Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fisker med norske priser.

Startet av E-Trond, lørdag 22. januar 2022, klokken 16:50

« forrige - neste »

LFC

Sitat fra: chargedup på onsdag 23. februar 2022, klokken 11:11
Sitat fra: LFC på onsdag 23. februar 2022, klokken 08:48
Det står i vilkårene at du vil få igjen dine $250 hvis du kansellerer i tide, men hvis du kansellerer under 60 dager før levering så får du bare igjen $225. Altså så gambler du med litt over 200kr..
For å spesifisere mitt innlegg går det på historikken til grunnleggeren Henrik Fisker og hans tidligere eide Fisker (som produserte bla Karma) som gikk konkurs. Jeg sier ikke at jeg tror dagens Fisker vil gå konkurs, men man må være klar over at det er større risiko for å ikke få igjen depositumet i en oppstartsbedrift der grunnlegger har dårlig track record, enn feks hos Audi.

Fisker har forøvrig nå over 31.000 depositumskunder. Henrik regner med å ha 50.000 faktiske bilbestillinger (altså depositumskunder som faktisk "skriver kjøpskontrakt") ila året.

Ved årsskiftet så hadde selskapet en kapitalbalanse på 1,2mrd dollar.
Kan virke som om dette blir et annet eventyr i forhold til når Karma kom på markedet.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

chargedup

Sitat fra: LFC på torsdag 03. mars 2022, klokken 23:16
Ved årsskiftet så hadde selskapet en kapitalbalanse på 1,2mrd dollar.
Kan virke som om dette blir et annet eventyr i forhold til når Karma kom på markedet.
De har absolutt nok penger på bok nå, ikke det jeg er redd for.
Jo mindre Henrik finner opp ting på egen hånd og jo mer han bruker seg av Magna Steyr, CATL og andre store solide leverandører, jo mindre sjanse er det for å tape pengene sine (dvs få en bil som synker som en stein på bruktmarkedet). Grunnleggeren (som mange andre grunnleggere i startup fasen) har kommet med massevis av skyhøye lovnader om feks batterier (https://electrek.co/2021/03/01/fisker-gives-up-on-solid-state-batteries-after-announcing-breakthrough/) og at "alt" skal være deres egen teknologi. Greit at skjerm og interiør kan være noe de har utviklet selv, men jeg håper de kjøper det meste tekniske fra solide leverandører. Det ser veldig ut som om de faktisk kjøper inn det meste, selv om de fortsatt prøver å si at det er egen R&D avd som har funnet opp "alt".

Sagt med andre ord: Bilen blir sannsynligvis bra hvis de kjøper inn alt, da er det en bil jeg kunne tenkt meg å kjøpe. Om de har utviklet det meste selv og begynner leveranser i november, er det ikke en bil jeg ønsker å kjøpe eller eie.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

JorgenM

Jeg slengte nå inn en reservasjon, men det er selvsagt mye som er usikkert enda. Bakseteplass bl.a. (har 3 unger).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hELgenen

Plassen bak så bra ut. Er mer bekymret for generell driftsikkerhet og lydisolering. Dvs..det så ut som manglende gummipakninger her og der. Og dette med så mange vinduer som er elektriske  høres ut som en risiko for feil. Kult,men jo mer som kan gå galt osv.

Ellers likte jeg designet.Mange gode fornuftige praktiske elementer der de bør være på en bil. F.eks ulakkerte plastkanaler langs sidene,bak og over hjulbuene gjør en dette til en bil det er enklere å holde pen vs lakkerte elementer. Faste brytere for AC er mer praktisk selv om det er billigere å bare putte de inn i en skjerm. Ellers er jeg ikke for solcellepanel da gevinsten trolig er marginal og selve panelene kilde til mulig feil...

Men oppsummert en spennende bil som definitivt kan havne i min garasje om 1-3 år

JorgenM

Ja det med California mode og vinduene bak er ren gimmick desverre.
Med krok og vinterhjul ender man trolig opp rundt 700k og det synes jeg uansett er en grei pris for hele pakka.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

casall

Krok er ikke inkludert? Vinterhjul, levering og krok for 75k? E

hELgenen

75K for krok og vinterhjul...
Høres ut som en uvettig pris...

JorgenM

Vinterhjul er da vel gjerne 40-50k. Krok sikkert 10k+.
Tviler på at krok er inkludert. Er nok kun klargjort for krok som er inkludert, slik som på andre biler.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hELgenen

Fisker Ocean er vel en bil i prisklassen ID.4,Model Y,Polestar 2 osv. 20-25k er da vanlig pris på et sett med vinterdekk.
Hengerfeste rundt 10-15k. Så sett i dette lyset så burde man jo få både dekk og feste til 30-40k. Startpris er satt til 372.000 og opp mot rett over 600k for full pakke..i denne prisklassen tviler jeg på dekk til 50k++

Henrik Fisker sier at der de vil ta ut marginer er på software. Mao kan det nok koste en del på funksjoner i selve bilen...Litt sånn Tesla FSD tankesett der man må punge ut for populære funksjoner...Om man må betale FØR det kan leveres slik som Tesla gjør er dog uklart enn så lenge..

Men 50k++ for vinterdekk og hengerfeste er uansett ekstremt heftig om det skulle ende med det på en "volum" modell slik som Fisker faktisk sier Ocean skal bli. Det snakkes jo om 1mill++ biler...

LFC

Enig. 20" til Polestar koster f.eks 24.000,-
De blir neppe dobbelt så dyre uten moms.
Da kjøper man selvsagt uoriginalt til halve prisen.

Lurer på hvor mange Nordmenn som har betalt $250.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

JorgenM

Hvis det var ca 2% norske av totalt 40k bestillinger for en stund siden så kan man regne ut det. Nå har det nok kommet mange ekstra de siste dagene (som meg selv).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

chargedup

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. mars 2022, klokken 16:43
Men 50k++ for vinterdekk og hengerfeste er uansett ekstremt heftig om det skulle ende med det på en "volum" modell slik som Fisker faktisk sier Ocean skal bli. Det snakkes jo om 1mill++ biler...
Volummodell og millioner av biler var noe Henrik twitret var viktig for at bilen skulle prises lavt og da han hintet til at bilen skulle bygges på MEB plattformen (https://insideevs.com/news/434294/fisker-to-use-vw-meb-platform/ ). Dette har de i ettertid gått bort fra og tweeten er, såvidt jeg kan se, slettet. Jeg har ikke klart å finne hvor mange Ocean Fisker som skal produseres årlig, har noen andre det? Det eneste jeg har klart å finne er at Magna ifølge google har produksjonskapasititet på 200' biler i året totalt i 2018 (i 2020 produserte de totalt 116' biler ihht dokumentasjon fra Magna). All denne kapasiteten (200') går garantert ikke til Fisker ettersom de produserer 7 andre biler der pr nå (og evt noen få andre "håndlagde" biler som Feyr). G klasse (som også produseres av Magna) stod alene for over 40' biler fra Magna i 2021 og det er vel venteliste til 2024 på G-klasse, så man kan ikke forvente at Ocean blir prioritert høyere enn andre. Ocean blir med andre ord ingen model 3 eller MEB i produksjonsvolum, selv om Henrik har tweetet det. Pear skal bli en høyvolumsproduksjonsbil med minst 250' biler i året fra Foxconn ihht Fisker og så får vi se hva som blir realiteten når den nærmer seg...

Priser de vinterhjul som feks Jaguar/Porsche med flere valgmuligheter til latterlig høye priser eller som feks Kia/Tesla med 1-2 alternativer med priser rett over 3 part? Jeg tipper et sted imellom, samtidig som man må legge på MVA hvis man ser for seg toppmodellen og da er ikke 40-50' for feteste vinterhjul umulig. Porsche tar 145' for CT design felgene ink MVA i Norge (etter bilen er tatt ut, så derfor ink mva) og de koster ca 65' ink norsk MVA i Tyskland.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Herwitz

I et intervju med Broom sier Fisker at de satser på 40-50.000 produserte biler i 2023.

https://www.tv2.no/a/14386770/
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

hELgenen

Og i dette intervjuvet :

https://www.youtube.com/watch?v=8WzIAiOcFAE

Nevner han ca en million biler pr år - se ca rundt 5.20

Dette intervjuvet, 4 dager gammelt, er også vesentlig nyere enn hva Broom var ute med i November i fjor.

Det er dette jeg tok som utgangspunkt når jeg reagerte på disse prisene på vinterdekk og krok som ble servert tidligere i tråden. Skal man lage en "folkebil", må man også operere med "folkepriser" innenfor visse rammer.

Når en bil vekker interesse så liker jeg å lete etter informasjon, og i dette intervjuvet så blir vi litt mer kjent med personen og vi får også vite litt om planene og hvilken prisstrategi de vil ha fremover...

chargedup

Fisker er kjent for å være veldig optimistisk (mer enn Musk?) og 1 mill biler er helt umulig å få til hos Magna Steyr uten at det bygges mer fabrikk. 40-50' høres mye mer realistisk ut ift kapasitet på fabrikken. Dette som er vrient med Fisker og andre oppstartsselskaper. Vanskelig å få noe faktabasert info, kun uttalelser fra sjefen som de sjelden blir stilt til veggs for. Hvis noen hadde spurt Henrik om hvordan han skal klare å produsere 1 mill biler på en fabrikk som kun klarer 200' hadde han sikkert svart at 1 mill er i 2030.... Synd det ikke finnes journalister eller youtubere som gidder å gjøre litt research på forhånd og kan kontre med eksempelvis produksjonskapasiteten til Magna. Merk at jeg ikke har sett noen av videoene som har blitt publisert de siste ukene Henrik har vært med på, bortsett fra 3 min i klippet helgenen linket til.

I intervjuet som helgenen linket til sier han også at i Europa har Danmark flest forhåndsbestillinger med over 1000 biler, Storbritania på 2. plass og Norge på 3. plass. Dette er nok en bil som har mest forhåndsbestillinger fra USA, er jo også der den har blitt markedsført mest. Nordmenn, inkl meg selv, er nok litt mer skeptiske (han har fått noen halvveis negative artikler i norsk presse tidligere).

Sorry for at jeg har en veldig negativ vinkling mot Fisker i mine innlegg. Ocean er en bil som passer meg veldig bra, men så og si samtlige uttalelser og pressemeldinger som har fått medieomtale før 2021 har tidligere vist seg å være oppdiktet. Jeg er spent på hvordan uttalelsen med 1 mill produserte Ocean i året vil stå seg i 2023...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA