Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4 hjulstrekk på elbil vrs fossilbil

Startet av ENTO, onsdag 19. januar 2022, klokken 23:17

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på fredag 21. januar 2022, klokken 10:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. januar 2022, klokken 06:30
Kommer lett opp der jeg omtrent ikke klarer å gå opp pga is.
Denne effekten har ikke nødvendigvis noe med fossil vs. elektrisk firehjulstrekk å gjøre. Slik var også min fossilbil med haldex firehjulstrekk, kjørte uten hjulspinn opp bakker med is hvor man ikke klarte å gå til fots uten å dra seg fram ved å ta tak i vegetasjon og annet langs veien. Men det viser uansett hvor effektivt firehjulstrekk er til å komme seg opp der man ikke skulle tro at det gikk an dersom man bare har kjørt tohjulstrekk før.
Sitat fra: biggern på fredag 21. januar 2022, klokken 00:01
Allerede dokumentert .
Elektrisk er 100% mer effektivt enn gammel mekanisk funksjon relatert til 4x4 håndtering.
Alt skjer på Ms og ikke sekunder som eldre biler.
Det er raskere på elektrisk, ja, men det skal være veldig gamle systemer før man er oppe i sekunder. Haldex 4 grep inn på mindre enn 100 millisekunder, på min forrige bil med dette systemet virket det som å være umiddelbart når man kjørte.

Ja, det er godt mulig Haldex er meget bra. Det har jeg ikke prøvd. Men Tesla Model Y med Terrengassistent på vs 4wd på TM3P, men også vs Model Y uten Terrengasistent på er ganske forskjellig. De to sistnevnte kjører stort sett 2WD frem til det begynner å glippe (for å spare strøm), mens TMY med Terrengassistent på har alle "pigger ute" i form av konstant 4WD og aktiv fordeling av kraft...altså mye bedre. Når en først glipper (med 2WD) tar det tid å få grep igjen, og en mister fart og retning. Mulig Haldex er like bra som TMY med Terrengassistent, men har ikke prøvd...er bare sykt imponert over TMY.
Tesla Model Y                         2021-

Jambo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. januar 2022, klokken 14:32
Sitat fra: Jambo på fredag 21. januar 2022, klokken 10:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. januar 2022, klokken 06:30
Kommer lett opp der jeg omtrent ikke klarer å gå opp pga is.
Denne effekten har ikke nødvendigvis noe med fossil vs. elektrisk firehjulstrekk å gjøre. Slik var også min fossilbil med haldex firehjulstrekk, kjørte uten hjulspinn opp bakker med is hvor man ikke klarte å gå til fots uten å dra seg fram ved å ta tak i vegetasjon og annet langs veien. Men det viser uansett hvor effektivt firehjulstrekk er til å komme seg opp der man ikke skulle tro at det gikk an dersom man bare har kjørt tohjulstrekk før.
Sitat fra: biggern på fredag 21. januar 2022, klokken 00:01
Allerede dokumentert .
Elektrisk er 100% mer effektivt enn gammel mekanisk funksjon relatert til 4x4 håndtering.
Alt skjer på Ms og ikke sekunder som eldre biler.
Det er raskere på elektrisk, ja, men det skal være veldig gamle systemer før man er oppe i sekunder. Haldex 4 grep inn på mindre enn 100 millisekunder, på min forrige bil med dette systemet virket det som å være umiddelbart når man kjørte.

Ja, det er godt mulig Haldex er meget bra. Det har jeg ikke prøvd. Men Tesla Model Y med Terrengassistent på vs 4wd på TM3P, men også vs Model Y uten Terrengasistent på er ganske forskjellig. De to sistnevnte kjører stort sett 2WD frem til det begynner å glippe (for å spare strøm), mens TMY med Terrengassistent på har alle "pigger ute" i form av konstant 4WD og aktiv fordeling av kraft...altså mye bedre. Når en først glipper (med 2WD) tar det tid å få grep igjen, og en mister fart og retning. Mulig Haldex er like bra som TMY med Terrengassistent, men har ikke prøvd...er bare sykt imponert over TMY.
Da må jeg bare få legge til at GTX-en jeg har nå også fungerer veldig bra. Fikk den i desember og har ikke opplevd hjulspinn på den ennå. Og den blir kjørt i glatt bakke hver dag.

02jan

Har hatt og har biler med quadratrek 4matic, x-drive, honda avd(hydraulisk), manuell 4x2/4x4 høy og lav, Quattro(ekte), haldex5 og MB GWagen system, nylig kjørt nyeste 4x4 system til Porsche (allrad) alle disse systemene er forskjellige noen er bedre en andre ut i fra egne preferanser.
Har til gode å prøve ut på elbil, men kjenner ikke igjen beskrivelse av at ice 4x4 er treigt og dårlig.

Få biler kan måle seg med mb gwagen 4x4 men skal ikke mene noe om dette før jeg får prøvd dette på skoda 80x jeg bestilte for 1,5 år siden - hvis den dukker op før snøen smelter.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Det hadde vært kult hvis noen kunne fått de gutta på youtube med "4x4 on rollers" til å komme hit for å filme alle elbilene, inkl Y med terrengmodus. De har bare filmet en 3er og masse eldre ICE-biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 21. januar 2022, klokken 23:26
Det hadde vært kult hvis noen kunne fått de gutta på youtube med "4x4 on rollers" til å komme hit for å filme alle elbilene, inkl Y med terrengmodus. De har bare filmet en 3er og masse eldre ICE-biler.

Hvilke svar gir disse 4x4 on rollers-videoene? Er det bra om en kan stå og kjøre lenge, eller er det bra å komme over kanten? Og hvorfor?
Tesla Model Y                         2021-

Bjoris

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. januar 2022, klokken 00:13
Sitat fra: daktari på fredag 21. januar 2022, klokken 23:26
Det hadde vært kult hvis noen kunne fått de gutta på youtube med "4x4 on rollers" til å komme hit for å filme alle elbilene, inkl Y med terrengmodus. De har bare filmet en 3er og masse eldre ICE-biler.

Hvilke svar gir disse 4x4 on rollers-videoene? Er det bra om en kan stå og kjøre lenge, eller er det bra å komme over kanten? Og hvorfor?

Disse rollerene illustrerer null friksjon som is og jo flere du setter på jo verre blir det å få fremdrift. Bilen skal komme seg av så fort som mulig, jo fortere jo bedre. En ting er jo at det alltid er flatt i slike roller tester, men i praksis er det jo ofte slik at det er motbakke når problemene begynner...

daktari

Og på roller har de jo maks friksjon på asfalt på minst ett hjul. Men tenker det kan illustrere hvorvidt diff-sperrer og annen elektronikk faktisk klarer å omfordele kraft til hjul med mest friksjon, og hvor raskt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ENTO

Har en kollega som bor slikt til at han har en siste krevende bakke opp til huset med en venstre sving i bunnen. Bor i Vestfold. Han har hatt (inkl. konebiler) med forskjellige 4 hjulsystemer. Audi A4 quattro, Audi Q5 quattro, Golf 4motion, Suzuki Ignis og Suzuki Swift. Alle disse bilene har oppført seg likt mht fremkommelighet her uansett system, så konklusjon i praksis er 4hjulstrekk er 4hjulstrekk. I dette tilfellet umulig å skille.

Jambo

Ja, rollers er én ting, og illustrerer hvordan bilen takler ekstreme forhold som man sannsynligvis aldri kommer borti i virkeligheten. En annen ting er virkelige forhold. Jeg har lest en del tester og erfaringer av firehjulstrekkere (såkalt AWD) opp gjennom årene, og en bil som gjennomgående har fått tyn for dårlig firehjulstrekksystem både på rollers og i virkeligheten har vært Honda CR-V (eksempel på rollers her: https://m.youtube.com/watch?time_continue=96&v=jkiv-bWbLIo&feature=emb_logo ). Poenget er at dårlige systemer finnes, og det er dårlig programmering som er problemet.

E-Trond

Her får du se hvor vanskelig det er å programmere bremsene til å fungere som diffsperre under ekstreme forhold.
https://youtu.be/F3p7Hp9_NfU
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Jambo

#25
Sitat fra: E-Trond på søndag 23. januar 2022, klokken 14:14
Her får du se hvor vanskelig det er å programmere bremsene til å fungere som diffsperre under ekstreme forhold.
https://youtu.be/F3p7Hp9_NfU
Jeg har sett den videoen før, og så vidt jeg kunne forstå om situasjonen der han ikke kommer seg framover mot slutten, så trykker han gasspedalen inn og slipper den igjen (gjentatte ganger) akkurat rett før bilen rekker å forstå situasjonen. Det er faktisk et tidspunkt der bilen begynner å bevege seg framover over hindrene, men i det samme øyeblikket slipper han gassen igjen. Han virker uerfaren med kjøring i terreng og vanskelig føre, men det kan også være at steinene som løfter bilen opp er litt vel store. Ikke som man ser i videoene med rollertester, der de holder gassen med jevnt påtrykk, det er sånn man må kjøre når man har elektronisk differensialsperre i stedet for ekte vare. Det hjelper ikke med sommerdekk på offroad-føre heller selvfølgelig. Men det er vel åpenbart at de elektroniske diffsperrene ikke er programmerte for mest mulig effektiv offroading.

Men at diffsperrene på ID4 er programmerte til å takle diagonaltesten, ser man i en annen video, der det er samme situasjon som videoen du lenket til utenom at det er på rollers, men forskjellen er at denne personen slipper ikke gassen og bilen kjører dermed lett framover: https://youtu.be/BBqQuFJTDfc (fra 11:10) Det er den amerikanske AWD-varianten men man kan vel anta at forskjellen ikke er så stor mot en GTX. Kan også legge til at den kjører av rollerne med 3 hjul på rollers, men helt på Porsche Taycan (som testes i samme video) sitt nivå er den ikke.

E-Trond

Var jo litt av poenget at det var vanskelige forhold.
Men når du ser på videoen du linker til,ca 18.40 ut i den.
Da ser du også at VW har en liten programmeringsjobb å gjøre. 😉
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

PF

En som tester ganske tøft her https://youtu.be/_SFmPjKxgNM
Model x av litt eldre årgang, men man ser hva som er mulig med litt forskjellige typer systemer og god programmering

Jambo

Sitat fra: E-Trond på søndag 23. januar 2022, klokken 15:38
Var jo litt av poenget at det var vanskelige forhold.
Men når du ser på videoen du linker til,ca 18.40 ut i den.
Da ser du også at VW har en liten programmeringsjobb å gjøre. 😉
Ja, tviler ikke på at VW har ting å gjøre, det er bare å se på resten av software 😄

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA