Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fisker med norske priser.

Startet av E-Trond, lørdag 22. januar 2022, klokken 16:50

« forrige - neste »

Chimp

Forstår skepsisen, det er jo mye som skurrer. 630 km rekkevidde uten å fokusere på aerodynamikk, spent på hvor stort batteriet er. Ser for meg ca 85 kwh, og tror at 630 km er bykjøring, ikke blandet kjøring. Rundt 500 blir nok mer riktig.

Se intervjuet med teslabjørn. Han dodger alle spørsmål som handler om batteri/drivlinje. Blir jo skeptisk av slikt.

Jeg har uansett reservert for et par uker siden. Den ser jo betydelig bedre ut enn MEB, og med 500 km rekkevidde er jeg igrunn fornøyd. Jeg skjønner bare ikke hvorfor alle nybiler skal overdrive så sinnsykt. Som Polestar som sa i sin lanseringsvideo at de skulle ha en så lang rekkevidde at man ikke trengte bekymre seg, den skulle være klasseledende langt over 500 km. I en bil laget av stål med relativt høy cw verdi og ikke så stort batteri. Beklager digresjonen, men må ta alt med en klype salt..

JorgenM

Noe jeg fant angående setevarme:

- Fisker instead is hoping that buyers will pay extra during their ownership to add functionality that has been embedded into the car. For example, all models come with heated seats but in the entry Sport version they have to be turned on via a chargeable over-the-air update.


Antar det er flere slike "OTA add-ons"
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

casall

Stemmer nok det. Jeg leste at det gjaldt både Sport og Ultra, mens på Extreme og One(lanseringsutgaven) er det inkludert. Det gjelder forøvrig akkurat det samme angående Adaptiv Cruise.

Herwitz

Det er ikke snakk om 1 mill biler i 2023, mener også å ha lest/hørt at den neste modellen PEAR, som er under utvikling, skal produseres i USA og det er nok der millionen kommer inn. Altså litt lenger frem i tid. Men, helt enig i at en mill biler er mange biler ja 😀.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

JorgenM

I følge artikkel på Broom.no er planen å selge 60.000 Ocean årlig i Europa.

https://www.tv2.no/broom/14624872/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

chargedup

Sitat fra: Chimp på onsdag 09. mars 2022, klokken 19:30
Se intervjuet med teslabjørn. Han dodger alle spørsmål som handler om batteri/drivlinje. Blir jo skeptisk av slikt.
Ja, så på den igår og man ser jo der at Teslabjørn er veldig undrende til specs skjult som hyllest. Eksempelvis hvordan den er så rask ift andre osv. Tydelig at Fisker mener det å ha kort utviklingstid er nøkkelen ift alle andre produsenter fordi de da får 2020 teknologi vs 2017 teknologi som han mener konkurrentene benytter seg av.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Sitat fra: Herwitz på torsdag 10. mars 2022, klokken 12:51
Det er ikke snakk om 1 mill biler i 2023, mener også å ha lest/hørt at den neste modellen PEAR, som er under utvikling, skal produseres i USA og det er nok der millionen kommer inn. Altså litt lenger frem i tid. Men, helt enig i at en mill biler er mange biler ja 😀.
Er nettopp det at det er mye motstridende info. I et "intervju" (youtbue video som helgenen linket til) sier han 1 mill og det snakkes ikke om Pear i den delen av intervjuet iaf. I intervju med Broom sier han 60'. På meg virker det som om han skyter fra hofta og blander inn litt forskjellig. Pear sa han under lanseringen av Ocean i USA at skulle produseres i minst 250' eksemplarer i året. 250' Pear er langt unna en mill det også, selv om man skulle lagt sammen Ocean (la oss si de skulle "ta" hele produksjonskapasiteten til Magna) og bygge 200' av den...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

LFC

Sitat fra: Chimp på onsdag 09. mars 2022, klokken 19:30
Forstår skepsisen, det er jo mye som skurrer. 630 km rekkevidde uten å fokusere på aerodynamikk, spent på hvor stort batteriet er. Ser for meg ca 85 kwh, og tror at 630 km er bykjøring, ikke blandet kjøring. Rundt 500 blir nok mer riktig.

Se intervjuet med teslabjørn. Han dodger alle spørsmål som handler om batteri/drivlinje. Blir jo skeptisk av slikt.

Jeg har uansett reservert for et par uker siden. Den ser jo betydelig bedre ut enn MEB, og med 500 km rekkevidde er jeg igrunn fornøyd. Jeg skjønner bare ikke hvorfor alle nybiler skal overdrive så sinnsykt. Som Polestar som sa i sin lanseringsvideo at de skulle ha en så lang rekkevidde at man ikke trengte bekymre seg, den skulle være klasseledende langt over 500 km. I en bil laget av stål med relativt høy cw verdi og ikke så stort batteri. Beklager digresjonen, men må ta alt med en klype salt..

BYD Tang kommer jo med 108,8Kw batteri i 2022 så alt er jo mulig.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Chimp

Den er jo vesentlig lenger, ergo plass til mer batteri

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Chimp

5m lang, 2m bred er bmw ix. Får plass til mye batteri på det ekstra arealet. Fisker ocean er som id4 i størrelse, der er batteriet 77kwh, så fisker får nok ikke plass til mer enn 85kwh.

hELgenen

Den må nok skilte med mer enn 85 kwh dersom rekkevidden de opererer med,630 km,skal være oppnåelig. Tipper rundt 100 kwh.

batterimannen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. mars 2022, klokken 21:41
Den må nok skilte med mer enn 85 kwh dersom rekkevidden de opererer med,630 km,skal være oppnåelig. Tipper rundt 100 kwh.

Jeg tror også det må ligge rundt 100 kwh.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Chimp

Misforstå meg rett. Jeg tror også de må det for å nå 630 km. Men hvis det er plass til det i en vanlig elbilplattform på 470 cm, hvorfor begrenser da "alle andre" på den størrelsen seg til rundt 77kwh? Får de plass til 100 kwh er jeg meget imponert - ingen tvil om at jeg skal bestille i så tilfelle. Det skal jeg nok uansett altså. Men det jeg frykter er at Fisker har litt for store ord og reklamerer med by-WLTP når han oppgir rekkevidden.

turfsurf

Sitat fra: Chimp på tirsdag 15. mars 2022, klokken 12:07
Misforstå meg rett. Jeg tror også de må det for å nå 630 km. Men hvis det er plass til det i en vanlig elbilplattform på 470 cm, hvorfor begrenser da "alle andre" på den størrelsen seg til rundt 77kwh?
Både I-Pace og Mach-e er biler i samme klassen (heller mindre), og har "gamle" batterier på rundt 90kWh.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA