Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020 vs 2021 modell

Startet av Leitf, onsdag 19. januar 2022, klokken 13:24

« forrige - neste »

Leitf

Varmepumpe, tykkere glass, el bakluke, ny midtkonsoll, oppgradert batteri og flere oppgraderinger kom på model 3 i 2021.

Jeg vurderer å kjøpe en brukt 2020 eller 21 modell Long range. Pris varierer veldig, men 21 modell er noen 10 tusen dyrere.
Hvor viktig mener dere disse oppdateringene er?
Rekkevidden er god nok uansett for meg.

OlaM

Jeg mener de er viktig nok til å gå for 21-modell. Byggekvalitet på Kina-bilene vs USA er også et godt argument. Vær gjerne litt tålmodig med bruktmarkedet, ser det er mange bruktforhandlere som selger nybestilte biler med saftig påslag. Sikkert noen som har -21 3 som ventepølse mens Y-en blir bygget, så da kan tilbudet ta seg litt opp i månedene som kommer.
'21 3LR

Syklist

Denne tråden har endel relevant informasjon:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59000.0

En velholdt 2020 modell kan også være et bra kjøp. Kvaliteten på bilene produsert i Freemont varierer endel mer enn på de fra Kina, men det har vært en klar forbedring med årene.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

tornaldo

Sitat fra: Leitf på onsdag 19. januar 2022, klokken 13:24
Varmepumpe, tykkere glass, el bakluke, ny midtkonsoll, oppgradert batteri og flere oppgraderinger kom på model 3 i 2021.

Jeg vurderer å kjøpe en brukt 2020 eller 21 modell Long range. Pris varierer veldig, men 21 modell er noen 10 tusen dyrere.
Hvor viktig mener dere disse oppdateringene er?
Rekkevidden er god nok uansett for meg.

Hvilken prisklasse legger du deg på? På Finn.no ligger billigste 2021 LR på 455000 (bortsett fra en taxi). 455000 for en allerede et år gammel bil som man garantert får til 464000 fra inventory så fort bilene kommer i februar, fremstår elendig. Legg til et sett med vinterhjul fra Finn.no til 10000kr, så har man altså en flunka ny bil med flere forbedringer til 20-30000 kr mer enn billigste -21 modell på Finn.

Med mindre man får pressa prisen ganske mye, ville jeg aldri betalt de bruktbilprisene der.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

filtvet

Bruktbilprisene på tesla 3 holder seg vannvittig godt. Og de forsvinner ganske fort fra finn også så jeg regner ikke med at de selges til skampris heller.

trykkertor

Sitat fra: Leitf på onsdag 19. januar 2022, klokken 13:24
Varmepumpe, tykkere glass, el bakluke, ny midtkonsoll, oppgradert batteri og flere oppgraderinger kom på model 3 i 2021.

Jeg kommer fra en 2019 Model 3 til en 2021 Model Y.
For å si det enkelt. Varmepumpe, tja, 2020 hadde PTC som gir varme uansett. Varmeproblemer med både Model 3 og Model Y 2021 er det flust av.
Likte gamle midtkonsollen bedre. (Bruker ikke trådløs lading selv, men designet på gamle var penere).
Batteri vet jeg ikke hvor mye har å si hvis du ikke trenger rekkevidden max.
Doble glass.......synes ikke det gjor så veldig stor forskjell at det gjør noe.
Elektirisk bakluke, trenger du egentlig ikke. Det har også vært noen tilfeller av at Model 3 sin elektriske bakluke trekkker skjevt ned og blir ødelagt etter hvert. Skjevstilling i hele bakluken.

Så for min del hadde ikke noen av punktene du lister opp hatt noe særlig betyning for meg, at det var gamle utgaven.

tornaldo

Dette med hvor viktig oppdateringene er eller ikke, er jo høyst personlig. "Trykkertor" synes ingen av disse tingene er viktig, andre setter pris på bedre rekkevidde med varmepumpe, fordelene med elektrisk bakluke, mindre støy i kupeen, høyere (?) batterikapasitet, trådløs lading etc.

At enkelte har hatt problemer med varmepumpe eller skjev bakluke, er ikke veldig gode argumenter for at dette ikke er greie oppgraderinger å ta med seg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Palle22

Jeg har en 21 model. Havde den på værksted i går, og lånte en 20'er. Jeg synes forskellen var stor, og er glad for min 21'er.
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Contango

Sitat fra: Palle22 på onsdag 19. januar 2022, klokken 20:44
Jeg har en 21 model. Havde den på værksted i går, og lånte en 20'er. Jeg synes forskellen var stor, og er glad for min 21'er.
Hva synes du forskjellene var?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Leitf

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg går nok for en 2021 modell LR.

Jeg blir litt forvirret rundt oppgitt hestekrefter på finn.no annonser. Noen skriver 306 hk, andre 498 hk. Hva er riktig, selges LR I 2 forskjellige versjoner?

OlaM

Sitat fra: Leitf på onsdag 26. januar 2022, klokken 13:36
Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg går nok for en 2021 modell LR.

Jeg blir litt forvirret rundt oppgitt hestekrefter på finn.no annonser. Noen skriver 306 hk, andre 498 hk. Hva er riktig, selges LR I 2 forskjellige versjoner?

Nei, det er bare forskjellige måter å oppgi effekt på. Tesla sier vel ingenting offisielt, vognkortet sier noe, summen av max motoreffekt sier noe annet, max effekt ut av batteriet observert med Scan My Tesla sier enda noe annet...  Ingenting å bekymre seg for med andre ord.  :laugh:

(det er godt over 400 i praksis)
'21 3LR

tornaldo

Sitat fra: Leitf på onsdag 26. januar 2022, klokken 13:36
Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg går nok for en 2021 modell LR.

Jeg blir litt forvirret rundt oppgitt hestekrefter på finn.no annonser. Noen skriver 306 hk, andre 498 hk. Hva er riktig, selges LR I 2 forskjellige versjoner?

Husk at det er ulik rekkevidde på Long Range. Det er vel 3 forskjellige batteripakker ute å går blant -21 modeller.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Pass

Det er vel bare to oppgitte rekkevidder 21 versjonen, selv om det er forskjellige batterier, 58 mil og 61 mil?

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på onsdag 26. januar 2022, klokken 15:02
Husk at det er ulik rekkevidde på Long Range. Det er vel 3 forskjellige batteripakker ute å går blant -21 modeller.
4 faktisk, 2 Panasonic varianter og to LG.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Pass på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:09
Det er vel bare to oppgitte rekkevidder 21 versjonen, selv om det er forskjellige batterier, 58 mil og 61 mil?
3. i tillegg er det tidlige -21 med forskjellig batteri og samme oppgitte WLTP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA