Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor Trend prøvekjører Model S

Startet av El rayo, mandag 27. august 2012, klokken 20:03

« forrige - neste »

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

foxy

veldig bra  - ikke ofte man leser slike uten at fordommer skinner gjennom eller skribenten har rosa el-briller på seg ( eller eier TSLA aksjer)!
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Oppunder 40 mil i kupert motorveiterreng og cruise-kontroll innstilt på rundt 105km/t er bra nok for meg.
Testen understreker at bilen er avhengig av et bra ladenettverk for de som skal kjøre fort og langt (eks nedover E6 i Sverige hvor man gjerne kan ligge i 130-140). For land som Norge hvor avstandene er mindre og snitthastighetene mye lavere er bilen derimot mer enn god nok for de aller fleste.
I følge denne grafen får man svært godt betalt for å kjøre pent.
http://www.teslamotors.com/en_CA/blog/model-s-efficiency-and-range

Til Trondheim mener jeg å huske at snittfarten min pleier å være 70-75km/t. Med pen kjøring kommer jeg antakelig frem uten stans. Med hard kjøring må jeg ta en 10 min ladepause et eller annet sted.

Jeg ville ikke valgt bilen med 40 eller 65 kw batteri uten å vite hvor Teslas ladere kommer i Norge.

Testen viser at Tesla har en vei å gå på enkelte punkter, samtidig som de ligger milevis foran konkurrentene på andre områder.

Det var interessant at de mener bilen er så stille at den er mer i retning av Rolls Royce enn AMG Mercedes. I lave hastigheter er bilen naturlig nok i en egen klasse, men i høyere hastighet hadde jeg forventet at den var helt normal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. august 2012, klokken 10:57
Jeg ville ikke valgt bilen med 40 eller 65 kw batteri uten å vite hvor Teslas ladere kommer i Norge.

Spesielt siden 40kWh batteriet ikke støtter Teslas "SuperCharging" ;)
Men vi får vel håpe på at 22kWh eller gjerne 43kW trefase-lading blir tilgjengelig ved siden av hurtigladerne (og gjerne mange andre steder også).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#4
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. august 2012, klokken 11:31
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. august 2012, klokken 10:57
Jeg ville ikke valgt bilen med 40 eller 65 kw batteri uten å vite hvor Teslas ladere kommer i Norge.

Spesielt siden 40kWh batteriet ikke støtter Teslas "SuperCharging" ;)
Ja 40kw i Model S uten mulighet for skikkelig hurtigladning høres ikke så interessant ut. 60kw kan fungere bra med hurtigladerstøtte, og et bra utbygd hurtigladernettverk. Men hvor laderne plasseres er fortsatt i det blå (jeg har merket på kartet hvor jeg kunne tenke meg å få ladere).

Det er klart man vil kjøre rundt med mer vekt enn nødvendig når man velger det største batteriet, men jeg er tilhenger av å fylle opp tanken fordi det er lurt der og da, ikke fordi man må. Eksempelvis fyller jeg nesten alltid tanken på Passaten når prisen er lav, selv om tanken fortsatt er halvfull(og har 6-700km rekkevidde). Jeg fyller når prisen er lav fremfor når tanken er tom. Resultatet er at jeg aldri trenger å tanke når dieselen ligger på 13,50-14,50. Fyller stort sett alltid nede på 12-12,50.

Viktig å kunne fylle fordi det er lurt, ikke fordi man må. Det samme gjelder batteriet :)

Hvor mange Kw leverer J1772 pluggen i hurtigladerne i Norge i dag?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#5
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. august 2012, klokken 12:50
Hvor mange Kw leverer J1772 pluggen i hurtigladerne i Norge i dag?
De fleste hurtigladere kan gjennom CHAdeMO pluggen i hurtigladeren normalt levere opp til 50 kW (liten k stor W) styrt av ladekontroller som sitter i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GliX

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. august 2012, klokken 12:50
Det er klart man vil kjøre rundt med mer vekt enn nødvendig når man velger det største batteriet, men jeg er tilhenger av å fylle opp tanken fordi det er lurt der og da, ikke fordi man må.

Mener å ha lest at de to største batteriene faktisk veier like mye, og at det legges balast til i det minste for å opprettholde vekten. Forklaringen på dette var visstnok noe med kollisjonstesting og oppsett av hjuloppheng eller noe slikt.

Espen Hugaas Andersen

De to største batteriene har like mange celler. Det aller største har bare nyere, bedre celler. Forskjellen i vekt mellom de forskjellige cellene er minimal, kanskje noen kg.

Det jeg har hørt er at den minste pakken vil ha ballast, men jeg er ikke like sikker lengre. Jeg tror ikke Tesla har sagt noe offisielt, så det er mulig det er kun et rykte. De vil ikke begynne å levere noen 40 kWh batteripakker før i 2013, så det er ikke sikkert vi får vite det før da.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


kjølholdt

Men 1 million kan jo ikke topp modellen koste,  85 kWh batteri og signatur utgaven mer snakk om 700 tusen ?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

GliX

Jeg synes fra-priser på rundt NOK 500.000 hørtes litt stivt ut også. Krysser fingrene for at det ligger noe lavere enn det, særlig mtp. at Norge blir det billigste landet i Europa å kjøpe bilen i.

Noen som vet noe mer om de $7,500 de får i fradrag i USA? Dersom dette er å betrakte som momsfradrag eller tilsvarende blir det vel samme pris for utenlandske kunder når bilen skal eksporteres? Selvfølgelig må det kompenseres for evt. andre garantiordninger, tilpassing til europeisk marked osv.

jkirkebo

De $7500 kan du glemme, det er et skattefradrag. Gjeldende innstegspris blir $57400 + EU-tillegg. Ut ifra erfaringene ang. prising i Kanada vil jeg tro EU-tillegget ikke blir så stort, rundt 10% er kanskje realistisk. Med dollarkurs på 5,83 blir det da en startpris på 370k. Over 400k tror jeg ikke noe på, da må de legge på 20% på prisen og det stemmer dårlig med offisielle uttalelser ang. prispolitikk. Over 500k startpris kan vi bare glemme, det er et påslag på 50%.

En mer eller mindre fullastet P85-modell koster ca. $100k i USA, norsk pris blir da kanskje i området 650k. Neppe over 700k. 1 million ville betydd påslag på over 70%...

Kommer jeg under 700k med trefase-lading, vinterdekk, HPWC eller ekstra UMC og alt annet utstyr unntatt ekstra bakseter og hattehylla skal jeg ikke klage.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 28. august 2012, klokken 22:15
Men 1 million kan jo ikke topp modellen koste,  85 kWh batteri og signatur utgaven mer snakk om 700 tusen ?
Jeg tror Embret som skrev artikkelen har kopiert ukritisk fra Finn.no annonser. Ferdinand motor skriver i sin annonse at Tesla er sitert på en startpris oppunder 500" og at performance modellen koster det dobbelte av innstegsmodellen. Hvor de har startpris på oppunder 500" fra aner jeg ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Mitt tips er at de bruker omtrent 370k som egentlig startpris, men siden biler på det norske markedet generelt har godt med utstyr så ser de at rett under 400k type 395k eller 399k er en god utropspris. Dermed legger de på litt mer utstyr, kanskje de minst verdifulle delene av tech pakka og reduserer prisen noe på tech pakka med redusert innhold. Siden jeg tviler på at noen vil klage på en pris på 400k tipper jeg Tesla ikke vil legge seg lavere enn det. De kan jo uansett gå ut med godt under 500k se her den koster bare 400k i basismodell :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på onsdag 29. august 2012, klokken 08:07
Mitt tips er at de bruker omtrent 370k som egentlig startpris, men siden biler på det norske markedet generelt har godt med utstyr så ser de at rett under 400k type 395k eller 399k er en god utropspris. Dermed legger de på litt mer utstyr, kanskje de minst verdifulle delene av tech pakka og reduserer prisen noe på tech pakka med redusert innhold. Siden jeg tviler på at noen vil klage på en pris på 400k tipper jeg Tesla ikke vil legge seg lavere enn det. De kan jo uansett gå ut med godt under 500k se her den koster bare 400k i basismodell :)

Hvis noe mer blir standard tror jeg heller det er skinninteriøret, siden man ikke får setevarmer og oppvarmede sidespeil sammen med stoffinteriøret. Slik har det ihvertfall blitt i Kanada.

Det vil dra opp prisen 9-10.000 kroner.

Blir noe mer standard så gjetter jeg på Xenonlys. Det ville ihvertfall vært min prioritering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA