Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garanti på deler?

Startet av s.sjoelli, onsdag 19. januar 2022, klokken 19:00

« forrige - neste »

s.sjoelli

Jeg hadde havari på luftkompressor for et par uker siden som ble byttet hos Tesla Drammen til ca 6000 for et par uker siden på drop in time. På vei hjem igjen dukket det opp en ny feilkode - APP_w305 Autopilot-kameraer utilgjengelige.
De gjorde remote diagnose i går og kom fram til at begge side repeaters måtte byttes. Mens den er inne på service i dag får jeg melding om at også coax kabler må byttes. Totalt for side repeaters og coax kabler 8878,50. De sier coax kabler må byttes pga korrosjon og de skal ha NOK 3300 per kabel. Jeg synes dette er ganske drøy pris, men godkjente da jeg ikke har AP funksjonalitet uten dette. Jeg har nå gått gjennom servicehistorikk og så at dette ble byttet på garanti i mai 2020 - både side repeaters og coax kabler. Så delene som nå er defekte og må byttes er mindre enn to år gamle. Nå er bilen utenfor garanti.
Har noen lignende saker med Tesla? Det må da kunne forventes en lenger levetid på dette enn 19 mnd. Og det tyder vel på et underliggende problem dersom delene slutter å virke pga korrosjon etter mindre enn to år.

AndersS

Høyesterett har avsagt dom. Fra artikkel i E24:

"Den slår fast at bilforhandlere har plikt til å rette opp mislykkede reparasjoner også etter at fem års reklamasjonsplikt går ut.".. "Det betyr at forbrukerne kan reklamere på mangelfulle utbedringer selv om den opprinnelige absolutte reklamasjonsfrist har utløpt".

https://e24.no/teknologi/i/Ql6q7x/kan-faa-rettet-opp-mislykkede-repararasjoner-ogsaa-etter-fem-aar-eier-av-rusten-mercedes-vant-i-hoeyesterett


Noen juridiske betraktninger her: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/reklamasjonsfrist-bruktbil-rustskade.html

"Sakens bakgrunn var i korte trekk som følger: En bruktbilkjøper kjøpte i 2003 en brukt Mercedes Benz 2000-modell fra et bruktbilfirma. Om lag tre år etter kjøpet, i 2006, oppdaget kjøperen rust på bilens dører, bakluke og bakskjerm, og han reklamerte over dette. Bruktbilfirmaet utbedret rustskadene senere i 2006. Etter nye tre år, altså i 2009, over fem år etter kjøpet, oppdaget bruktbileieren at rusten var kommet tilbake, og han reklamerte skriftlig over dette kort tid etterpå.



Tesla Model X75D (2018, AP 2,5, MCU1)

s.sjoelli

Takk for svar @AndersS
Jeg sendte klage til Tesla hvor jeg ba om tilbakebetaling av NOK 8878,50 pga mislykket forsøk på utbedring 19 mnd tidligere. Fikk samme svar tilbake; deler byttet under garanti har ikke garanti annet enn resterende nybilgaranti - ergo utenfor garanti nå.  Dette virker som en egen Tesla-lov som de har funnet på som ikke er i samsvar med norsk forbrukerkjøpslov.
Fant tilsvarende info som deg etter litt googling tidligere og brukte Rustsaken (som ble avgjort i Høyesterett) som argument/eksempel i ny mail og nå får jeg nada svar.

Så kan jeg legge til at ny side-repeater LH ble montert med en voldsom slark og bulk, så denne måtte de bytte igjen dagen etter. Jeg er alt annet enn imponert av Tesla her og mildt sagt overrasket over at de ikke har noen form for sluttkontroll/kvalitetssjekk før de leverer ut bil til kunde igjen.

arthur

Ser at det her konkret nevnes "garanti", men kanskje man heller burde fremme krav om reklamasjon med henvisning til loven, Forbrukerkjøpsloven? Ikke første gang jeg ser forvirringen mht hva som ligger i begrepet garanti som ikke er noen lovbestmet ordning i motsetning til reklamasjon som er lovbestemt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Truls Antonsen

Akkurat dette har Mercedes tapt i retten på...

De byttet noe dører, minne jeg, pga rust, innenfor garanti. Når dørene igjen fikk rust kort tid etter, men på utsiden av opprinnelig garanti, nektet de, med begrunnelse at nybilgarantien var ute.

NAF kjørte saken,  kan sikkert finne noe på Motor, stod omtalt der for noen år siden.

Saken var at de ikke kunne bytte ut med deler som hadde kortere levetid enn opprinnelig deler skulle ha....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


s.sjoelli

Sitat fra: arthur på onsdag 16. februar 2022, klokken 20:30
Ser at det her konkret nevnes "garanti", men kanskje man heller burde fremme krav om reklamasjon med henvisning til loven, Forbrukerkjøpsloven? Ikke første gang jeg ser forvirringen mht hva som ligger i begrepet garanti som ikke er noen lovbestmet ordning i motsetning til reklamasjon som er lovbestemt.

