Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og glatte veier

Startet av oysf, fredag 21. januar 2022, klokken 11:02

« forrige - neste »

oysf

Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Vil isåfall ha piggdekk, vil dette hjelpe noe? Er det noen av kjøremodusene som er bedre enn andre?

panser

Funker fjell. Bare lær deg hvordan regenereringen responderer, så skal du se at den holder seg godt på glatta.

I en vanlig fossilbil slipper man gjerne gassen helt før en sving eller ned en brattere bakke, og bare triller. Prøver du det samme på model y så bremser den raskt opp og kommer ut med rompa. Wattpedalen må slippes roligere ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klykken

Vi har Y med piggdekk. Ja, den slipper litt på rumpa da den er primært en bakhjulstrekker, men den henter seg inn på millisekunder. Jeg mener med min erfaring at du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta. Den sitter som støpt og er en veldig forutsigbar bil på vinterføre synes jeg. I tillegg har du terrengassistent som sørger for permanent 4x4 på steder som har tøff fremkommelighet. Sistnevnte bør ikke brukes på dagligkjøring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kires

Enig med de andre over. Kjører til fjells et par ganger i måneden og aldri noe problem. Kan nok få ut rumpa hvis man slipper opp pedalen så fort man kan men unngår du det er ikke det noe problem. Har du en veldig bratt og glatt bakke kan du sette bilen i terrengmodus, da blir det jevnere trekk foran og bak.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

lars667

Den funker bra. Bruk chill mode om vinteren, og terrengmodus på helt marginalt føre med holke osv, hvor du vil sikre deg grep fra første millisekund. Kjøpte meg sånne S3XY buttons for å skru av regen osv, men det var bortkasta til det formålet. Piggdekk vil gi deg noe mer marginer  på blåholke med vann, selvfølgelig. Men det går fint med piggfritt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Stjerneglis

Sitat fra: Klykken på fredag 21. januar 2022, klokken 11:27
...du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta...

Haha, veldig bra beskrivelse Klykken  :laugh:

Terrengmodus er forøvrig mulig i benytte i alle hastigheter. Dette står i instruksjonsboka. Den kobler ut antispinn og muligens automatisk nødbremsing, men beholder antiskrens på. Hvem trenger antispinn når man får permanent 4WD?

Den eneste ulempen jeg kommer på er økt strømforbruk, men det er absolutt verdt det på veldig glatte veier.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Radial

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 21. januar 2022, klokken 12:55
Sitat fra: Klykken på fredag 21. januar 2022, klokken 11:27
...du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta...

Haha, veldig bra beskrivelse Klykken  :laugh:

Terrengmodus er forøvrig mulig i benytte i alle hastigheter. Dette står i instruksjonsboka. Den kobler ut antispinn og muligens automatisk nødbremsing, men beholder antiskrens på. Hvem trenger antispinn når man får permanent 4WD?

Den eneste ulempen jeg kommer på er økt strømforbruk, men det er absolutt verdt det på veldig glatte veier.

Antispinn kobles langt ifra ut, men du får lov å spinne mer før det kobler inn.
Bremsene går aktivt, for det er slik Y flytter moment fra venstre til høyre og visa versa pr aksling.

Men slik flytting av moment krever at hjulet får lov å spinne, derfor reduseres funksjonen av antispinn.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Regen

Vurderer en Y. Er denne terrengmodusen på alle modeller, eller bare på Performance?
TM3 2021 LR hvit

RuneW

Sitat fra: Klykken på fredag 21. januar 2022, klokken 11:27
Vi har Y med piggdekk. Ja, den slipper litt på rumpa da den er primært en bakhjulstrekker, men den henter seg inn på millisekunder.

Det er min erfaring også, men de millisekundene er nok til å gi meg et støkk - i alle fall i starten på vinteren.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Sitat fra: Regen på fredag 21. januar 2022, klokken 13:07
Vurderer en Y. Er denne terrengmodusen på alle modeller, eller bare på Performance?
Y long range har den iallfall. Det gjenstår å se om performance har den. Vil anta det.

Autowinder

Kjørt TM3 og TMY på glatta (egentlig alle 20 siste åra med piggfritt) og mye på fjellet 930moh med is, tidvis ubrøyta og svingete svært bratte veier opp dit. Har også en Tiguan 4motion og merker ingen forskjell på fremkommeligheten på de to bilene. Null problemer med Teslaene. Er du redd for våt is, er det bedre å ha med et kjettingpar, selv om jeg ikke har hatt behovet.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

emurof

Sitat fra: oysf på fredag 21. januar 2022, klokken 11:02
Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Jeg skjønner ikke hva de snakker om. Kan det være en feil på enkelte biler? Har hatt null problemer på glatt føre med noen av Teslaene min.

Tror heller det er snakk om folk som ikke gjør seg kjent med bilen, og som ikke kjører etter forholdene.

Radial

Sitat fra: emurof på lørdag 22. januar 2022, klokken 17:40
Sitat fra: oysf på fredag 21. januar 2022, klokken 11:02
Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Jeg skjønner ikke hva de snakker om. Kan det være en feil på enkelte biler? Har hatt null problemer på glatt føre med noen av Teslaene min.

Tror heller det er snakk om folk som ikke gjør seg kjent med bilen, og som ikke kjører etter forholdene.

Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

DagfinnN

Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:10
Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.
I så fall er det bare å bruke terrengmodus. Den virker i alle hastigheter. Null problem.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA