Nå kjenner jeg ikke til hvilke standard det siktes til, men NEK 400 er vanlig å bruke i Norge.
Etter det jeg har forstått, er det en kommerisell standard for nye bygg som kan brukes i avtalerett:
Hvis jeg skal bygge nytt hus, kan jeg avtale med elektrikkeren, at han skal følge NEK 400, for at jeg skal slippe å passe på så mange detaljer om hva som skal gjøres.
Personlig vil jeg nok ønske meg separat kurs til hver biloppstillingsplass, hvis jeg skulle bygge nytt hus eller ny garasje. Og det finnes nok standarderer på hvor mange ladekurser man bør sette opp til ett nybygg. Men det kan være smartere måter å strekke opp kurser på til nytt eller gammelt bygg.
Etter deg jeg har forstått av avtalerett, og hvis det er avtale om å følge NEK400, så kan elektrikkeren legge opp flere aller færre ladekurser enn det standarden sier, dersom man spesifiserer avviket og begrunner det.
Man kan jo se på en del hurtigladere langs veien som har uttak til å lade 2 biler samtidig. Det ville vært urimelig om ikke laderen kunne gå på en enkelt kurs. Til lading hjemme og hos bedrifter, vil det stadig komme nye løsninger for lastfordelinger og prioritering av lading, og det behøver ikke være hensiktsmessig med separate kurser for hver bil.
Det jeg har sett a lovverk, er en forskrift som vektlegger at man skal gjøre risikovurderinger. Krav om å gjøre risikovurderinger, tolker jeg som en kardemommebylov om at man skal være snill og grei, og ikke gjøre noe som er farlig, og ellers kan man gjøre som man vil.
Men loven har ett unntak, hvor man åpner opp for å ikke være snill og grei, og heller ikke gjøre som man vil, dersom man i stedet følger NEK 400.
Når jeg stadig leser på forumet her, hvordan enkelte omtaler en kommersiell standard som en forskrift eller lov, så blir jeg skremt.
Dersom det er en standard som sier at til ett nytt bygg, så bør man legge opp separate kurser til hver enkelt biloppstillingsplas, så blir det jo helt feil å bruke det som begrunnelse for at det ikke er lov å lade 2 biler på en eksistrende kurs i ett bygg. Her er det logisk brist i så mange ledd.
Man kan først konfrontere elektrikkeren med hva man mener, og forklare at man vil finne seg en annen elektrikker.
Jeg har inntrykk av at det er noe galt med hele bransjen, når man ser hvordan NEK 400 brukes, og elektrikkerene ser ikke ut til å tørre å gjøre egne vurderinger. Fra mitt forbrukerståsted oppleves NEK400 nærmest som en sekt.
Dersom noen klarer å beskrive problemet godt, så kunne man ta det opp med DSB.
Dersom man klarer å finne konkrete eksempler og illustrasjoner på at det er DSB som er problemet, så kan man sende bekymringsmelding til riskrevisjonen om dårlig forvaltning eller tilsyn.
Dersom man kunne finne fram brannstatistikk og ulykkestatistikk, og sammenligne Norge med andre land i Europa, hvor det er snekkere som utfører elektrikkerarbeidet, så kunne det blitt interressant.