Ja, Tesla er vel drevne på dette og vrir det tilbake til garanti. Bilen var under nybilgaranti når delene ble byttet første gang for 19 mnd siden. Da gikk det under Warranty/nybilgaranti. Det jeg gjør nå er å reklamere på delene/jobben som ble gjort for 19 mnd siden da denne udiskutabelt var mislykket når de samme delene ryker igjen 19 mnd senere. Mulig diskutabelt dersom de ryker etter 2 år (da blir det definisjon på om delene er å anse som elektronikk (i.e. minimum 2 års levetid eller om de er ment å vare vesentlig lenger (i.e. 5 år). Men når de ryker innen 2 år er det det fra mitt ståsted tydelig at dette skal gå på Tesla's regning. Følger man argumentasjonen Tesla kommer med her er det null garanti eller reklamasjonsrett på arbeid/deler de har utbedret under "garanti".

Jeg har hele tiden holdt meg til reklamasjon av jobb/deler utført for 19 mnd siden, mens Tesla svarer at det ikke er garanti annet enn eventuell resterende nybilgaranti på jobb/deler utført på garanti...
Tviler på at jeg hører noe mer fra dem så blir vel sak i forbrukertilsynet og ender vel opp med å bli saksøkt av Tesla. https://www.dn.no/teknologi/tesla/elon-musk/forbrukerklageutvalget/pal-jakob-aasens-nye-tesla-slapp-inn-vann-bade-foran-og-bak-da-han-vant-i-forbrukerklageutvalget-svarte-elbilprodusenten-med-soksmal/2-1-1167182

petersv


Hallgrim86

Sitat fra: s.sjoelli på onsdag 16. februar 2022, klokken 15:50
Takk for svar @AndersS
Jeg sendte klage til Tesla hvor jeg ba om tilbakebetaling av NOK 8878,50 pga mislykket forsøk på utbedring 19 mnd tidligere. Fikk samme svar tilbake; deler byttet under garanti har ikke garanti annet enn resterende nybilgaranti - ergo utenfor garanti nå.  Dette virker som en egen Tesla-lov som de har funnet på som ikke er i samsvar med norsk forbrukerkjøpslov.
Fant tilsvarende info som deg etter litt googling tidligere og brukte Rustsaken (som ble avgjort i Høyesterett) som argument/eksempel i ny mail og nå får jeg nada svar.

Så kan jeg legge til at ny side-repeater LH ble montert med en voldsom slark og bulk, så denne måtte de bytte igjen dagen etter. Jeg er alt annet enn imponert av Tesla her og mildt sagt overrasket over at de ikke har noen form for sluttkontroll/kvalitetssjekk før de leverer ut bil til kunde igjen.

Det er helt håpløs kundeservice, igjen, fra den kanten.

Prøv en siste gang før du går til sak, legg ved den Mercedessaken som ble nevnt - forklar likhetene og be de å være vennlig å vurdere saken igjen. Slik jeg ser det er dette løst via forbrukerrådet

"Du kan klage på reparasjon eller service når:

arbeidet ikke er fagmessig utført, f.eks. at registerreima ikke monteres riktig og derfor ryker kort tid etter verkstedbesøket"

Eller at coax/siderepeaters monteres så dårlig eller er av så dårlig kvalitet at de ryker innen to år - så her føler jeg (uten særlig kjennskap) at du har en grei sak.

Lykke til!

s.sjoelli

En kjapp oppdatering; Tesla ga seg til slutt og refunderte NOK11k (mva inkl).
Men de er gode på å "slite ut" motstanderen og det er vel en helt bevisst strategi. Tenker det er mange som ikke har orket å ta slike saker videre..
Uansett, Tesla prøvde seg på å nekte å refundere beløp ved å hevde at de anså reparasjonen i mai 2020 som velykket da delene hadde virket i 2år/40'000 km. Jeg aner ikke hvor de har fått for seg at det er 2 år/40'k reklamasjonsfrist. Uansett, når jeg påpekte at det verken var 2 år eller 40' km siden (19 mnd, 39'786 km siden de ble byttet) gikk de tom for argumenter og innrømmet at jeg hadde rett.
Koblet på et tidspunkt NAF inn i saken men fikk nada hjelp der (annet enn "gå i dialog med Tesla og les avtalevilkårene".. Tragisk dårlig hjelp når de bare kunne henvist meg rett til Rustsaken som de kjørte i Høyesterett.

Uansett, stå på kravene og ikke gi dere om dere har lignende saker. Sørg for å ha oversikt over historikk på bilen (også hva forrige eier fikk utbedret på nygaranti etc - dersom delene ryker igjen og det er mindre enn 5 år siden de ble byttet skal man ifølge loven ha krav på kostnadsfri utbedring. Tesla utgir aldri historikk fra forrige eier så sørg for å få dette ved kjøp av bruktbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA