Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og glatte veier

Startet av oysf, fredag 21. januar 2022, klokken 11:02

« forrige - neste »

REN-BIL

Vet ikke med Y, men har kjørt mye 3 på ordentlig vintervei og fjell. I starten var jeg også litt i stuss på rumpa ut typisk ved oppslipp av gass før sving. Krever en litt annen kjørestil, men du verden så morsomt og trygt det føles, selv om det er en skranglekasse uten like -knirker i alt fra glasstak til ratt...

Radial

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:22
Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:10
Spørsmålet blir hvilke Tesla'er du har kjørt da...
3 og Y er ikke som S og X.

Slipp med ræva er høyst reell uten terrengmodus på Y ihvertfall, særlig når batteriet er varmt og veien er skikkelig glatt, sammen med helling.
I så fall er det bare å bruke terrengmodus. Den virker i alle hastigheter. Null problem.

er en grunn til vi alltid bruker det når det drar seg til😄
Min preferanse, er at dette skulle vært valgfritt i form av litt slappere regenererering, så kunne terrengmodus vært noe du faktisk brukte når du virkelig ER i ulendt terreng og ikke i en feil-dosering på Ring3.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Hvis du refererer til erfaring med høykompresjons RWD V8 (eller mer) med Manuell (altså ekstremt sjeldent), så er jeg enig med deg. Alle andre motorkonfigurasjoner vil neppe oppføre seg slik, er rett og slett ikke nok motorbrems.

Det som er poenget er, det må jo ikke være sånn. Det bør her være valgfrihet på regenererering, noe som alle andre produsenter har - som ikke en eneste en klager på 😄

Terrengassistenten er hyppig brukt her når været drar seg til, det er bare merkelig at verdens mestselgende el-bil produsent ikke ser sine logiske brister rundt glatt underlag.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JLindberg

#18
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.

Men det er sant at hvis man har fullstendig styr på hvordan man skal kjøre bilen så er den ikke «farligere» på glatt føre enn andre biler. Men nå selges det tusenvis av Model Y hver måned og jeg tviler veldig på at det er alle eiere (og samboere til disse nye eiere) som har 100% kontroll på hvordan Model Y skal kjøres på glatt føre.

daktari

Det heter jo "brekk-sladd" av en grunn. Saab, som hadde brekk på forhjula, var jo litt kjedelige på vinteren...
Men regenererer Y mer på bakhjulene enn forhjulene?

Jeg skjønner jo at ID.4 rwd gjør det, men forventer egentlig at de balanserer slik at man unngår at hjula mister grep. En AWD bør vel alltid regenerere mer foran enn bak?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#20
Sitat fra: daktari på lørdag 22. januar 2022, klokken 23:54
Det heter jo "brekk-sladd" av en grunn. Saab, som hadde brekk på forhjula, var jo litt kjedelige på vinteren...
Men regenererer Y mer på bakhjulene enn forhjulene?

Jeg skjønner jo at ID.4 rwd gjør det, men forventer egentlig at de balanserer slik at man unngår at hjula mister grep. En AWD bør vel alltid regenerere mer foran enn bak?

Ja, i "vanlig modus" regenererer den mest bak, men når du nevner det så føler jeg ikke den gjør det så mye etter siste oppdateringer. Det samme er oppoverbakker...vanligvis pleide ikke 4WD (foran) å koble inn særlig før glepptak, mens i dag kjørte jeg på is uten å føle glepptak. For en måned siden var det nødvendig å skru på Terrengassistent (som gjør den til permanent 4WD). Kanskje de har koblet opp mot temperatur eller noe.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

...og bare så det er sagt: med to tastetrykk -> Terrengassistent og ContinentalVikingContact7 PIGGFRITT så er Model Y den BESTE vinterbilen jeg har kjørt, til og med omtrent på klunk is ned bakker. Vet ikke hvordan den får det til, men den funker.
MYE bedre enn Model 3 (som ikke har terrengmodus).
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Sitat fra: Radial på lørdag 22. januar 2022, klokken 19:49
Min preferanse, er at dette skulle vært valgfritt i form av litt slappere regenererering, så kunne terrengmodus vært noe du faktisk brukte når du virkelig ER i ulendt terreng og ikke i en feil-dosering på Ring3.

Du vet du overdriver noe veldig nå og skremmer bort kjøpere som vurderer TMY. INGEN har vel behov for å kjøre med terrengmodus påslått på ring 3 fordi det er feildosert ???
Unødvendig. Like unødvendig som å bruke terrengmodus på andre dager enn de med helt ekstreme føreforhold enkelte uveisomme steder. Dette hadde ikke vært tema om TMY ble levert uten terrengmodus.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

keepitsimple

Ja jeg ble litt i tvil nå. Jeg vil ikke ha samme oppførsel som for eksempel bmw 3 serie. Det vil ikke fungere for konen og jeg syns det er unødvendig.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Autowinder

Siden du har eller har hatt TMS kan jeg love deg at Tesla har ivaretatt og beholdt alle de gode egenskapene i Tesla DNA i modell Y også, selv om noen her inne lager mye oppstyr om lite. Det var kanskje én SW oppdatering som kunne forårsake sleng ved å gå raskt av fremdriftspedalen i en sving på våt is, akkurat som å bremse i samme situasjon. Dette ble rettet opp med ny SW oppdatering i løpet av noen dager.
Nå har jeg også kjørt over 30000km i BMW i3 som kun har bakhjulstrekk. Den hadde også en assistentmodus for ekstra glatt føre. Jeg brukte den enkelte ganger opp på vei til fjellet (500 høydemeter på 5 km vei) og det gikk suverent i 15cm nysnø. Jeg kjørte også bortimot alle BMW modellene med og uten xDrive på isbane ved Geilo feb 2017, så jeg skjønner godt hva du sikter til. Men du behøver ikke engste deg med hensyn til model Y.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

lars667

Det kan hende du skal prøve en på vinterføre. TMY og TM3 slipper lettere bak enn både halvgammel 3-serie og en Volvo 240, men ikke så lett som en Jeep Cherokee XJ uten firehjulstrekken inne hehe. Den får selvfølgelig hektet seg inn igjen i 99,9% av tilfellene... Problemet er uansett mindre med chill mode, og den kommer seg jo fram, men dette er en sak med TMY/3, og det gjelder så absolutt ikke bare for folk som har kjørt forhjulstrekk med 70 hester. Som en skriver over her, så virker det som det har blitt bedre med de siste oppdateringene. Så må en huske på at denne konfigurasjonen også er med på å gjøre TMY til en langt mer effektiv bil enn alle konkurrentene.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Autowinder

Feil: Om den henter seg inn i 99,9% av tilfellene, er det det samme som at den ikke henter seg inn i én av 1000 tilfeller og det er totalt uriktig og ville være katastrofalt for omdømmet om det hadde vært slik.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 10:56
Se på denne videoen vedr "snow mode"...

https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Automatic snow mode er vel ikke det samme som manuell Terreng Assistent, men det hjelper på glatte veier.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Stjerneglis

#29
Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 10:56
Se på denne videoen vedr "snow mode"...

https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Automatic snow mode er vel ikke det samme som manuell Terreng Assistent, men det hjelper på glatte veier.

Er du en kverulant eller? Hvem har sagt noe om at snow mode er terreng assistent!?

Dere etterlyser mindre regen på glatta, og snow mode hjelper på dette slik at man reduserer behovet for å aktivere terreng assistent.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA