Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?

Startet av mroek, onsdag 19. januar 2022, klokken 17:28

« forrige - neste »

mroek

Kan dessverre ikke handle hos Ahlsell, så det går ikke.

Det er åpenbart bedre å ha dobbel hylse, men er det et krav? Det er plass i klemmene i bakplaten til to separate ledere (med endehylser) også, ser jeg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

mroek

Sitat fra: mroek på fredag 28. januar 2022, klokken 12:36
Kan dessverre ikke handle hos Ahlsell, så det går ikke.

Viste seg at jeg kunne det likevel, gitt. Så da fikk jeg tak i doble hylser.

Sitat fra: pberg på fredag 28. januar 2022, klokken 13:43
Snedig plate!

:+1: :+1:

Ja, tror det skal bli bra, det der. Kunne bare trengt litt oppholdsvær nå, så jeg får montert det opp.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

I dag ble det endelig brukende vær, så da fikk jeg montert opp Easee nr2 med custom bak-bakplate:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fikk som nevnt også tak i tvillinghylser til viderekoblingen i bakplate nr1, men det var overraskende tricky å få tredd inn begge ledningsendene med alle kordelene inn i selve hylsa. Mulig det finnes noen gode triks der, men med nennsom hånd og flere forsøk så ble det bra, selv om det tok litt tid.

Så nå har jeg et helt lass med slike 6mm2 tvillinghylser som jeg ikke vil få bruk for...  :-)
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Jambo

Sitat fra: mroek på søndag 30. januar 2022, klokken 15:59
I dag ble det endelig brukende vær, så da fikk jeg montert opp Easee nr2 med custom bak-bakplate:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fikk som nevnt også tak i tvillinghylser til viderekoblingen i bakplate nr1, men det var overraskende tricky å få tredd inn begge ledningsendene med alle kordelene inn i selve hylsa. Mulig det finnes noen gode triks der, men med nennsom hånd og flere forsøk så ble det bra, selv om det tok litt tid.

Så nå har jeg et helt lass med slike 6mm2 tvillinghylser som jeg ikke vil få bruk for...  :-)
Spørsmål siden jeg ser gummidekselet på ladeporten: passer dekselet i hullet og sitter fast der? På min lader sitter dette gummidekselet så løst når man vipper det foran ladeporten, at hvis laderen hadde stått utendørs hadde det regnet rett inn i ladeporten. Heldigvis står den i garasjen med ladekabel hele tiden fastlåst i ladeporten, så jeg har ikke tatt meg bryet med å klage på det.

mroek

Sitat fra: Jambo på søndag 30. januar 2022, klokken 20:24
Spørsmål siden jeg ser gummidekselet på ladeporten: passer dekselet i hullet og sitter fast der? På min lader sitter dette gummidekselet så løst når man vipper det foran ladeporten, at hvis laderen hadde stått utendørs hadde det regnet rett inn i ladeporten. Heldigvis står den i garasjen med ladekabel hele tiden fastlåst i ladeporten, så jeg har ikke tatt meg bryet med å klage på det.

Dette dekselet er temmelig løst, ja. Slik er det også på den andre ladeboksen jeg har. Det faller ikke ned av seg selv, fordi "gummihengselet" er formet på en slik måte at det holdes oppe, men når man vipper det ned, så holder det seg i åpen posisjon.

Det vil uansett ikke samle seg vann her, siden kontakten vender nedover. Elektronikken er også helt innstøpt og hermetisk lukket (tror jeg bestemt), så vann kan ikke trenge inn fra noen retning.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Electrix

Sitat fra: ok67 på onsdag 19. januar 2022, klokken 19:29
Med åpen forlegning  (kabel direkte på vegg ol) er det vel krav om fastmontert klemmer i koblingsboksen,  trur ikkje det er lov å bruke vago her.
Hvor har du hørt dette fra? Jeg har aldri hørt om noe slikt krav, tvert imot kaster elektrikere ofte klemmene som følger med bokser og bruker Wago istedet. Men interessert hvis det finnes noe slikt krav.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 20. januar 2022, klokken 13:11
Står litt om det her;

https://www.wago.com/no/gel-boks-fra-wago

"For eksempel, i lavspenningsapplikasjoner (f.eks. 230 V), brukes gel-boksen i koblingsbokser sammen med koblingsklemmer. Dette er den eneste måten å sikre dobbelisolering for å beskytte mot elektrisk støt, siden bare lederne er innkapslet i WAGO's Gel-boks. "
Gel boks er for å sikre wago-klemmene mot vann og fukt der det er høy sannsynlighet for det, og har ikke noe med krav om fastmonterte klemmer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA