Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem kan utføre hjulstillingskontroll på Tesla?

Startet av knegg, torsdag 20. januar 2022, klokken 14:28

« forrige - neste »

knegg

Fikk akkurat en beskjed fra Dekkmann om at det var skeivslitte dekk på alle fire sommerdekkene. Ikke på kordene helt enda, men det vil bli gå igjennom snart.

Kan hvilket som helst verksted som utfører hjulstillingskontroll også kontrollere på en Tesla?
Det er så himla lang ventetid på servicesenter i Ålesund...
2020 Model 3


tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jonoh

I Oslo gjøre Dekkman hjulstillingskontroll og retting, med rabatt for TOCN medlemmer. Jeg fikk justert hos de i høst da bakdekkene var skjevslitt på innsiden.

Løytnanten

Sitat fra: knegg på torsdag 20. januar 2022, klokken 14:28
Fikk akkurat en beskjed fra Dekkmann om at det var skeivslitte dekk på alle fire sommerdekkene. Ikke på kordene helt enda, men det vil bli gå igjennom snart.

Kan hvilket som helst verksted som utfører hjulstillingskontroll også kontrollere på en Tesla?
Det er så himla lang ventetid på servicesenter i Ålesund...

Min erfaring med skjevslitte dekk på TM3:

7. oktober var vår Tesla Model 3 fra juni 2019 på verkstedet på Skøyen for å få utført noen reklamasjonsjobber. Blant annet ble Upper Control Arm på begge sider i forstillingen skiftet etter vedvarende knirkelyder.

10 dager senere skifter vi til vinterhjul og oppdager da betydelig skjevslitasje på de fremre sommerdekkene vi avmonterer. Spesielt høyre fordekk er slitt så mye på innsiden at dekk-corden er godt synlig rundt hele dekket. Vi har tydeligvis lenge kjørt rundt med eksplosjonsfarlige forhjul.

Hvorfor varslet ikke Tesla Skøyen oss om dette som de må ha sett i forbindelse med jobben de gjorde med forstillingen 10 dager tidligere?

Vi bor i Drammen og henvendte oss til Tesla-verkstedet der og viste frem de skjevslitte dekkene. Der fikk vi opplyst at forstillingskontroll er obligatorisk etter slike forstillingsjobber. De rådet oss til å kontakte Skøyen for å forsikre oss om at hjulstillingskontroll var utført slik at vi ikke risikerte at vinterhjulene nå led samme skjebne.

Jeg kjørte til Skøyen med de to skjevslitte hjulene i bagasjen. Vel fremme får jeg kundemottager med ut for å se på hjulene, og jeg forklarer ham situasjonen. Han konfererer med sin overordnede og forteller meg at verksmesteren forlanger å få se også de normalslitte bakhjulene for at han skal kunne avgjøre hva som skal gjøres. Jeg spør med vantro om de virkelig mener at jeg skal kjøre til Drammen og hente de normalslitte bakhjulene? Kundemottager bekrefter at det må jeg hvis jeg ønsker at Tesla Skøyen skal se nærmere på saken min.

På grunn av en barnevakt-situasjon er det umulig for meg å gjøre dette samme dag, men to dager senere laster jeg opp alle fire sommerhjulene, stiller meg i i den vanlige køen mellom Drammen og Oslo og kommer etter hvert frem til Skøyen.

Vel fremme henter kundemottager en verkstedformann denne gangen. Han inspiserer de skjevslitte fordekkene, men har som ventet null interesse for de ny-rekvirerte, normalslitte bakhjulene. Jeg konfronterer formannen med min bekymring for at Tesla ikke fant grunn til å varsle oss om at vi kjører rundt med eksplosjonsfarlige forhjul. Formannen ber om å få konferere med sin verksmester og kommer etter en stund tilbake med «dommen». Vi skal få en hjulstillingskontroll på «goodwill» fordi man ikke varslet om de farlige forhjulene, men det er ikke aktuelt å gi oss nye dekk, da skjevslitasjen kan være forårsaket av ublide møter med for eksempel kantsteiner. Jeg aksepterer tilbudet, og får time til hjulstillingskontroll tre dager senere kl. 11.45.

Kl. 11.20 er jeg på plass på Skøyen etter en ikke alt for kø-fylt tur fra Drammen. Kl. 11.45 registrerer jeg både ved selvsyn og på Tesla-appen at bilen er kjørt inn på verkstedet, og satt i service-modus i appen. Jeg har forstått at en slik hjulstillingskontroll normalt skal ta en snau times tid.

Da det har gått to timer på venteværelset regner jeg med at det er en tilleggsjobb som må gjøres for å få forstillingen i orden. Etter ytterligere en time kontakter jeg kundemottager og ber om en statusoppdatering. Han går ut på verkstedet og sjekker. Kommer så tilbake og forteller at de enda ikke har begynt å jobbe på bilen vår, da løftebukken for slikt arbeid ikke har vært ledig.

Vi hadde time kl. 11.45, nå er den 15.00.

Kl. 17.30 får jeg beskjed om at bilen er klar og hjulstillingen kontrollert. God tur hjem!

Jeg er selvfølgelig klar over at en rapport som dette ikke endrer noen verdens ting. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at det å sette disse erfaringene ned «på papiret» reduserer min egen risiko for diagnosen PTSD – Posttraumatisk stresslidelse.

Når alt dette er sagt – jeg har stor respekt for produktene Tesla har skapt. Vår Modell 3 kjører fantastisk og jeg nyter hver tur! Elon du har virkelig gitt bilverdenen et velrettet og nødvendig spark i baken. Men service-nivået på Skøyen er jeg altså ikke like imponert over.

Daniel_0007

Sitat fra: Løytnanten på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:35
Sitat fra: knegg på torsdag 20. januar 2022, klokken 14:28
Fikk akkurat en beskjed fra Dekkmann om at det var skeivslitte dekk på alle fire sommerdekkene. Ikke på kordene helt enda, men det vil bli gå igjennom snart.

Kan hvilket som helst verksted som utfører hjulstillingskontroll også kontrollere på en Tesla?
Det er så himla lang ventetid på servicesenter i Ålesund...

Min erfaring med skjevslitte dekk på TM3:

7. oktober var vår Tesla Model 3 fra juni 2019 på verkstedet på Skøyen for å få utført noen reklamasjonsjobber. Blant annet ble Upper Control Arm på begge sider i forstillingen skiftet etter vedvarende knirkelyder.

10 dager senere skifter vi til vinterhjul og oppdager da betydelig skjevslitasje på de fremre sommerdekkene vi avmonterer. Spesielt høyre fordekk er slitt så mye på innsiden at dekk-corden er godt synlig rundt hele dekket. Vi har tydeligvis lenge kjørt rundt med eksplosjonsfarlige forhjul.

Hvorfor varslet ikke Tesla Skøyen oss om dette som de må ha sett i forbindelse med jobben de gjorde med forstillingen 10 dager tidligere?

Vi bor i Drammen og henvendte oss til Tesla-verkstedet der og viste frem de skjevslitte dekkene. Der fikk vi opplyst at forstillingskontroll er obligatorisk etter slike forstillingsjobber. De rådet oss til å kontakte Skøyen for å forsikre oss om at hjulstillingskontroll var utført slik at vi ikke risikerte at vinterhjulene nå led samme skjebne.

Jeg kjørte til Skøyen med de to skjevslitte hjulene i bagasjen. Vel fremme får jeg kundemottager med ut for å se på hjulene, og jeg forklarer ham situasjonen. Han konfererer med sin overordnede og forteller meg at verksmesteren forlanger å få se også de normalslitte bakhjulene for at han skal kunne avgjøre hva som skal gjøres. Jeg spør med vantro om de virkelig mener at jeg skal kjøre til Drammen og hente de normalslitte bakhjulene? Kundemottager bekrefter at det må jeg hvis jeg ønsker at Tesla Skøyen skal se nærmere på saken min.

På grunn av en barnevakt-situasjon er det umulig for meg å gjøre dette samme dag, men to dager senere laster jeg opp alle fire sommerhjulene, stiller meg i i den vanlige køen mellom Drammen og Oslo og kommer etter hvert frem til Skøyen.

Vel fremme henter kundemottager en verkstedformann denne gangen. Han inspiserer de skjevslitte fordekkene, men har som ventet null interesse for de ny-rekvirerte, normalslitte bakhjulene. Jeg konfronterer formannen med min bekymring for at Tesla ikke fant grunn til å varsle oss om at vi kjører rundt med eksplosjonsfarlige forhjul. Formannen ber om å få konferere med sin verksmester og kommer etter en stund tilbake med «dommen». Vi skal få en hjulstillingskontroll på «goodwill» fordi man ikke varslet om de farlige forhjulene, men det er ikke aktuelt å gi oss nye dekk, da skjevslitasjen kan være forårsaket av ublide møter med for eksempel kantsteiner. Jeg aksepterer tilbudet, og får time til hjulstillingskontroll tre dager senere kl. 11.45.

Kl. 11.20 er jeg på plass på Skøyen etter en ikke alt for kø-fylt tur fra Drammen. Kl. 11.45 registrerer jeg både ved selvsyn og på Tesla-appen at bilen er kjørt inn på verkstedet, og satt i service-modus i appen. Jeg har forstått at en slik hjulstillingskontroll normalt skal ta en snau times tid.

Da det har gått to timer på venteværelset regner jeg med at det er en tilleggsjobb som må gjøres for å få forstillingen i orden. Etter ytterligere en time kontakter jeg kundemottager og ber om en statusoppdatering. Han går ut på verkstedet og sjekker. Kommer så tilbake og forteller at de enda ikke har begynt å jobbe på bilen vår, da løftebukken for slikt arbeid ikke har vært ledig.

Vi hadde time kl. 11.45, nå er den 15.00.

Kl. 17.30 får jeg beskjed om at bilen er klar og hjulstillingen kontrollert. God tur hjem!

Jeg er selvfølgelig klar over at en rapport som dette ikke endrer noen verdens ting. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at det å sette disse erfaringene ned «på papiret» reduserer min egen risiko for diagnosen PTSD – Posttraumatisk stresslidelse.

Når alt dette er sagt – jeg har stor respekt for produktene Tesla har skapt. Vår Modell 3 kjører fantastisk og jeg nyter hver tur! Elon du har virkelig gitt bilverdenen et velrettet og nødvendig spark i baken. Men service-nivået på Skøyen er jeg altså ikke like imponert over.

Anbefaler heller å bare ta k100 på Karihaugen, får alltid lånebil der selv om det er noe som skal ta 2 timer.
Model 3 2019 LR Rwd

Atle3

Det er garantijobb siden hjulene er feil innstilt på fabrikk.

Wisd0m

Sitat fra: Atle3 på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:28
Det er garantijobb siden hjulene er feil innstilt på fabrikk.
Hvordan vet du det? Kan i prinsippet ha påført det rett etter bilen ble hentet. Model 3 mister forholdsvis lett riktig hjulstilling.

knegg

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Atle3 på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:28
Det er garantijobb siden hjulene er feil innstilt på fabrikk.
Hvordan vet du det? Kan i prinsippet ha påført det rett etter bilen ble hentet. Model 3 mister forholdsvis lett riktig hjulstilling.


Jeg fikk i alle fall beskjed om at alle fire hjul var feilslitt
2020 Model 3

Wisd0m

Model 3 mister hjulstillinga si enkelt. Uheldig med et hull i veien eller lignende så er mye gjort... sakser info fra NAF under. Lønner seg å følge med dekkene på Model 3.

Hjulstillingskontroll er en viktig service på bilen. Skjev hjulstilling kan skyldes feil, slitasje eller at du har truffet en fortauskant eller et hull i veien.

Hvis du ser en tydelig skjev slitasje på dekkene (f eks sliter på innerkant) bør du utføre en hjulstillingskontroll.
Hvis bilen trekker til en side, bør du først sjekke lufttrykket. Dersom bilen fortsatt trekker til siden bør du ta en hjulstillingskontroll.
Hvis rattet ikke står i midtstilling ved kjøring rett fram.
Hvis du derimot har slitasje på både ytter- og innerkant av dekkene, er det sannsynligvis feil lufttrykk.

Atle3

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Atle3 på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:28
Det er garantijobb siden hjulene er feil innstilt på fabrikk.
Hvordan vet du det? Kan i prinsippet ha påført det rett etter bilen ble hentet. Model 3 mister forholdsvis lett riktig hjulstilling.

Fordi skal enormt store krefter til for at det skal skje. Spissing er jo helt umulig å justere. Hvis spissing er feil har fabrikk stilt inn feil eller noe er deformert.


Atle3

Sitat fra: Wisd0m på søndag 30. januar 2022, klokken 08:36
Model 3 mister hjulstillinga si enkelt. Uheldig med et hull i veien eller lignende så er mye gjort... sakser info fra NAF under. Lønner seg å følge med dekkene på Model 3.

Hjulstillingskontroll er en viktig service på bilen. Skjev hjulstilling kan skyldes feil, slitasje eller at du har truffet en fortauskant eller et hull i veien.


Hvis du ser en tydelig skjev slitasje på dekkene (f eks sliter på innerkant) bør du utføre en hjulstillingskontroll.
Hvis bilen trekker til en side, bør du først sjekke lufttrykket. Dersom bilen fortsatt trekker til siden bør du ta en hjulstillingskontroll.
Hvis rattet ikke står i midtstilling ved kjøring rett fram.
Hvis du derimot har slitasje på både ytter- og innerkant av dekkene, er det sannsynligvis feil lufttrykk.

Hjulstilling trenger ikke service.

Jeg er enig at man kan slå hjulstilling feil men da er det noe som er bøyd og nye deler må monteres.

I Tesla sitt tilfelle er bilene feiljustert fra fabrikk og Tesla snor seg unna med å si at det kommer under bruk. Jeg har hoppet på umerket fartsdump med min og den er like fin i hjulstilling enda.

Wisd0m

Dere får ringe NAF og Tesla med spisskompetansen deres og be de endre...

HK

#13
De på dette forumet som snakker tysk burde abbonere på youtubekanalen til AT-Zimmermann. Han driver et lite men utrolig profft verksted som kun driver med elbiler. I følge ham bør omtrent hver eneste TM3 få sjekket hjulstillingen da det er utrolig mye feilstilte forstillinger, også rett fra fabrikk.
Han har også gått til innkjøp av en Hunter roadforce GSP9700 hjulballanserer som simulerer 500 kg marktrykk på hvert dekk for å avsløre selv den minste årsak til vibrasjoner. Som de fleste vet er komboen stiv fjæring, lav dekkprofil og runflatdekk veldig "kilent" for vibber. I ettermarkedet påstår han at hvert 4. dekk ikke holder mål.

Her en link til videoen ang. forstillinger:
https://www.youtube.com/watch?v=LMEWJUPOsZc

Atle3

Sitat fra: Wisd0m på mandag 31. januar 2022, klokken 18:23
Dere får ringe NAF og Tesla med spisskompetansen deres og be de endre...

Jeg tipper Naf regner med at forstillingen er korrekt fra fabrikk, noe den i svært mange tilfeller ikke er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA