Finnes det eventuelt en nettside man kan bestille disse parkeringsbremscaliperene selv og levere bilen på et annet verksted.

sjokomelk

Jeg gjentar meg selv. Se den lange tråden til BMW850: https://elbilforum.no/index.php?topic=59239.0
Den inneholder alt du trenger av info.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual


Ellemelle

Du kan gå til et annet verksted som reparerer Tesla, og de klarer å få av hjulet ditt og samtidig bytte kaliperet for rundt 5000 kroner. Ingen grunn til å bytte på begge sider.
Verkstedet skaffer kaliperet selv.

NilsRo

Skjedde for meg også for en stund siden. Bestilte reparasjon i app og Tesla mobile service kom hjem til meg og reparerte. Kostet drøyt 6 000,-.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

dettvardett

mener å huske det var det samma som skjedde meg en en kald morgen jeg kjørte ungen til barnehagen, ble stående fast på parkering, ringte falck og karen som kom tok en kjapp titt og slo et par forsiktige slag med en plankebit mot kalliperen som løsnet det opp så den ble frigjort og jeg fikk kjørt videre. vet ikke helt hvor lur fiks det var men jeg kom meg i alle fall videre og fikk det reparert senere.

Tesse

Bilen ble hentet av Falcken og levert til Tesla i Porsgrunn. Bilen var klar for henting senere på dagen og regning på 15 tusen var også klar for å betales😁

Johnny

TMS og eGolf.

Tesse

To parkeringsbremskalibere inkl motorer + bremseskiver og klosser bak fordi de hadde blitt skadet etter å ha kjørt med parkeringsbremsen på siden den ikke ville slippe.

sjokomelk

Og det viser hvorfor man ikke skal kjøre med håndbrekket på. Du hadde antageligvis endt på ca. 6000kr for å bare ordne motor/kaliper på den ene (begge?) siden, men siden bremsene var kokt i stykker måtte "alt" byttes.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tesse

Sant det, bremsene ble ødelagt vare på en side men de byttet begge sider.

Ellemelle

Klosser og skiver bør byttes parvis selv om bare en side er ødelagt, men parkeringsbremskaliperet er det ingen grunn til å bytte parvis. Så dette er dårlig praksis fra Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA