Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ser dette rett ut? Se bilde.

Startet av Vikki, onsdag 19. januar 2022, klokken 21:30

« forrige - neste »

Vikki

 chademo brukte 1 time på å lade 40%  ( til informasjon så var det 2- ute )  Så er det pga kulden eller ?

Info om bil: (Nissan Leaf 2013 modell 24kwh

Marius Kotsbak

Det kan nok være tilfelle med iskaldt batteri. Ble den kjørt kald til hurtiglader? Man bør prøve å kjøre noen timer før lading slik at man får opp temperatur i batteriet. Lad før man parkere og ikke etterpå om vinteren (motsatt om sommeren, hvor rapidgate er mer sannsynlig enn coldgate).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

leafnor

Helt normalt. Kaldt batteri, og selv når det er sommer og "riktig" temperatur i batteri, synker ladeeffekt etter ca 60%. Og her er over halve energimengden levert til batteriet etter passert 60%. Så helt som forventet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Vikki


Marius Kotsbak

Husker da jeg hadde den modellen så prøvde jeg å kjøre den ganske lavt ned før lading, helst 5-15% og stoppe ved 40-60% om det går til neste ladestopp.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Trekkoppbil

#5
Dette ser aldeles ikke rett ut:

Trådstarter ødelegger batteriet, når man lader på den måten!

Det er ikke utetemperaturen som betyr noe, men temperaturen i batteriet og soc.

Jeg vil anbefale at du leser det opp på plating:
Hvis du lader et kaldt batteri for høyt opp, så vil du få plating: Da mister du lithium som du aldri får igjen, og batteriet blir skjørt og svakt.
Plating er proposjonal med ladestrømmen, og skal du lade et kaldt batteri høyt opp, så bør du bruke svært liten strøm.

Hadde du kjørt batteriet ned til 10% soc før lading som Nissan anbefaler i nyere instruksjonsbøker, så kunne du fått opp temperaturen til 10-20 grader, og du kunne komme ned på låg SOC hvor det er fysisk mulig å hurtiglade.

Om vinteren vil jeg på det sterkeste fraråde å hurtiglade over 50% på de 2 første ladesyklusene, så kan man gå litt høyere opp når man har kjørt noen mil og temperaturen har tatt seg opp. På et 8 år gammelt batteri, vil det som regel gå for treigt å hurtiglade over 50% etter min mening, så jeg forstår ikke hvorfor man skal gjøre det, om man ikke er i en spesiell situasjon.

Husk at batteriet var fra en tid hvor bilister var inneforstått med at man ikke skulle hurtiglade over 80%.  Å hurtiglade et kaldt batteri opp til 86% blir jo da litt spesiellt.

Det blir feil å kalle dette hurtiglading:
Egentlig er det saktelading på en hurtiglader. Hvis du fikk 7,2kwt på en time, er det en snittlading på 7,2 kw. Bortsett fra de aller første minuttene, hvor du hadde en topp på 18kw,  har du nok ikke fått høyere effekt enn du kunne fått med en AC-lader på 6kw.

Det er sjeldent lurt å hurtiglade mer enn 10-15 minutter, og jeg synes det er best å kjøre videre til en annen lader, når ladeeffekten kommer under 30kw, og jeg er enig i at man bør vurdere å avslutte ladinga på 40-60%.  Med nyere batterier, vil jeg nok kjøre videre, straks ladehastigheten går under 48kw.

Det er er problem at enkelte bilister saktelader en times tid på hurtigladere, med kalde batterier og høy SOC, mens andre bilister må stå i kø og fryse. Ofte får dem ikke høyere effekt enn man kunne fått på en 16A AC-forsyning.
Derfor er det viktig med minuttaksering på hurtigladere.

Inntrykket mitt er at det er 2 typer bilister:

  • De som opplever at batteriet tar seg opp og blir friskere av hurtiglading
  • De som som gjør at batteriet blir dårligere og dårligere av hurtiglading

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA