Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Justere hovedlys, merkelig lysbilde

Startet av Radial, mandag 18. oktober 2021, klokken 11:57

« forrige - neste »

Radial

Hei

Fått ett par blink mot meg, og jeg ser nok at nærlyset er litt høyt justert.

Så stilte meg opp mot naboens garasje, og disse LED lampene har ikke noen "skrå" som mange vanlige lykter har. Greit nok.

Men den første "firkanten/segmentet' som bryter linja(fra venstre) er kraftig før det blir svakere med de 2-3 neste segmentene. Før lite opphold og kopi av samme lysmønster.

Skulle ikke lys-intensiteten vært motsatt? Svak-sterkere-sterkest, for å imitere vanlige lysmønster?

Noen som har litteratur på dette?

Fikk justert lysa noen hakk, ingen blinker mer, men syns lysmønsteret er merkelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TheNicelander

Hei.

Opplever mye av det samme.

Men kan addere til at automatikken for å senke fra høylys til lavlys(?) er langsom. Noe som medføre at en del biler i motgående fil blinker en.

Irriterende.


sjokomelk

Sitat fra: TheNicelander på mandag 18. oktober 2021, klokken 12:07
Men kan addere til at automatikken for å senke fra høylys til lavlys(?) er langsom.
Motsatt. Fjernlys bruker "litt tid" (mindre enn ett sekund) på å tenne alle diodene for å få en myk overgang fra nærlys. Når du går tilbake til nærlys kuttes alt momentant.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Han mener vel at automatikken blender ned for sent. Ikke at det tar lang tid..

Radial

Ja auto-high beam ga jeg opp fort.
Her er det "vanlig" nærlys jeg snakker om 🙂 blendetiden opp/ned med spaken er ikke noe problem syns jeg.

Magisk oppgradering lysmessig fra en som ikke har hatt annet enn halogen i 17år😄 men dette LED mønsteret syns jeg er merkelig designet, og skjønner det kraftige (høye) segmentet blender godt møtende trafikk siden det er Først og ikke sist fra min venstre. Med lavere lys, blir det selvsagt ikke like stort problem.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Det ser litt forskjellig ut på avstand. Den høye firkanten som tilsynelatende er i midten når en står rett foran en garasjeport er jo det feltet som er rettet mot høyre grøftekant fra venstre lykt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Etter en hyttetur hvor jeg ble liggende foran en kamerat sin Model Y (som blendet mye!) og deretter en kjøretur søndag kveld i en annen Y hvor jeg tydelig kunne se at høyre lys tidvis lyste inn i kupeen på bilen foran forsøkte jeg meg på å hjelpe sistnevnte eier med justering av frontlysene.
Begge hadde blitt blinket på nå og da, og jeg forstår veldig godt hvorfor.

Men - justering ble litt i hui og hast på gårdsplassen utenfor uten at bilen stod rettet mot en vegg. Startet "kalibrering" og deretter justerte jeg høyre lys ned noen knepp. Men uten en vegg å sjekke, og en eier som skulle av gårde ganske kjapt, er jeg nå usikker på om kalibrering uten vegg foran og noen "ca-justeringer" av høyre lys potensielt kan føre til et helt galt lysbilde.

Spørsmålet er om jeg må ta turen bort til Model Y eieren og kjøre en full kontrollert kalibrering på plant underlag mot en vegg, eller om noen knepp ned på høyre lys uansett holder greit.

Hva er erfaringen til dere med Y? Hvor mye måtte høyre lys justeres ned før det sluttet å blende? 3-4 hakk, eller må en justere mye mer enn det?
Og kan auto kalibrering uten at det gjøres mot vegg føre til merkelig lysbilde?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Justerte sånn ca etter vår i3 sitt lysbilde. Begge mot samme vegg. Antall knepp tror jeg kan variere fra bil til bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Jeg justerte TM3, som kom feiljustert, i et parkeringshus. Fant et sted hvor det var 15-20 meter til en personbil som stod samme vei og justerte opp til under bakruta. Passet fint veilangs også det. TMY kom bra justert.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA