Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading til 80% igjen

Startet av leaf17, torsdag 20. januar 2022, klokken 16:26

« forrige - neste »

leaf17

Dette har vært diskutert her tidligere (2019) og konklusjonen var vel at lading til 80% bør etterleves. Men meningene var forskjellige og er tydeligvis fortsatt forskjellige, både for og imot. Ganske merkelig synes jeg, for i bilens instruksjonsbok står det (side EV-23) enkelt og greit: "For å øke batteriets levetid, bruk følgende kjøre- og ladevaner om mulig: Lad helt opp igjen, fra 10% eller mindre til 100%, ved hjelp av normallading med vekselstrøm." Men viktig: Normallading, altså ikke hurtiglading. Er det fortsatt andre synspunkt på dette?
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

Trekkoppbil

Det sies at det som sliter på lithium-ion-celler, er høye oppladinger, og djupe utladinger, mens arbeidsområdet i mellom ikke sliter så mye.
I praksis trur jeg Leaf-batteriene slites mest av tiden cellene blir stående med høy spenning, når det er høy temperatur.
Stadig klattlading til 100% er en stygg uvane.
Anbefalingen om å kjøre batteriet ned til 10% før man lader opp og på den måten få færre ladesykluser, kan være for å unngå stadig opplading til 100% og begrense tiden bilen står parkert på 100%.

Er batteriet kaldt, så trur jeg ikke det er så farlig om det blir stående med høy opplading. Men da er det oppladingsprosessen som er skadelig og gir plating, hvis du lader for høyt opp. Plating er proposjonal med ladestrømmen, og den skjer på høye oppladinger. Er batteriet kaldt, bør du lade med låg strøm, om du lader høyt opp.

Skal man parkere ute i kulda, så gjelder det å lade opp før batteriet blir kaldt.

Skal du hurtiglade om vinteren, er rådet mitt å starte turen med fullada batteri, og kjøre det langt ned før du hurtiglader, for at du skal få kjørt inn en  lunk i batteriet før du lader, og for å lade på låg SOC. Å hurtiglade ett batteri med kuldegrader, er fy fy.

En gammel tommelfingeregel, er at man bør unngå å hurtiglade over 80%.
Er batteriet for kaldt om vinteren eller det er fare for at det blir for varmt ellers i året, synes jeg det er greit å avslutte hurtiglading på 50% eller før, eller når ladeeffekten går nedover.

Man bør fullade av og til, for å balansere cellene.  De første årgangene av Leaf kunne balansere på 80%.

Wisd0m

Har en Leaf fra 2014 i familien. Ladet endel til 100 prosent på vinteren grunnet høyt forbruk, mest 80 prosent lading på sommeren. Tilnærmet ikke hurtiglading. Kjøres ikke lengre ned en til 15 prosent. Batteriet er som nytt. Lading går uansett ikke fort siden det er 3,6 kW lading. Bilen har gått 100 000 km.


Enkle tips er:
- Unngå hurtiglading.
- Ikke lad til 100 prosent uten at du trenger det.
- Ikke kjør bilen helt tom

leaf17

Fornuftige synspunkt på hurtiglading til 80% eller mer, Trekkoppbil.

Men visse situasjoner vil nok tilsi lading til mer enn 80%. Batteristørrelsen/kapasiteten har betydning, for med begrensa kapasitet (30 kwt) kan det være nødvendig for sjelefreden å lade fullt. Krevende terreng og lang avstand inviterer enkelte ganger til å lade så mye som mulig, gjerne til 100%. Har gjort det noen ganger i sommer på tur Østlandet-Vestlandet.  Ellers i året er samvittigheta god: Hjemmelading i garasjen med 16A, ca. 3,6kw.

Jeg likte heller ikke de første gangene å hurtiglade med "inntil 150kw", når jeg visste at batteriet bare skulle hurtiglades med inntil 50kw. Men det betyr vel ikke annet enn at 150 er ok, for batteriet ikke imot mer enn 50. Håper det var rett tenkt.
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA