Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firehjulsstyring og luftfjæring på iX40

Startet av SSK, onsdag 19. januar 2022, klokken 10:40

« forrige - neste »

SSK

Ser nå at det er mulig å bestille iX40 med luftfjæring og firehjulsstyring.
Min bestilling er ikke låst ennå, så lurer på om noen har noen tanker om dette er lurt å ta med.
Blir i så fall 1 mnd lenger å vente (mars produksjon).
BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

daktari

4hjulssving kan være stor stor fordel avhengig av hvordan man ofte parkerer. Her I byen med utelukkende lukeparkering er det viktig.

Luftfjæringen er såpass marginal høydejustering at den ville jeg droppet. Det er vel 5 cm fra max til bunn? Eteon derimot tilbyr 15 cm og da hjelper det endel. Men også fordi luft ofte har en litt hul klunkelyd og er dyr å serve når de til slutt starter å lekke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Jeg ville valgt omvendt. Nei til 4hjulsstyring og JA til luftfjæring. Dyrt å reparere, men trolig har du solgt bilen innen garantien går ut uansett.

Forskjellige behov.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Chimp

Jeg ville helt klart gjort som Daktari. Men jeg bor byen

Jalla

Sitat fra: daktari på onsdag 19. januar 2022, klokken 11:57
4hjulssving kan være stor stor fordel avhengig av hvordan man ofte parkerer. Her I byen med utelukkende lukeparkering er det viktig.

Luftfjæringen er såpass marginal høydejustering at den ville jeg droppet. Det er vel 5 cm fra max til bunn? Eteon derimot tilbyr 15 cm og da hjelper det endel. Men også fordi luft ofte har en litt hul klunkelyd og er dyr å serve når de til slutt starter å lekke.
Luftfjæringen gir vel også noe bedre komfort.

daktari

Sitat fra: Jalla på onsdag 19. januar 2022, klokken 18:06
Sitat fra: daktari på onsdag 19. januar 2022, klokken 11:57
4hjulssving kan være stor stor fordel avhengig av hvordan man ofte parkerer. Her I byen med utelukkende lukeparkering er det viktig.

Luftfjæringen er såpass marginal høydejustering at den ville jeg droppet. Det er vel 5 cm fra max til bunn? Eteon derimot tilbyr 15 cm og da hjelper det endel. Men også fordi luft ofte har en litt hul klunkelyd og er dyr å serve når de til slutt starter å lekke.
Luftfjæringen gir vel også noe bedre komfort.
Det tviler jeg på. Hvis noe gir bedre komfort er det adaptive dempere.

En stålfjær er i utgangspunktet mer fintfølende. Men den må funke på både tom og full bil, og har kompromisser (eks. en tom Caddy er skikkelig stumpete).

En luftfjær vil ha trange pakninger som gir friksjon. Til gjengjeld justeres fjærraten etter tomvekt på bilen, så man får samme følelse uansett tom eller full bil.

De fleste busser har vel luftfjærer/belger og de er ikke spes komfy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jalla

Sitat fra: daktari på onsdag 19. januar 2022, klokken 19:56
Sitat fra: Jalla på onsdag 19. januar 2022, klokken 18:06
Sitat fra: daktari på onsdag 19. januar 2022, klokken 11:57
4hjulssving kan være stor stor fordel avhengig av hvordan man ofte parkerer. Her I byen med utelukkende lukeparkering er det viktig.

Luftfjæringen er såpass marginal høydejustering at den ville jeg droppet. Det er vel 5 cm fra max til bunn? Eteon derimot tilbyr 15 cm og da hjelper det endel. Men også fordi luft ofte har en litt hul klunkelyd og er dyr å serve når de til slutt starter å lekke.
Luftfjæringen gir vel også noe bedre komfort.
Det tviler jeg på. Hvis noe gir bedre komfort er det adaptive dempere.

En stålfjær er i utgangspunktet mer fintfølende. Men den må funke på både tom og full bil, og har kompromisser (eks. en tom Caddy er skikkelig stumpete).

En luftfjær vil ha trange pakninger som gir friksjon. Til gjengjeld justeres fjærraten etter tomvekt på bilen, så man får samme følelse uansett tom eller full bil.

De fleste busser har vel luftfjærer/belger og de er ikke spes komfy.
Det får du bare tvile på.
Jeg uttaler meg etter hva en som har testet både ix40 og ix50 sier - luftfjæringen i iX50 gjør den et hakk mer «gedigen» og gir den mer komfort i lave hastigheter på skarpe ujevnheter, der iX40 uten luftfjæring er noe stivere satt opp uten at det ikke er komfortabelt av den grunn.

Vedkommende har hatt og testet et stort antall biler, men andre kan sikkert ha andre oppfatninger.

geear

Den adaptive 2-akslede luftfjæringen sørger for komfortabel fjæring og behagelige kjøreegenskaper, samtidig som god manøvrerbarhet og stabilitet ivaretas. Den holder chassiset i riktig høyde uansett hvor tungt bilen er lastet. Sammen med de elektronisk regulerte demperne finner den alltid det riktige kompromisset mellom komfort og dynamikk, og tar i tillegg hensyn til kjøresituasjonen.

Er disse standard eller kun med luftfjærer?

Jalla

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:23
Den adaptive 2-akslede luftfjæringen sørger for komfortabel fjæring og behagelige kjøreegenskaper, samtidig som god manøvrerbarhet og stabilitet ivaretas. Den holder chassiset i riktig høyde uansett hvor tungt bilen er lastet. Sammen med de elektronisk regulerte demperne finner den alltid det riktige kompromisset mellom komfort og dynamikk, og tar i tillegg hensyn til kjøresituasjonen.

Er disse standard eller kun med luftfjærer?
Kun med luftfjærer slik jeg leser spesifikasjoner hos BMW, men feil har vært skrevet i slike før.
Det står - optional: air suspension with automatic self-leveling and electronically controlled dampers.

daktari

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:23
Den adaptive 2-akslede luftfjæringen sørger for komfortabel fjæring og behagelige kjøreegenskaper, samtidig som god manøvrerbarhet og stabilitet ivaretas. Den holder chassiset i riktig høyde uansett hvor tungt bilen er lastet. Sammen med de elektronisk regulerte demperne finner den alltid det riktige kompromisset mellom komfort og dynamikk, og tar i tillegg hensyn til kjøresituasjonen.

Er disse standard eller kun med luftfjærer?
Kun med luft. Stålfjær har en 2-trinns demper som er mer avansert enn en standard. Stod i et pressedokument fra lansering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SSK

Endte opp med å bestille firehjulsstyring, og ikke luftfjæring.
Tenker at firehjulsstyring er en mer praktisk forbedring i hverdagen med tanke på parkering o.l.
Har kjørt Tesla med luftfjæring i 5 år, og for meg er ikke dette noe jeg må ha på ny bil.
BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

geear

Tesla sin luftfjæring for fem år siden, var, med unntak av lokasjonsbasert høydejustering, veldig primitiv. Altså kun luftfjæring, ikke noe adaptivt understell. Fra Raven mai-juni-juli 2019 (?) så kom de med et system som konkurrerer mer mot BMW og lignende systemer.

Carboy

Jeg har prøvd ix både med og uten luftfjæring. Valgte å ikke oppgradere til luftfjæeing da jeg synes iX40 uten luft kjørte ganske crispt og fint. Bilen virket lettere og mer sportyuten å miste noe særlig komfort. Fin flyt på motorvei, og fast, men komfortabel fjæring på småveier i sakte fart. Prøvde en iX50med luftfjærer og forskjellen merkes litt på små humper i sakte fart, men ingen er ukomfortable, og bakkeklaringen er jo veldig god uansett med eller uten luftfjæring.
4-hjulstyring droppet jeg også.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

50 er vel et par hundre kilo tyngre, så det blir ikke helt fair å sammenligne en 40 uten og en 50 med... 40en vil ha mindre vekt som skal kastes rundt svingene.

LMOR

Det er vel litt av poenget. Luftfjæring på iX40 er mindre nyttig enn på 50 og 60.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA