Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegenerasjon batterikapasitet?

Startet av JRF, fredag 21. januar 2022, klokken 18:57

« forrige - neste »

JRF

Hei. Har en 2015 e-golf, og den er jo oppgitt til 21,8 kw/t tilgjengelig kapasitet. Har aldri testet dette selv før, men i dag kjørte jeg den helt til estimert rekkevidde var på 0 pluss kanskje 500 meter oppoverbakke også koblet til zaptec lader. Etter 6 timer stoppet laderen med 19,61 kw/t levert i følge zaptec portalen. Er det noen som har erfaring med hvor mye en førstegenerasjon e-golf lader fra tomt batteri? Og oppgir zaptec laderen levert energi fra nettet, eller hvor mye som har kommet inn på batteriet (for det er vel noe tap imellom der)?

Og hvis det stemmer at jeg har 19,61 kw/t igjen på batteriet betyr det da at jeg har tapt 10% fra den tilgjengelige 21,8 kw/t kapasiteten eller at jeg har tapt 18,3% fra den fulle 24 kw/t kapasiteten til batteriet? Eller enda mer hvis den leverte energien er fra nettet, og ikke inn på batteriet etter tapet i ladekrets.

Svk

Det er jo tilgjengelig kapasitet du må ta høyde for.
Batteriet var sikkert ikke helt tomt. Hadde du skilpadda fremme?
Høres ut som batteriet ditt fortsatt har bra kapasitet

Orbit

Tallet Zaptec rapporterer er hva som ble levert fra nettet. Energi  inn på batteri er typisk 10% lavere. Dersom batteriet er kaldt, er tilgjengelig kapasitet uansett redusert - i tillegg til eventuell degradering. Skal du få et realistisk estimat må du måle på varmt batteri (20-25 grader).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Marzo

Du kan ikke kjøre på den nedre bufferen og kan ikke lade over den øvre bufferen.
Det er derfor 21,8 du kan ta utgangspunkt i.

Det er noe varmetap så hva laderen gir og hva batteriet mottar har et avvik, 10% var mye men sannsynligvis 5% på hjemmelading.
På vinteren med kaldt batteri så er også kapasiteten redusert noe.
Tar man alt dette med i beregningen virker det som du har god kapasitet på batteriet.

Orbit

#4
Sidespor: Største energitapet ved hjemmelading er i AC/DC-omformeren i bilen. Jeg har målt tap i bl.a VAG sine ladere, og det ligger på 6-12% - kun for AC/DC-omformeren. Største prosentvise tap for en ved lading på 6A. Typisk må en over 12A for å få lavest mulig tap. I tillegg kommer ladetap i batteri, samt effekt til evt batterivarming og sirkulasjonspumper. Så jeg tror at 10% tap er næmere sannheten enn 5%.

I følge EV-database, så er tapet på 10% på 33 kWh e-Golf (dvs etterfølgeren).
Sitat fra: https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-GolfWLTP Ratings
Range    232 km
Rated Consumption    153 Wh/km
Vehicle Consumption    138 Wh/km

Rated = official figures as published by manufacturer. Rated consumption and fuel equivalency figures include charging losses.
Vehicle = calculated battery energy consumption used by the vehicle for propulsion and on-board systems.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA