Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og glatte veier

Startet av oysf, fredag 21. januar 2022, klokken 11:02

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Høres ut som storm i vannglass fra noen som ikke har erfaring med TMY på vinterføre. Jeg prøvde demobil en helg med drittvær og merket nesten intet. Jeg kom på isføre i løpet av turen. Der la jeg inn terrengmodus og bilen var stødigheten selv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

keepitsimple

Men er den dårligere enn andre elbiler på glatta? Jeg har jo for eksempel null problem å kjøre Model S 75D. Det er jo bare å være forsiktig når du løfter på gassen. Min erfaring med bmw 3 serie eller volvo 240 er noe helt annet. Da har jeg fått slepp og sleng på rett vei.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

tykkmann

Ut av rundkjøringa i dag tidlig fikk jeg voldsomt sleng på bilen. Kjørte i chill mode.

Nei, jeg kjørte ikke fort og jeg gassa ikke på da jeg skulle ut av rundkjøringa. Bare BS når folk skriver at dette handler om førere som ikke klarer å håndtere MY. Dette skjedde ikke med Tesla M3 og heller ikke Tiguan 4Motion, så noe er det jo.

lars667

Sitat fra: keepitsimple på søndag 23. januar 2022, klokken 17:15
Men er den dårligere enn andre elbiler på glatta? Jeg har jo for eksempel null problem å kjøre Model S 75D. Det er jo bare å være forsiktig når du løfter på gassen. Min erfaring med bmw 3 serie eller volvo 240 er noe helt annet. Da har jeg fått slepp og sleng på rett vei.

Tja, opplevde en bakhjulsdrevet 2013/14 model S som mer stødig på glatta. Firehjulstrekken er vel noe annerledes satt opp på en D også. Der vil du ha mer kraft fra framhjulene når du er i marsjfart, om jeg ikke tar feil.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

daktari

Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.

Vi må jo ta i betraktning at alle Y har splitter nye dekk for sesongen, mens gamle ICE jo hadde gammel dekk-tech svarende til årsmodell. I nesten alle tilfeller vil regen ha kraftigere bremseeffekt enn motorbrems, avhengig av gir, altså under normale forhold (turtall 2-3000).

Har man et valg om "terrengmodus" som default modus ved oppstart? Forøvrig er det jo bra de har justert software slik at man kan oppdatere seg vekk fra problemet?, men burde vel vært luket ut i testfasen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Duggur

Har snoket en del på forumet her i opptakten til kjøp av MYLR, og lager meg nå en bruker for å gi litt perspektiv til andre potensielle Tesla-eiere.

Denne saken om at bilen er "farlig" på glatta, med dertilhørende nyhetsoppslag etter kommentarer i sosiale media, gjorde i alle fall min samboer direkte bekymret mens vi ventet på bilen. Og henger man på forumet her blir man i alle fall ikke mindre betenkt.

Så noe av det første jeg gjorde da vi fikk bilen rett før jul var å teste dette ut i praksis. Både med "gammel" og ny SW. Har kjørt i uværet som har herjet nå, på skikkelig nullføre-slush, på is og snø.

Ned fra huset mitt har jeg en ganske lang og semi-slak bakke som ender i en 90-grader sving, med mange fartsdumper på veien. Her har jeg testet å slippe pedalen før fartsdumpene i alt mulig vintervær, og typisk pleier det å være veldig glatt på dette strekket. Med min forrige bil, en hybrid-passat, har jeg titt og ofte regelrett sklid metervis rett fram. I slikt føre opplever jeg også at Teslaen sklir noe, i likhet med det meste annet vil jeg tro.

Men, og kanskje dette er mer opplevd enn reelt, så mener jeg at bilen på gammel SW absolutt "hogget" mer til når jeg slapp gasspedalen, kontra nå - og det i chillmode.

Ellers må jeg rett og slett gå aktivt inn for å få sleng på bilen, noe jeg heller ikke har klart i vanlige byhastigheter - men jeg har fått den til å sige litt ut før den planter seg veldig godt og trygt igjen. Kjører også kun i standardmodus nå.

Jeg har også forsøkt meg oppover testbakken min på glattføre hvor jeg har gitt på gassen for å frempovosere logring - og igjen klarer jeg ikke å få bilen til å være mer nervøs enn andre biler jeg har kjørt. Kanskje mer motsatt.

Så er Teslaen "farlig" på glatta? Vel, glatt føre er i seg selv farligere, og krever oppmerksomhet. Min egen erfaring gir meg ingen grunn til å tro at Teslaen er farligere på glatta enn typisk bil på norske veier. I retrospekt er jeg kanskje litt takknemlig for skremmeriet, da det har fått meg til å mer aktivt lære meg bilen å kjenne.

elhansen

Har virkelig fått prøvd bilen på is og snø denne siste tiden. Ja det kan hende den slipper lettere hvis du løfter beinet rett av pedalen, men erfaringen min er at du egentlig ikke rekker å tenke på det før bilen har ordnet opp.
Regen er sterk og uvant i forhold til den andre el bilen jeg har. Når det er sagt er jo bakhjuls og forhjuls drevne biler helt forskjellig å kjøre på glatta og krever litt trening mellom skifte.
Jeg synes det er lettere å ha kontroll på en bakhjulsdreven bil, selv om den kanskje slipper litt før - evt om jeg tråkker litt mer på nettopp for å bruke driften bedre. Når en forhjulsdreven bil slipper, så er det egentlig bare å vente på at farten går ned så man kan få tak igjen.
Jeg har kommet dit at jeg nå heller tar Y på glatta enn den andre el bilen som har forhjulsdrift. Uavhengig av 4x4 eller ikke.

daktari

#53
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
Rett i skyttergraven?
Jeg har overhodet ikke vært negativ. Jeg er nysgjerrig og ønsker analysere saken og har stilt spørsmål. Istedetfor å svare angriper man de som stiller spørsmål og idiotforklarer sjåfører som sier det er uvant. Det var jo t.o.m. en dame som klarte å komme i avisen pga. dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Autowinder

#54
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.

Mange brønnpissere på Teslafora rundt om, få dem frem i lyset.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
Rett i skyttergraven?
Jeg har overhodet ikke vært negativ. Jeg er nysgjerrig og ønsker analysere saken og har stilt spørsmål. Istedetfor å svare angriper man de som stiller spørsmål og idiotforklarer sjåfører som sier det er uvant. Det var jo t.o.m. en dame som klarte å komme i avisen pga. dette.
Er dette din måte å stille spørsmål på?
sitat daktari:
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Da er det ikke rart at du blir misforstått. Jeg oppfatter det mer som en påstand og spekulasjon. Og som du nå sier selv.... noe du kanskje ikke vet så mye om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Det er bare å gi opp. Agendaen er svært tydelig spør du meg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 21:29
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 21:08
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 17:57
Mitt scenario er jo teoretisk. Dette har blitt eb snakkis her og på nett fordi eiere rapporterer problemer.
Jeg opplevde ikke problemer med 21 model 3 forrige vinter.....
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende og avslørende. Du uttaler deg altså ganske skråsikkert negativt og skeptisk til TMY, til uten å ha erfaringer selv? Ikke rart at en fjær blir til 10 høns. Det er slikt som får meg til å mistenke at noen har en agenda med sine kommentarer, og det er ikke å gi gode råd til personer som søker info.
Rett i skyttergraven?
Jeg har overhodet ikke vært negativ. Jeg er nysgjerrig og ønsker analysere saken og har stilt spørsmål. Istedetfor å svare angriper man de som stiller spørsmål og idiotforklarer sjåfører som sier det er uvant. Det var jo t.o.m. en dame som klarte å komme i avisen pga. dette.
Er dette din måte å stille spørsmål på?
sitat daktari:
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Da er det ikke rart at du blir misforstått. Jeg oppfatter det mer som en påstand og spekulasjon. Og som du nå sier selv.... noe du kanskje ikke vet så mye om.
Det var et forsøk på å beskrive en teknisk årsaksammenheng til at noen sier bilen logrer når de går av gassen. Det hadde vært interessant å diskutere det tekniske her. Jeg sier ikke at det skjer eller ikke skjer, jeg beskriver hva som kan være årsakssammenheng og hva som kunne vært løsningen hvis det var sånn.

Som vanlig har noen fans total benektelse av at dette overhodet oppleves av noen som helst - kanskje fordi de aldri har opplevd det selv - bra for dem. Men at man da automatisk må idiotforklare alle andre eller tillegge folk skjulte agendaer, det er jo trist at det ikke går an å diskutere på et noe mer avansert nivå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Kom til å tenke på en sang nå..... Ro ro til fiskeskjær....
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Så lenge man spør saklig , så kan man vel få et saklig svar i stedet for å de-raile hele tråden til kjeklekonkurranse...

Spørsmålet traff ikke IMO, som forklart tidligere, utfordringen før siste oppdatering var når folk kjørte bilen som en drivstofftilførsel på glatt føre.

La det være med det. Ellers prioriterer både BMW i4 og Arya nedbremsing med bakhjulene, blir interessant hvordan de løser vinterføre. Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA