Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?

Startet av mroek, onsdag 19. januar 2022, klokken 17:28

« forrige - neste »

mroek

Jeg har en Easee-lader i garasjen, og skal nå sette opp en til. De skal stå på samme kurs (32A), så det dreier seg om å legge opp en kabel av samme type (TFXP 4G6) som allerede går til den eksisterende laderen. Kabelen kommer inn under taket, og går ned til ladeboksen, og kabelen til den neste laderen skal også gå i taket (åpent forlagt på bjelke). Det er jo teknisk mulig å koble videre fra den eksisterende bakplaten, men det blir mye penere å heller splitte den eksisterende kabelen i taket i en koblingsboks (blir også kortere kabling av det).

Jeg har egentlig mest tiltro til skru/heiseklemmer (og med endehylser på lederne), men siden dette er 3 faser pluss jord, så trenger jeg jo da en koblingsboks med 4 klemmehus (og optimalt sett 3 poler/klemmer på hver). Alternativt en tom koblingsboks og f.eks 4 stk Wago-klemmer. Wago 221-613 tar jo inntil 6 mm2 og er godkjent for 41A, så det burde vel også være innafor.

Hva tenker folk er mest fornuftig?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

ok67

Med åpen forlegning  (kabel direkte på vegg ol) er det vel krav om fastmontert klemmer i koblingsboksen,  trur ikkje det er lov å bruke vago her.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

mroek

Sitat fra: ok67 på onsdag 19. januar 2022, klokken 19:29
Med åpen forlegning  (kabel direkte på vegg ol) er det vel krav om fastmontert klemmer i koblingsboksen,  trur ikkje det er lov å bruke vago her.

Akkurat. Det er nok mye mulig, jeg har ikke tilgang på standarden. Problemet er å finne en passende koblingsboks med skikkelige klemmer, da. Elko har jo noen greie, men ingen som støtter 4 klemmehus?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Har ikke brukt selv, men her for eksempel:

https://www.elektroimportoren.no/koblingsboks-abox-060-ip65-graa/1243506/Product.html

De finnes for mange forskjellige tverrsnitt, abox 025, 040, 060, 100, 160 osv.

mroek

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 20:32
Har ikke brukt selv, men her for eksempel:

https://www.elektroimportoren.no/koblingsboks-abox-060-ip65-graa/1243506/Product.html

De finnes for mange forskjellige tverrsnitt, abox 025, 040, 060, 100, 160 osv.

Se der, ja. Den skal jo takle 3x6mm2 i hver klemme, så da bør det være godt innafor. 👍
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

keepitsimple

Det kan godt være at det er krav til klemme. Men er egentlig ikke wago sikrere? Der er det jo kontinuerlig press fra fjær.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

mroek

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 20. januar 2022, klokken 11:52
Det kan godt være at det er krav til klemme. Men er egentlig ikke wago sikrere? Der er det jo kontinuerlig press fra fjær.

Men samtidig er nok kontaktflaten mindre i en Wago, som igjen øker sjansen for varmgang. Når det er sagt, så er jo nevnte Wago godkjent for 41 A, som gir god margin til kursens 32A.

Er det noen som vet sikkert hva som faktisk er godkjent her? Er skruklemmer (eller presshylser) påkrevd, eller er det lovlig med Wago e.l.?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Maxwell_400

Står litt om det her;

https://www.wago.com/no/gel-boks-fra-wago

"For eksempel, i lavspenningsapplikasjoner (f.eks. 230 V), brukes gel-boksen i koblingsbokser sammen med koblingsklemmer. Dette er den eneste måten å sikre dobbelisolering for å beskytte mot elektrisk støt, siden bare lederne er innkapslet i WAGO's Gel-boks. "
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Amatøren

Er ikke elektriker, men stusser litt.

Har lest tidligere at det skal være en kabel direkte fra sikring til laderrobot/kontakt for lading. Altså ikke via koblingsboks.

Feil/riktig? 🤔

Hvorfor innføre koblingsboks som jeg anser som en ekstra feilkilde (brannkilde ved feil) hvis det er lov?

Det må da være enklere (og billigere hvis man ikke 'mekker' selv) å bruke terminalene i bakplate til ny kabel fra laderobot til laderobot.

Så estetikk i en garasje...? Hadde forstått det hvis garasjen var en del av stuen, men da hadde vel alt vært lagt i rør i veggene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mroek

Sitat fra: Amatøren på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:59
Er ikke elektriker, men stusser litt.

Har lest tidligere at det skal være en kabel direkte fra sikring til laderrobot/kontakt for lading. Altså ikke via koblingsboks.

Feil/riktig? 🤔

Hvorfor innføre koblingsboks som jeg anser som en ekstra feilkilde (brannkilde ved feil) hvis det er lov?

Det må da være enklere (og billigere hvis man ikke 'mekker' selv) å bruke terminalene i bakplate til ny kabel fra laderobot til laderobot.

Så estetikk i en garasje...? Hadde forstått det hvis garasjen var en del av stuen, men da hadde vel alt vært lagt i rør i veggene.

Det er ikke noe teknisk i veien for å ha en koblingsboks for å forgrene inntaket til to ladebokser, som Easee også skriver i sin dokumentasjon:

SitatMERKNAD! Når du kobler til flere bakplater parallelt,
fungerer hver terminal som et koblingspunkt for
tilstøtende bakplater. Alle bakplatene må kobles
med samme faserekkefølge. Eksterne koblingsbokser
eller flate kabler kan benyttes hvis dette er mer
hensiktsmessig.

Jeg gikk likevel bort fra denne løsningen, for etter å ha sett litt mer på det, så var det mer praktisk å heller bare gå videre fra første bakplate. Litt omorganisering ble det (ønsket da å bruke de ytre hullene til inn/ut, så måtte flytte inntakskabelen fra senterhullet), men ikke noen stor sak. Jeg la også kabelen videre i stivt rør (men rørene er jo fremdeles åpent forlagt, ikke inni vegg), selv om det ikke var nødvendig. Synes det ble litt penere (selv om jeg er enig i at estetikk i en garasje er underordnet).

Easee nr 2 blir montert på liggende kledning (har vært så grisete vær at foreløpig er det bare jobben innvendig i garasjen som er gjort), så da har jeg laget en skreddersydd plate (3D-printet) som jeg legger mellom bakplaten og veggen. Kan poste bilde om det er interessant.

Elektriker skal godkjenne jobben i etterkant, slik at jeg får samsvarserklæring på det hele.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

mroek

Her er noen bilder av plata, som altså er tilpasset akkurat dimensjonen på kledningen jeg har der boksen skal monteres:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Plata er jo selvfølgelig også nøyaktig tilpasset Easee-bakplata, og siden jeg skal ha kabelen inn gjennom det nederste hullet (altså helt skjult), samt for å spare plast og printetid, så er den laget bare som en ramme. Den gir da full støtte der skruene er, og Easee-plata blir da ikke vridd når skruene trekkes til.

Kan også ta bilde av ferdig installasjon. Easee-en er antrasitt, så ganske lik farge som adapterplata.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Lars C. Krogenæs

Nydelig bak-bakplate :-)

Husk også at TFXP (Mr.Flex / Powerflex)  er mangetrådet. Da er det krav om å bruke niter/ Isolert dobbel endehylse (kabelsko for uvitende). Du skal da bruke niter med 2 innganger, altså for 2 ledninger, på bakplaten i garasjen.

https://www.elfadistrelec.no/no/endehylse-med-to-innganger-6mm-gul-26mm-pakke-med-100-stykk-vogt-490714d/p/14821825?q=&pos=8&origPos=107&origPageSize=50&track=true

(PFXP er bare flertrådet og der er det ikke krav til niter)

Har du ikke presstang, gjør du alt klart, så tar elektriker denne jobben. Viktig at det gjøres riktig, og tar 4 minutter elektrikertid dersom du har avisolert alle kabler på forhånd. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

mroek

Jeg har brukt niter og har presstang, men jeg hadde ikke doble endehylser slik du linker til. Skulle gjerne fått fatt på det lokalt, men Elektroimportøren har det ikke en gang i sortimentet, merkelig nok.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Lars C. Krogenæs

Er vel ikke før de tok inn PFXP for rundt 1 år siden at det var noe behov. Og så er nok dette noe som ikke mange etterspør. Men snodig at de ikke har fått dette enda. Ahlsell har det inne hvis du har mulighet til å handle der. Evt. får du din elektriker til å skaffe.

https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-11---25-installasjonsmateriell/20---kontaktpressingsmateriell-og-pressverktoy-for-samme-e/presskabelsko-og-hylser/endehylse-nite/2017310/
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA